غرب پیام قاطعیت ایران در موضوع هسته‌ای را دریافت کرده است / افول آمریکا و تقویت جبهه چندجانبه‌گرایی
کد خبر: 3947531
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
محسن پاک‌آیین:

غرب پیام قاطعیت ایران در موضوع هسته‌ای را دریافت کرده است / افول آمریکا و تقویت جبهه چندجانبه‌گرایی

دیپلمات ارشد کشور با اشاره به مواضع صریح رهبر معظم انقلاب در موضوع برجام و اجماع داخلی بر افزایش غنی‌سازی و رفع تحریم‌ها به عنوان مقدمه بازگشت آمریکا به برجام، گفت: قاطعیت حاکمیت در اعاده حقوق ملت و وجود انسجام و اتحاد داخلی برای طرف غربی کاملاً ملموس شده و آنها امروز در موضع پاسخگویی به جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند و به خوبی می‌دانند بدون رفع تحریم‌ها نمی‌توانند ایران را به انجام تعهدات دعوت کنند.

محسن پاک‌آیین

محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد و سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان و تایلند، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره روند افول آمریکا در دوران ترامپ و تأثیر اتفاقات اخیر از جمله حمله به کنگره آمریکا در روند این افول گفت: امروز افول آمریکا یک واقعیت است و نه تنها تحلیلگران داخلی بلکه بسیاری از نخبگان و صاحب‌نظران دنیا از جمله در آمریکا به آن اعتقاد دارند، اما حوادثی که در چند ماه اخیر از جمله با حمله طرفداران ترامپ به کنگره اتفاق افتاد روند افول آمریکا را تسریع کرد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: در واقع قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا، تظاهرات سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان و حتی برخی سفیدپوستان آزاداندیش علیه نژادپرستی و برخورد خشن پلیس با معترضان و در ادامه رقابت‌‌های انتخاباتی، افشاگری‌ها و اتهامات ترامپ و بایدن علیه یکدیگر، چهره واقعی لیبرال دموکراسی را آشکار کرد و نشان داد اعتراضات مردمی در آمریکا علیه مقامات و کارگزاران حکومتی نیست، بلکه اعتراضی ریشه‌ای نسبت به ساختار قدرت و حکومت در آمریکاست.

عیان‌شدن ناکارآمدی لیبرال دموکراسی در آمریکا

پاک‌آیین اظهار کرد: مردم آمریکا معتقدند در این ساختار مبتنی بر تبعیض و بی‌عدالتی، هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها شریک و هر دو خواهان تداوم این وضعیت ناعادلانه هستند؛ لذا مجموعه این اتفاقات در کنار عملکرد ترامپ در حقیقت ایدئولوژی لیبرال دموکراسی را تضعیف کرد و ناکارآمدی آن را برای مدیریت جامعه نشان داد. همچنین به لحاظ عملی روند نزولی حقوق بشر و دموکراسی در آمریکا به خوبی روشن شد و افکار عمومی جهانی این واقعیت را مشاهده کردند.

دیپلمات ارشد کشور تصریح کرد: تمام این مؤلفه‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که افول آمریکا یک پدیده واقعی است که با ظهور ترامپ و عملکرد چهار ساله او سرعت بیشتری گرفته است، به نحوی که امروز برخی از نخبگان آمریکایی حتی از واژه «فروپاشی» به جای «افول» استفاده می‌کنند.

دنیا به اهمیت تقویت چندجانبه‌گرایی پی برده

پاک‌آیین درباره فرصت‌هایی که افول قدرت آمریکا برای کشورهای مستقل جهان از جمله ایران ایجاد می‌کند، گفت: مواضع مقام معظم رهبری در ارتباط با آمریکا همواره بر پایه حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران و بی‌اعتمادی و عدم وابستگی به قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا بوده است. از نگاه ایشان جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد تا با تکیه بر منابع داخلی و سرمایه انسانی بااستعداد و جوان بتواند مستقل از قدرت‌های استکباری و سلطه‌گر بر روی پای خود بایستد و کشور را در مسیر خودکفایی هدایت کند و پیشرفت کشور با استفاده از توان بومی و ملی رقم بخورد. توانمندی‌های علمی، نظامی، دفاعی، صنعتی، اقتصادی و سیاسی ایران مؤید صحت دیدگاه مقام معظم رهبری است.

وی بیان کرد: افول قدرت آمریکا و واقعیت امروز این کشور در واقع قدرت چندجانبه‌گرایی علیه یکجانبه‌گرایی را تقویت می‌کند. مقام معظم رهبری با برشمردن مشکلات و معایب آمریکا و لیبرال دموکراسی در سخنرانی 19 دی‌ماه سعی دارند مقابله با استکبار به مثابه یک هدف جهانی مطرح کنند و جبهه چندجانبه‌گرایی را که مبتنی بر استقلال ملی و روابط عادلانه میان کشورهاست در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا که برپایه سلطه و استکبار است، تقویت کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: امروز کشورهای جهان با مشاهده عملکرد قلدرمآبانه و یکجانبه‌گرایانه ترامپ به ضرورت تقویت چندجانبه‌گرایی پی برده‌اند و روند افول آمریکا تمایل کشورها را برای ایستادگی و مقاومت افزایش داده است. نمونه این اتفاق رأی قاطع شورای امنیت سازمان ملل علیه درخواست ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود که نشان داد جبهه چندجانبه‌گرایی اصالت پیدا کرده و می‌تواند متحدانه علیه آمریکا بایستد.

انسجام داخلی در مقابل غرب

پاک‌آیین درباره نقش اجماع‌ساز و انسجام‌آفرین مواضع هسته‌ای و برجامی رهبر معظم انقلاب در داخل کشور و پیام آن به طرف‌های غربی گفت: مواضع مقام معظم رهبری در رابطه با برجام و بی‌اعتمادی و به آمریکا و اروپا مبتنی بر استدلال‌های منطقی و عقلایی بود و به طور طبیعی تمام کسانی که به پیشرفت و اعتلای کشور اعتقاد دارند، از این موضع استقبال کرده و به مثابه فصل‌الخطاب سرلوحه کارهای خود قرار می‌دهند و در جهت عملی شدن آن اقدام می‌کنند.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: به اعتقاد من امروز تمام جناح‌ها و جریان‌های سیاسی کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اتحاد و انسجام زیر چتر رهبری می‌تواند ایران را بر مشکلات خارجی پیروز کند.


بیشتر بخوانید:


وی یادآور شد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که با رأی اکثریت قاطع نمایندگان و با 251 رأی تصویب شد نشان داد که یک اجماع در مجلس برای حمایت از استقلال کشور و مقابله با سلطه وجود دارد. در ادامه حمایت دولت از این قانون و تأکید بر اجرای آن و اعلام اجرای آن در مجامع بین‌المللی بیانگر آن بود که مجموعه قوا و مسئولان پشت سر رهبر معظم انقلاب به دنبال دفاع از عزت و استقلال کشور و تسهیل مسیر پیشرفت کشور هستند.

پاک‌آیین در پایان بیان کرد: به خاطر همین قاطعیت حاکمیت در اعاده حقوق ملت ایران و وجود انسجام و اتحاد داخلی که برای طرف‌های غربی کاملاً ملموس شد، قدرت چانه‌زنی و توان مذاکراتی ایران در مجامع بین‌المللی و مسائل دیپلماتیک افزایش پیدا کرد و امروز غربی‌ها در موضع پاسخگو به جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند و به خوبی می‌دانند بدون رفع تحریم‌ها نمی‌توانند ایران را به انجام تعهداتش دعوت کنند.

انتهای پیام
captcha