پیام‌های تسلیت اهالی اندیشه در سوگ استاد فیرحی
کد خبر: 3934672
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷

پیام‌های تسلیت اهالی اندیشه در سوگ استاد فیرحی

همزمان با انتشار خبر درگذشت حجت‌الاسلام فیرحی، اهالی اندیشه از جمله آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله محقق‌داماد، حجج اسلام حسن خمینی، رسول جعفریان و مهراب صادق‌نیا با انتشار پیام‌های تسلیت با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی کردند.

به گزارش ایکنا، همزمان با انتشار خبر درگذشت استاد بزرگ اندیشه سیاسی اسلام، حجت‌الاسلام داود فیرحی، اهالی اندیشه با انتشار پیام‌های تسلیت با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی کردند و از او با عناوینی چون «پژوهشگر صلح‌دوست»، «پژوهشگر نوگرا و آزاداندیش»، «ثمره وحدت حوزه و دانشگاه» یاد کردند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت فاضل فرهیخته مرحوم حجت‌الاسلام آقای دکتر داوود فیرحی طاب ثراه مایه تأثر شد، فقدان آن دانشور گرامی را به دوستان و شاگردان و ارادتمندان آن مرحوم در حوزه و دانشگاه و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رضوان و غفران الهی را برای آن فقید سعید و شکیبایی و پاداش نیک الهی را برای بازماندگان محترم از خداوند مهربان خواستارم.

آیت‌الله محقق‌داماد

«فصبر جمیل. با قلبی آکنده از اندوه رحلت اسفناک مفضال ارجمند حضرت حجة‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر داوود فیرحی استاد دانشگاه تهران و عضو‌ مدعو گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم را، به اطلاع می‌رساند. فقدان این پژوهشگر صلح‌دوست که هرگز چهره مهربانش از خاطر دوستان زایل شدنی نیست برای ارباب فضیلت ثلمه‌ای جبران ناپذیر است. این فاجعه مولمه را خدمت بازماندگان داغدار و بستگان سوگوار و همه جامعه فضیلت‌گستر کشور، تسلیت عرض می‌کنم و برای روان آن عزیز رضوان واسعه حق متعال، و برای عموم دانشیان از ملت ایران عزت و سربلندی و برای به‌سوگ‌‌نشستگان این مصیبت، صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.»

حجت‌الاسلام حسن خمینی

«درگذشت عالم جلیل القدر و اندیشمند فکور برادر عزیزمان حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی رحمت الله و رضوانه علیه موجب تأثر بسیار برای همه کسانی است که از نزدیک با ایشان آشنا بودند و با کمالات علمی و شخصی آن مرحوم آشنایی داشتند. مرحوم فیرحی از جمله عالمانی بود که از جوانی با درک صحیح از نیاز روزگار خود در کنار علوم متداول حوزوی، به مطالعاتی فراتر از مباحث رایج در حوزه های علمیه روی آورد و در این امر به یکی از سرآمدان حوزه‌های مطالعاتی خویش بدل شد. سلامت نفس او و ارادت خالصانه‌اش به امام و ارزش های اصیل انقلاب همواره او را به عالمی دردآشنا با هویت دینی مبدل کرده بود که مخلصانه در امر پیرایش دین و انقلاب اسلامی از تحجّر و جمود و هر ناخالصی زائد همت می‌گماشت. خدای متعال آن مرحوم را با اولیاء خویش محشور دارد و به بازماندگان عزیزش صبر و اجر مرحمت دارد و رضوان واسع خود را بر این فقید سعید ارزانی نماید.»

حجت‌الاسلام رسول جعفریان

«درگذشت دوست عزیز و گرامی، پژوهشگر نوگرا و آزاد‌اندیش جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر داود فیرحی را که از استوانه های علمی دانشگاه تهران بودند، به همه دوستداران علم و همکاران محترم تسلیت می‌گویم.»

پیام محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی درگذشت حجت‎الاسلام و المسلیمن داوود فیرحی را به اهالی فرهنگ و کتاب تسلیت گفت.

انا لله و انا الیه راجعون

خبر در گذشت عالم ربانی حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر داود فیرحی داغ بزرگی بر دل دوست‌داران دینداری خردورزانه نهاد. او فضیلت‎های بسیاری داشت که از جمله مهمترین آن‌ها عبارت است از اشتغال فراگیر به دانش‌آموزی، صبوری در مسیر درس‌آموزی، بهره‌گیری از فرصت‌های گذرا در راه تعالی معنوی خود و دیگران، حریت و آزاداندیشی، درست سخن گفتن و داشتن سبک زندگی اعتدالی و فروتنی و احترام به دیگری.

برای بسیاری از دوستان آن مرحوم از جمله این بنده، یاد او همیشه تداعی‎گر خاطراتی مشحون از حکمت و اخلاق است. او امروز از میان ما رفت و مهمان خدای کریم و مهربان شد و در جوار رحمت الهی آرام گرفت.

ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان و نیز دوستان و شاگردان وی و جامعه علمی کشور، از خداوند منان برای آن عزیز سفر کرده به سرای آخرت رحمت و مغفرت، مسئلت داریم. همچنین از خداوند مهربان برای بازماندگان آن مرحوم صبر و سلامت و طول عمر با برکت خواهانیم.

حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا

«انا لله و انا الیه راجعون. دکتر داود فِیرَحی، روحانی نواندیش و استاد اندیشه‌ی سیاسی دانشگاه تهران سحرگاه امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. فیرحی افزون بر آگاهی و دانش ستایش‌برانگیزش در اندیشه‌ی سیاسی انسانی فروتن، سنجیده، وارسته، و بسیار مهربان و مؤدب بود. این داغ سنگین را به خانواده‌ی ایشان و همه دوستان و هم‌کاران و به جامعه‌ی علمی، فکری، و فرهنگی کشور تسلیت می‌گویم. خدای‌اش بیامرزد.»

علی زمانیان

«و اینک در مرگ بزرگی چون "فیرحی"، جز حسرت و آه چه می توان گفت. جامعه ی خردمندان، امروز، در کمال ناباوری و تاسف؛ انسانی با فضیلت، وارسته و خردمندی صبور را از دست داد. نواندیشی مشفق که برای این آب و خاک، دل می‌سوزاند. گفتارش آرام، مستدل و منصفانه بود. از او درس‌ها آموختیم. بی واسطه و با واسطه معلم ما بود. وقتی سرمایه‌های بزرگ معرفتی و پشتوانه های فرهیختگی، خسته از زندگی در ‌این جا و اکنون‌ یا به سوی آسمان و یا دیگر سرزمین ها پر می‌کشند، احساسی از اندوه و هراس بر جان مشتاقان سایه می‌افکند. اندوهگین از رفتن شان و هراس از کم شدن ذخایر معرفتی یک ملت. با مرگ و مهاجرت و به حاشیه راندن اندیشمندان، سرمایه ی معرفتی و ذخیره ی عقلانیت این مرز و بوم به نحو نگران کننده ای به خطر افتاده است. آسمان اندیشه ی ایران، چنین، آرام آرام، بی ستاره می شود. روانش شاد»

سیدمهدی ناظمی

«ارتحال استاد گرانقدر، مدرس دانشگاه، جناب حجت‌الاسلام دکتر فیرحی، غم جانگدازی است که در پی آن زبان نمی تواند به سادگی تجری به سوگواری داشته باشد. این رویداد سنگین را به خانواده محترم ایشان، شاگردان عزیزشان و اهالی علوم انسانی تسلیت عرض می کنیم. خداوند ما را قدردان استادان در حیات و ممات ایشان قرار دهد.»

انجمن اندیشه و قلم

«بازگشت همه به سوی اوست. انجمن اندیشه و قلم، درگذشت اندیشمند برجسته و استاد محبوب و متواضع دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی، که از صاحب‌نظران حوزه علوم سیاسی و به ویژه فقه سیاسی بود، را به جامعه علمی کشور و بویژه خانواده محترم و معزز ایشان صمیمانه تسلیت می‌گوید. جبران فقدان این استاد بلندپایه که بحق، ثمره ایده امام خمینی(ره) مبنی بر وحدت حوزه و دانشگاه بود، بسیار دشوار است. آثار مکتوب و گفتارهای شیوا و علمی دکتر فیرحی، میراثی گرانسنگ و باقیات‌الصالحاتی ماندگار برای ایشان خواهد بود که امید است بیش از پیش، مورد استفاده پژوهشگران و صاحب‌نظران قرار گیرد.»

محسن‌حسام مظاهری

«دریغا و دردا. این چند روز که مدام اخبار نگران کننده‌ای از حال وی به گوش می‌رسید، با اطمینانی کاذب منتظر بودم خبر بهبودی هم برسد. امروز اما مرگ بار دیگر تلنگر زد که هیچ اطمینانی در کار نیست. و همه چیز و همه کس فانی و رفتنی اند. هیچ‌گاه مثل این چند ماه، سایه مرگ را چنین نزدیک و واقعی حس نکرده بودم. دریغ که قرعه به نام دکتر فیرحی عزیز افتاد. جامعه علمی ما و دین پژوهی ما و شیعه‌شناسی ما حالاحالاها به او و دانش او نیاز داشت. رضوان خدا بر او.»

انتهای پیام
captcha