تصمیم‌گیری‌ها در حاکمیت دینی خدامحور باشد / استیفای حق ملت ایران در برجام
کد خبر: 3954936
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲

تصمیم‌گیری‌ها در حاکمیت دینی خدامحور باشد / استیفای حق ملت ایران در برجام

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه اگر حاکمیت دینی شکل گرفت، ارزش‌های درون این حاکمیت هم باید دینی باشد، گفت: تصمیم‌گیری‌های ما باید خدامحور باشد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، اول اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن فراخواندن عموم مردم به تقوا و اندیشه گفت: نحوه مواجهه انسان‌ها با هدایت الهی و اینکه رفتار ما در برابر خدا چگونه است، بسیار مهم است و ۳ حالت دارد یا ایمان می‌آوریم یا کفر می‎‌ورزیم یا تنها اظهار به ایمان می‌کنیم که مصداق یک منافق می‌شود.

وی افزود: تکلیف سه دسته مذکور معلوم است، اما اگر عنصری به نام حاکمیت که جنبه اجتماعی و عمومی دارد وارد این چرخه محاسبه کنیم، آنگاه باید ببینیم اگر حاکمیت بخواهد مستقر شود، در مواجهه با این سه حالت چه باید کند و حکم خدا چگونه جاری می‌شود.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: خداوند در آیات ابتدا سوره بقره تکلیف کارهای اجتماعی و عمومی را واضح و مشخص بیان کرده است. اینک که می‌خواهیم حکومت تشکیل دهیم نوع مواجهه حکومت با این مسائل چگونه باید باشد؟

امام جمعه شیراز ادامه داد: آنچه از آیات ابتدایی سوره بقره برداشت می‌شد این است که خدا می‌فرماید مردم! خدا را عبادت کنید. اینکه مردم مورد خطاب هستند و نه صرفاً مومنین، یک نکته دارد. مردم همه مؤمن نیستند. در میان مردم هم مؤمنان وجود دارند و هم بعضی افرادی که منافق هستند. خداوند می‌فرماید در اینجا، چارچوب حاکمیت، اجرای دستورات الهی و اسلامی است. گاهی اوقات از درون برخی مجموعه‌ها می‌شنویم برخی در مقابل دستورات خدا مقاومت می‌کنند و می‌گویند چرا این حکم باید اجرا شود؟ برخی می‌گویند می‌خواهیم دموکراتیک عمل کنیم بنابراین به این احکام عمل نمی‌کنیم.

وی تأکید کرد: اگر فردی گفت به خدا ایمان آورده و مسلمانم نمی‌تواند و حق ندارد حکم الهی را اجرا نکند و به آن بی اعتنا باشد و یا برخی احکام را قبول داشته باشد و به برخی دیگر بی‌اعتنا باشد و اگر حاکمیت دینی شکل گرفت، ارزش‌های درون این حاکمیت هم باید دینی باشد.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: در اقدامات جزئی حاکمیتی متوجه می‌شویم آن‌هایی که ایمان به خدا نداشته و نفاق در دل دارند، در ساحت اجرا که می‌رسد دائما طرفدار نظریه و کسانی می‌شوند که به حکم خدا اعتقادی ندارند. در گام دوم انقلاب باید بتوانیم از روی نوع نگاه و رفتار و موضع‌گیری کارگزاران حکومتی بفهمیم آیا آن فرد واقعا حاکمیت دینی را قبول دارد یا خیر؟ دیگر مواجهه با کسانی که دم از دین می‌زنند اما در مقام مسئولیت، طریق دین را در پیش نمی‌گیرند، بس است.

آشنایی مردم با فقه باید زیاد باشد

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) یادآور شد: اینکه مکرراً اصرار دارم در حکومتی که به نام ولایت فقیه شناخته می‌شود، آشنایی مردم با فقه باید زیاد باشد از همین جهت است چرا که احکام الهی باید ملاک تشخیص این دو جهت باشد.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌های ما باید خدامحور باشد، گفت: اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند دولت اسلامی می‌خواهیم یعنی ساختار و مدیران کلان میانی باید متحول شوند که اگر مدیری دانست رضای خدا در کاری که می‌کند و سیاستی که در پیش گرفته نیست، آن کار و آن رویکرد را دنبال نکند.

آیت‌الله دژکام با یادآوری آیات قرآن گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید برخی خدا را فراموش کرده و خدا نیز آن‌ها را فراموش می‌کند. خدا فراموش کار نیست اما مجازات کسی که خدا و روز قیامت را فراموش می‌کند، این است که به خودفراموشی دچار می‌شود که این بیماری بزرگ قرن ماست و علت آن، خدافراموشی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: درباره فرعون و جباران و پادشاهان تاریخ ممکن است برخی بگویند آن‌ها عمری خوش گذراندند و مردند. اما دیدگاه صحیح این است که عمری خوشگذرانی کردند و به مردم ستم کردند و اینک، درگیر کارنامه و نتیجه عمل خود هستند. اگر مسئله قیامت را فراموش کنیم، نتیجه خوب بودن یا بد بودن افراد و رفتارها تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه فردی که خود را فراموش کرده و خدا را نیز فراموش کرده، نمی‌تواند انسان‌های دیگر را به رستگاری برساند، گفت: نمی‌توان مصلحت انسان را در نظر بگیریم زمانی که خدا را فراموش کرده‌ایم.

اصل دین نشان دادن خیر و صلاح انسان به اوست

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه بدون محور قرار دادن خدا و دین خدا نمی‌توان به سود انسان کار کرد  و این عده هنوز معنا و مفهوم هدایت و راه مستقیم را درک نمی‌کنند، گفت: اصل دین نشان دادن خیر و صلاح انسان به اوست و اگر کسی اهل فلسفه و منطق و مهارت‌های عقلی است راه اندیشیدن باز است. اگر هم کسی اهل این معنا نیست، بداند که اهل بیت علیهم‌السلام آمدند که صراط مستقیم و راه درست را به ما نشان دهند تا به گونه‌ای عمل کنیم که خیر ما در آن باشد.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش رو بودن ولادت حضرت علی(ع) و ولادت امام محمدتقی(ع) گفت: مولاعلی(ع) امام الائمه و سرور شهدا و صالحین و محور آفرینش عالم است و هرچه درباره ایشان بگوییم کم گفته‌ایم و ناقص بنابراین آن حدیث پیامبر(ص) را باید مدنظر قرار دهیم که فرمود ای علی! تو را کسی جز من و خدا نشناخت. حضرت علی(ع) در خانه کعبه متولد شد و از دیوار کعبه خروج کرد. دیگر میلاد پیش‌رو، میلاد امام محمد تقی(ع) است که باز تکرار همان مقام ولایت است و باید همه ما این روز را بزرگ بداریم.

وی همچنین گفت: حرکت خوبی در ستادهای نمازجمعه شهرستان‌های فارس اتفاق افتاده که روز میلاد امیرالمؤمنین(ع) به بار می‌نشیند. قرار است ۱۴۶۵۰ بسته حمایتی در این روز به ایتام استان فارس برسد و این حرکت پسندیده همان رسم حضرت علی(ع) است. سالروز تشکیل کمیته امداد هم طی روزهای آینده است و این کمیته نیز ۲۰۰۰ جهزیه برای زوج‌های جوان تهیه کرده و در تلاش است ۱۴۶۵ شغل برای متقاضیان کار، اشتغال ایجاد کنند.

آیت‌الله دژکام در ادامه به زلزله سی سخت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه گویا این زلزله تلفات نداشته اما مردم آنجا در سختی افتاده‌اند و برخی منازل تخریب شده بنابراین مردم فارس که همسایه و هم‌خون مردمان شریف آن منطقه هستند، باید از طریق مراکز مشخص شده به یاری هموطنان خود بشتابند و به آن‌ها کمک دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به در پیش رو بودن سالروز بزرگداشت دانشمند بزرگ شیعه، خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد و گفت: خواجه نصیرالدین طوسی افتخار اسلام و در جهان علم، یک چهره تاثیرگذار و بزرگ است. این دانشمند بزرگ در علم هیئت و نجوم بسیار متبحر بود. به یمن این دانشمند بزرگ، روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی روز مهندس نامگذاری شده که به همه مهندسان بزرگ کشورمان تبریک عرض می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مهندسان مشهور جهان اسلام در متافیزیک هم مانند فیزیک و مهندسی متبحر و میدان‌دار بودند، گفت: علم ریاضی علم یقین‌آور است و با منطق کم و بیش سر و کار دارد. علم ریاضی و مهندسی مقدمه ایمان به غیب و متافیزیک است و امیدواریم به این مسئله نیز ورود علمی صورت بگیرد.

ملت ایران حق خود را استیفا می‌کند

آیت‌الله دژکام همچنین به بحث برجام اشاره کرد و گفت: درخصوص برجام، مهلتی برای بازگشت دولت‌های فریبکار به برجام و عمل به تعهداتشان قائل شده‌ایم که طی روزهای آتی این مهلت تمام می‌شود. ما مسیر عزت حقیقی‌مان را دریافته‌ایم و طرف‌های غربی باید بدانند اگر حق ما را ندهند، ملت ما حق خود را محکم استیفا کرده و خواهد گرفت. آقای بایدن اگر می‌خواهد تغییری که ادعا دارند را اعمال کند، این تغییر از رفتار خود آن‌ها آغاز می‌شود. ملت ما دیگر زیر بار زور نمی‌رود و مسیر پس از این، مانند گذشته نخواهد بود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در پایان یادآور شد: مقام معظم رهبری در دیدار مردم آذربایجان فرمودند انتخابات باید دو ویژگی داشته باشد پرشور باشد و دیگر اینکه مردم خوب انتخاب کنند. باید تلاش کنیم هم انتخابات پرشور باشد و هم تلاش کنیم و دقت کنیم و از خدا بخواهیم که بتوانیم یک فرد خوب، کارآمد و توانمند برای ریاست جمهوری برگزینیم.

انتهای پیام
captcha