به گزارش ایکنا، به نقل از رادیو گفتوگو، سید جواد میری با حضور در برنامه «سوفیا» با بیان اینکه فیلسوفان و حکما تلاش دارند مفصل بندی عقلی و نظری به انسان ارائه دهند، گفت: معنای زندگی از منظر عقلی، کار فیلسوفان است و سقراط میگوید زیستی که همراه اندیشه نباشد، حیاتی انسانی نیست.
وی در این باره نظریه ابوعلی را این گونه تشریح کرد: او سعادت را مطلوب به ذات و غایت لذاته معرفی میکند و آن را شرط لازم و کافی برای معنادار شدن زندگی میخواند.
میری با طرح این پرسش که اساسا لذت به چه معناست، ادامه داد: ابن سینا لذت را به مانند یک مفهوم، بصورت ادراکِ حضوریِ قوه مدرکه فرد تعریف میکند که کلام خیر در ذهن آن فرد به شمار میرود و البته این کمال و خیر بصورت ادراک حضوری است. ابوعلی سینا دو ساحت خیر و کمال را از عوامل بنیادین در مفهوم لذت میداند.
همچنین مهدی کمپانی زارع، کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلام، نیز در مصاحبه با برنامه سوفیا با اشاره به اینکه انسان در ساحت حس، خیال و وهم و عقل، لذتهای متفاوتی را درک میکند، گفت: سلسله مراتب لذت اینگونه است که با ادراک حسی نظیر خوردن و آشامیدن، خیالی مانند پیروز شدن در یک مسابقه، وهمی همچون فکر کردن به آرزوها و عقلی که بر آمده از حقایق هستی احساس میشود. ملاصدرا میگوید لذت از جنس حضور عقلی است و با این توضیح، باید گفت انسان هر چه کمال یافته تر باشد، با لذتهای متعالی و کامل تری روبرو است و اینجاست که انسان زندگی دیگری خواهد داشت.
کمپانی زارع این مثال را با ذکر کلامی از مولانا تکمیل کرد: او میفرماید اکثر انسانها بدلیل ماندن در ساحت حس و خیال و وهم و نرسیدن به عالم عقل و عشق، نوعی مرگ باطنی را تجربه کرده و به خطا، آن را زندگی میپندارند.
وی افزود: مولانا میفرمود آیا تا به حال افرادی را دیدهاید که یک گور را درون خود داشته باشند؟ بسیاری مواقع افرادی را میبینیم که بدلیل افتادن در ملال خوردن و حس و جمع آوری مال به افرادی بدل شدهاند که زندگی خوبی ندارند و حتی اگر قرآن میخوانند، جان کلام خدا را بدست نمیآورند.
در ادامه این گفتوگوی رادیویی حجتالاسلام سیدمحمد ثقفی، استاد جامعهشناسی، با اشاره به تقسیم بندی اخلاقی از لذت و الم اظهار کرد: در اینجا بحث سعادت و شقاوت مطرح می شود و این نکته را فارابی در مدینه فاضله مطرح میکند. لذت و الم در باب اخلاق از سوی خواجه نصیرالدین تعریف شده و آنچه ملایم نفس است به لذت تعبیر شده و آنچه منافع نفس است و فرد از ان در رنجش است را بعنوان الم میدانند.
حجتالاسلام ثقفی خاطرنشان کرد: برای لذتهای حسی یکسری لذتهای زودگذر به کار برده میشود اما در تقسیم بندی لذت روحی که دوام دارد و توأم با توجه است، علم و حضور رخ داده و بدین مفهوم است که فرد به نعمت وجود خود توجه کند و در حقیقت و به تعبیر قران به بصیرت میرسد. لذتهایی نظیر خوردن و خوابیدن زودگذر است، اما لذتی مانند عیادت از یک دوست و رفع نیاز مادی اشخاص، لذتی ادامهدار پدید میآید، چراکه هرگاه این مهم در نظر انسان نقش بندد، گویی همان لت اولیه تکرار شده است.
انتهای پیام