بازارگرمی انتخاباتی مکرون با ابزار اسلام‌هراسی
کد خبر: 3931790
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳

بازارگرمی انتخاباتی مکرون با ابزار اسلام‌هراسی

مکرون در تلاش است که از طریق اقدامات اسلام‌هراسانه منتقدان خود را تحت تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری 18 ماه دیگر قرار دهد.

به گزارش ایکنا، اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بعد از قتل معلمی که کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس پیامبر(ص) را در کلاس به بهانه آزادی بیان نشان  داده بود باعث واکنش‌های زیادی در جهان اسلام و مسلمانان شد و مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

برخلاف موارد مشابه قبلی، انتقاد از اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی سیستماتیک در کشورهای غرب فقط به اعتراضات دیپلماتیک ختم نشده و تحریم کالاهای فرانسوی و محصولات تجاری این کشور یکی از ابزارهای مسلمانان برای اعتراض به عملکرد و رفتار دولت فرانسه در قبال اسلام و مسلمانان شده است. CNBC در گزارشی نگاهی داشته به مسائلی که در روزهای اخیر بین فرانسه و جهان اسلام وجود داشته است، از جمله تحریم کالاهای تجاری فرانسه و چرایی تغییر جهت مکرون در مقابل مسلمانان.

یاشی گوپتا (YASHI GUPTA) در این گزارش با اشاره به گستردگی دامنه تحریم فرانسه، نوشته است: مکرون به دلیل اظهارات جنجالی درباره اسلام در خاورمیانه و جهان اسلام مورد انتقاد شدید قرار گرفته است و شهروندان در چندین کشور اسلامی و عربی به تحریم محصولات فرانسوی فراخوانده‌اند که این امر در رسانه‌های اجتماعی در سراسر قطر، مصر، کویت، پاکستان، اردن، الجزایر، عربستان سعودی و ترکیه رو به گسترش است.

گوپتا در این گزارش با پرداختن به اظهارات مکرون در مورد دین اسلام، می‌نویسد: در اوایل اکتبر رئیس‌جمهور فرانسه اسلام را دینی بحران‌زده توصیف کرد که باعث واکنش فعالان مسلمان در سراسر جهان شد. مکرون از ارائه لایحه‌ای در ماه دسامبر برای تقویت قانونی در سال 1905، که کلیسا را ​​از حکومت (جدایی دین از سیاست) جدا می‌کند، خبر داد. چند هفته بعد، سر بریدن یک معلم مدرسه به نام ساموئل پتی از سوی یک افراطی 18 ساله چچنی، که ظاهراً مسلمان بوده، سروصدای زیادی را برپا کرد. متهم سر معلم را، به دلیل نمایش کاریکاتورهای کفرآمیز در کلاسی مدنی در مورد آزادی بیان، برید. پلیس او را مورد اصابت گلوله قرار داد و مکرون این حادثه را «تروریسم اسلام‌گرا» توصیف کرد.

وی می‌افزاید: به دنبال این اظهار نظر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفت كه همتای فرانسوی وی عقل خود را از دست داده و بعد از  این اظهار نظر منجر به فراخواندن سفیر فرانسه در آنکارا شد. رهبران اسلامی این اقدام مکرون را ناشی از عدم تمایز بین اسلام رادیکال از اسلام واقعی خواندند. فعالان مدنی مدعی شدند که این رفتار رئیس‌جمهور فرانسه سرکوب آزادی مذهبی مسلمانان در فرانسه تلقی می‌شود، اما دولت فرانسه برای نمایش موضع سکولار خود، هفته گذشته تصویر کاریکاتورهای جنجالی را بر روی چند ساختمان دولتی در فرانسه به نمایش گذاشت.

در ادامه گزارش به روابط اسلام و حکومت فرانسه پرداخته شده و آمده است: فرانسه علی‌‌رغم مشهور بودن به عنوان یک کشور سکولار، بارها به هدف قرار دادن مسلمانان در این کشور متهم شده است. اگرچه مکرون اصرار دارد که دین را از مدارس و خدمات عمومی جدا نگه دارد، دولت فرانسه به محدود کردن اقلیت‌ها در این کشور متهم است. در سال 2004 این کشور استفاده از برقع و حجاب در اماکن عمومی را ممنوع کرد. دولت فرانسه در حالی در سال 2015 و پس از حمله شارلی ابدو به سرکوب شبکه‌های تروریستی اسلامی پرداخت که برخی این اقدام را به عنوان نفرت علیه جامعه مسلمانان تلقی کردند. از آن به بعد فرانسه شاهد افزایش حملات تروریستی و تنش‌های فرقه‌ای بوده است.

تحریم فرانسه و کالاهای فرانسوی که تبدیل به موضوع داغ این روز‌های جهان اسلام شده، از دید نویسنده مطلب پنهان نمانده و در این باره نوشته است: چندین سوپرمارکت و مراکز تجاری در خاورمیانه با بیرون کشیدن پنیر فرانسوی، ماست و محصولات آرایشی از قفسه‌های خود به درخواست معترضان پاسخ دادند و مردم ترغیب شده‌اند که از فروشگاه‌های بزرگ سوپر‌مارکت فرانسه Carrefour SA خرید نکنند. کشورهای اسلامی از جمله پاکستان و بنگلادش خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شده و رهبران فرانسوی را به رعایت نکردن آزادی عقیده و به حاشیه راندن اقلیت مسلمان متهم کردند.

در بخش پایانی این گزارش به نقل از فواز جرجیس(Fawaz Gerges)، استاد مسائل سیاسی خاورمیانه در دانشکده اقتصاد لندن آمده که هر دو طرف به دلایل داخلی از این وضعیت استفاده می‌کنند، در حالی که مکرون در تلاش است منتقدان خود را تحت تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری 18 ماه دیگر قرار دهد؛ اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در تلاش است که رهبری خود را در جهان اسلام تثبیت کند. کارشناسان معتقدند که تغییر جهت ناگهانی او به دلیل رقابت با مارین لوپن، رقیب سیاسی و رهبر راست افراطی، این کشور بوده که عقاید بیگانه‌‌هراسانه و اسلام‌هراسانه دارد.

انتهای پیام
captcha