اعلام انزجار جامعه قرآنی کشور در نشست «پیامبر رحمت» و آغاز شمارش معکوس مسابقات قرآن
کد خبر: 3933355
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

اعلام انزجار جامعه قرآنی کشور در نشست «پیامبر رحمت» و آغاز شمارش معکوس مسابقات قرآن

هفته دوم آبان‌ماه از جمله هفته‌های پرخبر ماه‌های اخیر بود که با برگزاری نشست خبری تشریح جزئیات چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن آغاز شد، با انتشار خبر درگذشت یکی از مدیران امور قرآنی ادامه یافت و با برگزاری نشست رسول رحمت به پایان رسید.

بیانیه جامعه قرآنی در محکومیت اهانت به پیامبر(ص) و آغاز شمارش معکوس مسابقات قرآن

به گزارش ایکنا، هفته دوم آبان‌ماه با نشست خبری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و انتشار جزئیات بیشتری از این مسابقات آغاز و در ادامه مراسم بزرگداشت پدران و مادران آسمانی جامعه قرآنی برگزار شد. اعلام فراخوان جشنواره نغمه‌های محمدی، آغاز ثبت نام آزمون سراسری قرآن و عترت و هشتمین دوره‌ جشنواره قرآنی الحافظون از دیگر‌ رویدادهای قرآنی قابل توجه در روزهای میانی این هفته بود. در روزهای پایانی هفته نیز بیانیه سازمان دارالقرآن الکریم به مناسبت روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی، درگذشت یکی از مدیران امور قرآنی و برگزاری نشست رسول رحمت(ص) از سوی شورای عالی قرآن را شاهد بودیم. در این نشست بیانیه جامعه قرآنی در محکوم‌ کردن اهانت‌های صورت گرفته به ساحت نورانی پیامبر(ص) قرائت شد. در ادامه نگاهی گذرا به تعدادی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت.

تشریح جزئیات مسابقات سراسری قرآن

بیانیه جامعه قرآنی در محکومیت اهانت به پیامبر(ص) و آغاز شمارش معکوس مسابقات قرآن

اولین روز این‌ هفته با برگزاری نشست خبری رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد.‌ این نشست به منظور ارائه گزارش از فعالیت‌های یک‌‌ساله مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن دهم آبان‌ماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس این مرکز در سالن جلسات سازمان اوقاف برگزار شد. قره‌شیخلو درباره مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن اظهار کرد: شیوع کرونا شرایط را پیچیده کرد، ابتدا قرار بود مسابقات کشوری به صورت حضوری برگزار شود، اما با توجه به اوج‌گیری شیوع بیماری تصمیم به برگزاری غیر حضوری گرفته شد. در این دوره از مسابقات در بخش آقایان، ۲۳۰ نفر و شش گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی و در بخش بانوان نیز ۱۴۹ نفر حضور دارند که به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

بزرگداشتی برای پدران و مادران آسمانی جامعه قرآنی

بیانیه جامعه قرآنی در محکومیت اهانت به پیامبر(ص) و آغاز شمارش معکوس مسابقات قرآن

در ماه‌های اخیر تعدادی از فعالان قرآنی و اعضای خانواده فعالان قرآنی دار فانی را وداع گفتند که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری مراسم بزرگداشت میسر نشده بود. در همین راستا مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شنبه، ۱۰ آبان‌ماه مراسم بزرگداشتی با عنوان پدران و مادران آسمانی جامعه قرآنی را برگزار کرد. در این مراسم، سعید پرویزی و مسعود سیاح‌گرجی، دو قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند و حمید رمضان‌پور، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) نیز به ذکر مصیبت پرداخت. در بخش دیگری از این مراسم عباس سلیمی، طی سخنانی با اشاره به حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از جسارت به پیامبر(ص) گفت: رئیس‌جمهور فرانسه با این حمایت، نه فقط در حق کشور، تاریخ و ملت فرانسه جفا کرد، بلکه به دو واژه آزادی و جمهوری نیز خیانت کرده است.

ابلاغ دستورالعمل اجرایی آزمون سراسری قرآن

دوشنبه دستورالعمل اجرایی نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد ابلاغ شد و براساس آن، فاز اجرایی آزمون نوزدهم با آغاز ثبت نام از اول دی‌ماه سال جاری کلید خواهد خورد. بر اساس آنچه در این دستورالعمل آمده است، آزمون امسال به صورت اینترنتی و در هفته اول اسفندماه برگزار می‌شود. همچنین هر شرکت‌کننده امکان حضور در شش رشته و یک رشته از بخش حفظ قرآن را خواهد داشت. آزمون امسال به صورت اینترنتی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل قرآن در صورت کسب حد نصاب باید در آزمون شفاهی نیز حضور یابند. ثبت‌نام برای حضور در آزمون نوزدهم از اول دی‌ماه آغاز می‌شود و به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت.

بیانیه سازمان دارالقرآن به مناسبت ۱۳ آبان

سازمان دارالقرآن الکریم به‌مناسبت ۱۳ آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی اقدام به صدور بیانیه‌ای کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ جامعه قرآنی متشکل از مدیران، فعالان و خادمان این کتاب آسمانی و معجزه جاوید پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای گرانقدر یوم‌الله ۱۳ آبان و همچنین سردار سرافراز سپاه اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم و ضمن تأکید بر استقامت و پایداری در برابر خواست آنان که به دنبال زبونی ملت ایران با تحمیل سازش هستند، بار دیگر با اعلام حمایت قاطع خود از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهبری حکیم و مدبر آن، بر ضرورت مقاومت بیش از پیش در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار و صهیونیزم جهانی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی تأکید و از عموم مردم شهیدپرور و قهرمان ایران اسلامی، دعوت می‌نماید، این یوم‌الله عزیز را تکریم نمایند.

آغاز هشتمین جشنواره قرآنی الحافظون

رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ، در این هفته با اشاره به انتشار فراخوان هشتمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون، گفت: با توجه به محدودیت‌های پیش‌آمده برای انجام فعالیت‌های قرآنی به صورت حضوری و لزوم برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از فیوضات و آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت(ع) و نیز تحقق منویات مقام معظم رهبری، هشتمین جشنواره الحافظون بسیج تهران به صورت مجازی از سوی سـازمان قـرآن و عترت بسیج سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ برای بسیجیان و مردم تهران برگزار می‌شود. بر اساس زمان‌بندی ثبت‌نام برای حضور در این دوره از جشنواره از ۱۰ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۱ آبان‌ماه ادامه دارد.

درگذشت حجت‌الاسلام سیدمحمدی

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاون سابق امور فرهنگی این سازمان عصر روز ۱۲ آبان‌ماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دعوت حق را لبیک گفت. مرحوم سیدمحمدی دارای تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول و مدرک کارشناسی‌ارشد امور بین‌الملل بود. وی که به درجه رفیع جانبازی نیز نائل آمده بود، در مسیر کمک به بهبود وضعیت قرآنی جامعه هدف سازمان بهزیستی و به خصوص نابینایان گام‌های مهمی برداشت که برپایی دوره‌هایی همچون آموزش تلفنی حفظ قرآن، دانشجومعلم و دانشجومتدبر قرآن کریم با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی، از جمله این فعالیت‌ها بود.

بازدید رئیس سازمان دارالقرآن از ایکنا

بیانیه جامعه قرآنی در محکومیت اهانت به پیامبر(ص) و آغاز شمارش معکوس مسابقات قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ دوشنبه، ۱۲ آبان‌ماه، از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهاددانشگاهی بازدید کرد. وی در این‌ بازدید از مراکز مختلف سازمان از جمله خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بازدید کرد. در جریان این بازدید که محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان و مدیرعامل ایکنا نیز حضور داشت، ضمن آشنایی با گروه‎های خبری ایکنا، در جریان روند انتشار تولیدات رسانه‌ای نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآنی جهان اسلام قرار گرفت.

برگزاری نشست رسول رحمت

بیانیه جامعه قرآنی در محکومیت اهانت به پیامبر(ص) و آغاز شمارش معکوس مسابقات قرآن

همزمان با سالروز میلاد ختم رسل، حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در واکنش به اهانت‌های وقیحانه دولت فرانسه نسبت به ساحت نورانی نبوی، نشست قرآنی رسول رحمت شامگاه سه‌شنبه، ۱۳ آبان‌ماه، با حضور شخصیت‌های قرآنی جهان اسلام و قاریان بین‌المللی به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. این نشست با حضور شخصیت‌هایی همچون عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛ مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن؛ مرتضی طلایی، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و پیشکسوتان قرآنی کشور همچون عباس سلیمی، عبدالرسول عبایی، سیدمحسن موسوی‌بلده، علی‌اکبر حنیفی، احمد ابوالقاسمی و کریم دولتی همراه بود.

همدلی حول نام پیامبر(ص)؛ راه مقابله با هتاکان

سمیح احمد عثامنه، قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم از کشور اردن، یکی‌ از سخنران این نشست بود که در پیامی تصویری اظهار کرد: این روزها مناسبت شریف میلاد رسول(ص) را گرامی می‌داریم و به عنوان مسلمان دعوت شده‌ایم تا یک بازنگری جسورانه و عاقلانه در آنچه که باید حلقه اتصال امت اسلام باشد، داشته باشیم. وقت آن است که امت اسلامی به این کار اقدام کند. رخ‌نمایی تاریکی‌های مطلق و ناکامی‌هایی که پی در پی در حال رخ ‌دادن هستند، ضرورت همدلی را نشان می‌دهد.

ذلت ابدی؛ نتیجه سکوت در قبال هتک ساحت نبوی

حجت‌الاسلام طلال مسمار، استاد و داور لبنانی و بین‌المللی قرآن کریم، نیز در پیام تصویری به نشست رسول رحمت، که در محکومیت اهانت به ساحت نبوی برگزار شد، اظهار کرد: محمد ابن عبدالله(ص) برترین مخلوق و نور فروزنده و خورشید جهان است و از نظر فضل و فضیلت، بزرگواری، بخشش و کرم در بالاترین نقطه آسمان انسانیت جای دارد. وی افزود: از صفات درخشان ایشان این بود که همواره خوش‌رویی در صورت‌شان مشهود بود. در معاشرت سهل و ساده‌گیر و به دور از خشونت و ترش‌رویی بود. قولش به دور از فحاشی بود و از کسی عیب‌جویی نمی‌کرد. مهربان‌ترین شخص در برابر مردم بود و عظیم‌ترین اخلاق را در بین خلایق داشت. خداوند او را برای گسترش رحمت و مهربانی محبت و بخشش و امنیت و صلح فرستاد و به نحو احسن تبلیغ و رسالت صلح را اجرا کرد.

بیانیه جامعه قرآنی در مورد اهانت‌‌ها به ساحت پیامبر(ص)

جامعه قرآنی کشور در واکنش به اهانت‌های وقیحانه رسانه‌ها و دولت فرانسه نسبت به ساحت نورانی پیامبر اکرم(ص) بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه، شامگاه سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه در نشست قرآنی رسول رحمت که با حضور شخصیت‌های قرآنی از ایران و جهان اسلام همراه بود، توسط عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ اهانت اخیر رسانه‌ها و حاکمان کور دل فرانسه و هم‌پیمانانش به ساحت پیامبر نور و رحمت و هدایت، گرچه قلوب مسلمانان را گداخت، اما نوید تابش صبح حقیقت «اَلَیسَ الصُّبحُ بِقَریبٍ / هود ۸۱» و مژده تحقق وعده‌های قطعی خداوند را می‌دهد که «وَعَدَ اللهُ الَّذینَ ءامَنوا مِنکُم وَ عَمِلُوا الصّٰلِحٰتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الاَرضِ کَمَا استَخلَفَ الَّذینَ مِن قَبلِهِم وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُم دینَهُمُ الّذِی ارتَضیٰ لَهُم وَ لَیُبَدِّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمنًا یَعبُدونَنی لا یُشرِکون بی شَیًٔا وَ مَن کَفَرَ بَعدَ ذٰلِکَ فَاُولٰٓئِکَ هُمُ الفٰسِقونَ / نور ۵۵».

ضرورت وحدت با مسلمانان، اهل کتاب و مستضعفان دنیا

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در نشست رسول رحمت که در واکنش به اهانت‌های اخیر نسبت به ساحت پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، اظهار کرد: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در دو بعد لسانی و عملی، «محمدگویی» داشته باشد تا در بعد فردی و اجتماعی «محمدخویی» پیدا کند لذا در زمانه‌ای که دشمنان اسلام می‌کوشند به شخصیت ایشان خدشه وارد کنند، لازم است مسلمانان هیچگاه از ذکر نام پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان غافل نشوند. دبیر اتحادیه جهانی فعالان قرآنی اظهار کرد: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در دو بعد لسانی و عملی، «محمدگویی» داشته باشد تا در بعد فردی و اجتماعی «محمدخویی» پیدا کند، فوز عظیم هم همین است. جامعه‌ای که به قرآن و اهل بیت(ع) ذاکر شود و در قول و عمل، بیرق خدا و رسول را بلند کند، هیچ نوع بن‌بستی پیدا نمی‌کند، البته هر بیرقی هم ذکرالله و ذکر پیامبر(ص) نیست، بعضی بیرق‌ها مثل داعش ذکر الشیطان هستند و داعش، پیاده‌نظام نظام استکبار برای شیطانی‌سازی بیرق‌های مقدس بود.

انتخاب شعار جشنواره قرآنی وزارت علوم

رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جسارت‌های صورت گرفته علیه پیامبر اکرم(ص) و حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از این اقدام، گفت: شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم به این نتیجه رسید که برای پاسخ به این اقدام یک‌سری اقدامات را در دستور کار قرار دهد. از جمله این اقدامات محور قرار دادن شعار این دوره از جشنواره با عنوان «محمد(ص)؛ پیامبر رحمت و مهربانی» بود که در شورای سیاست‌گذاری به تصویب رسید و در تمام محتواهای تولیدی جشنواره این شعار وجود خواهد داشت. در مراسم اختتامیه نیز به همین مورد پرداخته خواهد شد. همچنین پیشنهاد داده شد که شورای سیاست‌گذاری بیانیه‌ای را در همین باره صادر کند و سال آینده نیز در بخش رشته‌های معارفی به سبک زندگی‌ پیامبر و کتاب‌هایی درباره ایشان بیشتر توجه شود.

اعلام فراخوان نخستین دوره جشنواره ملی نغمه‌های محمدی

فراخوان نخستین جشنواره ملی موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی که به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به مناسبت هفته وحدت برنامه‌ریزی شده است، اعلام شد. بر همین اساس گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی و تولیدکنندگان آثار موسیقایی تا ۱۵ دی‌ماه فرصت خواهند داشت تا آثار تولیدی خود را در نشانی artfest بارگذاری کنند. آثار ارسالی می‌تواند در گونه‌های متنوعی همچون تواشیح و هم‌خوانی، سرود و آواز جمعی، موسیقی نواحی، سنتی، تولیدات استودیویی و ... باشد. این جشنواره با موضوعاتی همچون «شخصیت والای پیامبر اکرم(ص)»، «پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم»، «پیامبر اکرم(ص) و عترت طاهره» و «پیامبر اکرم(ص)، محور وحدت اسلامی» برگزار می‌شود.

تجلیل از ۱۱ حافظ کل قرآن

بیانیه جامعه قرآنی در محکومیت اهانت به پیامبر(ص) و آغاز شمارش معکوس مسابقات قرآن

مراسم تجلیل از حافظان مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) روز، ۱۲ آبان‌ماه، در صحن مصلای حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، برگزار شد. در این مراسم که با حضور تعداد محدودی و در صحن مصلای حرم و در فضای باز برگزار شد؛ از محدثه پازوکی، رویه سالمی، مهسا شیرمحمدی، مهلا کتبی، زهرا ممرک، نیایش خسروشاهی، مائده سرافراز، سیدحسین صالحی، علی سلوکی و بابک بادپا و منیری با اهدای جوایز و لوح تقدیر تجلیل شد.

الزامات توفیق در کاربردی‌‎سازی مطالعات قرآنی

عبدالهادی فقهی‌زاده، عضو هیئت ‌علمی دانشگاه و معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر روز چهارشنبه، ۱۴ آبان‌ماه در نشست «ضرورت و معنای کاربردی‌سازی در مطالعات قرآنی» که به صورت مجازی و از سوی مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد فضای آزاد در مباحث علمی، پرهیز از دستوری شدن مطالعات و کاربردی‎سازی مطالعات قرآنی، الزامات اصلی توفیق در این عرصه هستند.

اعلام آخرین اخبار مسابقات سراسری

در این هفته و با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، جزئیات بیشتری از این مسابقات اعلام شد. اعلام زمان‌بندی اجرای شرکت‌کنندگان در بخش بانوان و نیز رونمایی از پوستر این دوره از مسابقات از‌ جمله این اطلاعات بود.

انتهای پیام
captcha