فرصت‌های تزکیه نفس را از دست ندهیم / از «رجبیون» باشیم
کد خبر: 3953687
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور:

فرصت‌های تزکیه نفس را از دست ندهیم / از «رجبیون» باشیم

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به اینکه «رجبیون» از جایگاه ویژه‌ای در نزد خداوند متعال برخوردار هستند، گفت: ماه رجب فرصتی برای خودسازی، تزکیه نفس و مخلص شدن است.

در حال تکمیل/مصاحبه ماه رجبحجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به فضیلت و مناسبت‌های ماه رجب‌المرجب، اظهار کرد: رجب ماه خدا، ماه استغفار به درگاه خداوند، فرصتی برای طلب رحمت، مغفرت و زیر چتر حمایت الهی قرار گرفتن است.

وی با اشاره به اینکه در ماه رجب، باید کینه‌ها و کدورت‌ها زدوده شود، ماه رجب را یک فرصت برای کسب فیوضات معنوی مؤمنان دانست و افزود: در ماه رجب مداومت بر ذکر استغفرالله تأکید شده است، چراکه در ماه رجب، ثواب و رحمت الهی مانند باران می‌بارد.

دریکوند با اشاره به اینکه در قیامت منادی صدا می‌زند «این‌الرجبیون» و این امر بیان‌کننده آن است که اهل رجب از جایگاه ویژه‌ای در نزد خداوند متعال برخوردار هستند، افزود: بهترین جایگاه‌ها در بهشت برای اهل رجب و رجبیون در نظر گرفته شده است.

«رجبیون»؛ مقربان درگاه حق

وی با یادآوری اینکه «رجبیون» به کسانی اطلاق می‌شود که برای ماه رجب، روزها و حتی ساعت‌های آن حرمت خاصی قائل هستند بر لزوم مداومت بر ادعیه و مستحبات در این ماه تأکید کرد و گفت: ماه رجب بهترین فرصت برای خواندن دعاها، مناجات‌ها و ادعیه است که یکی از مشهورترین آنان، دعای «يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ» است.

دریکوند با اشاره به اینکه «رجبیون» مقربان درگاه خداوند متعال هستند، ادامه داد: ویژگی رجبیون دل نبستن به دنیا و ظواهر مادی آن است، چراکه آنان سعادت را در معنویت و تقرب به ذات اقدس باریتعالی می‌دانند‌ و به حیات ابدی اعتقاد راسخ دارند. پس هنر ما این است که بکوشیم در زمره «رجبیون» به حساب آییم تا سعادت دنیا و آخرت برایمان تضمین شود.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با اشاره به اینکه رجب فرصتی برای تزکیه نفس، خودسازی و مخلص شدن است بر لزوم روزه‌داری در ماه رجب تأکید کرد و گفت: ایمان و اعتقاد انسان در ماه رجب با استغفار و روزه‌داری فزونی می‌یابد و از این فرصت معنوی می‌توان بیشترین بهره‌برداری معنوی و روحانی را انجام داد.

آغاز تثبیت علوم اسلامی در زمان امام محمدباقر(ع)

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان لرستان با اشاره به اینکه ماه رجب با ولادت حضرت امام محمدباقر(ع) آغاز، با ولادت امام علی(ع) ادامه می‌یابد و با مبعث رسول اکرم(ص) ختم می‌شود، افزود: اول ماه رجب، باقری، میانه آن علوی و پایان آن محمدی است. این ماه به نوعی ایجاد آمادگی برای ورود به ماه‌های رمضان و شعبان است.

وی با اشاره به طلیعه ماه رجب و زادروز امام محمد باقر(ع)، افزود: در تاریخ آمده است که نبی مکرم اسلام به جابر بن عبدالله انصاری می‌فرماید: ای جابر تو زنده می‌مانی تا زیارت می‌کنی فرزندی از فرزندان من را که علم را می‌شکافد و آنگاه که او را دیدی سلام من را به او برسان و این امر محقق می‌شود و جابر بن عبدالله انصاری در حالی که نابینا بود سلام حضرت ختمی مرتبت را به آن حضرت می‌رساند.

دریکوند با اشاره به اینکه بعد از عاشورا و خفقان آن زمان، دوران امام محمد باقر(ع) را می‌توان آغاز دوران تثبیت علوم اسلامی و دینی برشمرد، اظهار کرد: در طول عمر ۵۷ ساله خود مکتب، درس، بحث، علم و دانش راه انداختند و همین تلاش‌های امام پنجم شیعیان ملقب به باقرالعلوم پایه نبوغ علوم اسلامی در زمان امام جعفر صادق(ع) و تربیت دانشمندان در علوم مختلف بود.

نایب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور، شهادت امام دهم شیعیان حضرت امام هادی(ع) در سوم رجب، ولادت امام محمدتقی(ع) در دهم رجب، وفات حضرت زینب(س) در ۱۵ رجب و شهادت امام موسی کاظم(ع) در ۲۵ رجب‌المرجب را از دیگر مناسبت‌های این ماه برشمرد و گفت: آنچه در سیره امام هادی(ع) دارای برجستگی بیشتری است، انفاق و دستگیری آن حضرت از محرومان است و می‌توان به تأسی از آن امام همام، طرح‌های کمک‌های مؤمنانه را گسترش داد چراکه سیره اهل‌ بیت(ع) باید در تمام سطوح زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان جاری و ساری باشد.

انتهای پیام
captcha