انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری از فشار عربستان بر شیعیان
کد خبر: 3942201
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷

انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری از فشار عربستان بر شیعیان

چند سازمان بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر از فشار و تهدید علما و روحانیون شیعه از سوی حکومت عربستان سعودی به شدت انتقاد کردند. این سازمان‌ها اعلام کردند که بازداشت روحانیون و علمای قطیف و الاحساء و حملات سیستماتیک علیه آنها با همه قوانین بین‌المللی تناقض دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از مرآة الجزیره، سازمان اروپایی حقوق بشر در عربستان سعودی (European Saudi Orginazitin for Human Rights) اقدامات رژیم آل سعود علیه علمای قطیف و احساء را، که به شیوه‌ای انتقام‌جویانه از سوی نیروهای امنیتی این کشور انجام می‌شود، محکوم کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای تأکید کرد: بازداشت روحانیون و شخصیت‌های دینی نظیر سیدهاشم الشخص به طایفه خاصی محدود نمی‌شود، بلکه در چارچوب سرکوب‌های افراط‌گرایانه‌ای است که تمام گروه‌های مخالف دولت را شامل می‌شود.

این سازمان افزود: بازداشت حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم الشخص یک بازداشت سیاسی محض است که هدف مبهمی را دنبال می‌کند. حکومت سعودی مدت‌های مدیدی است که چنین بازداشت‌های سیاسی را اعمال و سپس به دلیل ملاحظات سیاسی، اقدام به پرونده‌سازی علیه آنها می‌کند. اکنون بازداشت‌ها متوجه شیعیان است و بعید نیست که اتهامات ساختگی برای آنها با جاسوسی و نظیر چنین موضوعات کلیشه‌ای در ارتباط باشد که هر بار به شیعیان نسبت داده می‌شود.

طه حاجی، مشاور حقوقی این سازمان در این باره گفت: پیگیری موضوعات مربوط به حقوق بشر در عربستان نشان می‌دهد که ادعاهای حکومتی مبنی بر اصلاح، تغییر و احترام به قانون واقعیت ندارد و چنین بازداشت‌هایی فقط برای تقویت اهداف دولتی صورت گرفته است. نیروهای امنیتی سعودی بدون هیچ‌گونه مدرک قانونی یا شرعی اقدام به بازداشت‌های غیرقانونی کرده‌اند و علاوه بر این خانواده‌های افراد بازداشتی را نیز از سرنوشت آنها محروم می‌کنند و چنین اقداماتی فقط برای تقویت کارنامه حقوقی است که از حکومت سعودی می‌شناسیم.

از سوی دیگر سازمان «آمریکایی‌ها به خاطر دموکراسی و حقوق بشر» نیز هجمه اخیر حکومت سعودی علیه مردم شیعه‌نشین قطیف و الاحساء و اقدامات قلدرمآبانه نیروهای سعودی علیه علما و روحانیون این منطقه را محکوم و تأکید کرد: چنین بازداشت‌هایی بدون اتهامات روشن و بدون هیچ‌گونه مجوز قانونی صورت می‌گیرد. این بازداشت‌ها دلیلی روشن بر اوج‌گیری بازداشت‌های خودسرانه و وخامت سیاست تبعیض نژادی مبتنی بر اعتقادات است.
 
همچنین سازمان مذکور موج اخیر بازداشت‌ها علیه روحانیون شیعه از جمله هاشم الشخص، شیخ عباس السعید، سیدخضر العوامی و محمد بوجباره، مداح اهل بیت(ع)، را پس از احضار و بازجویی از او به دلیل انتشار یک کلیپ درباره اربعین امام حسین(ع) محکوم کرد.

این سازمان از مقامات سعودی خواست که برای آزادی فوری روحانیون شیعه اقدام کنند و دست از هدف قرار دادن شیعیان در این منطقه و اعمال تبعیض دینی و فرقه‌ای علیه آنها بردارند. «مرکز حقوق بشر خلیج فارس» نیز بازداشت سیدهاشم الشخص را محکوم کرد و آن را بازداشتی در راستای مطالبات سیاسی مقامات سعودی برشمرد و بر مخالفت خود با اقدامات غیرقانونی و انتقام‌جویانه‌ای از این دست تأکید کرد.

سازمان مذکور اظهار کرد: هیچ یک از اقدامات ریاض در این خصوص با منشورهای سازمان ملل و توافقنامه‌های بین‌المللی که ریاض آنها را امضا کرده است، تناسب ندارد.
انتهای پیام
captcha