لازمه آغاز حركت به سمت خدا و نجات انسان چیست
کد خبر: 3955759
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

لازمه آغاز حركت به سمت خدا و نجات انسان چیست

مسئول حوزه علميه منصوريه شيراز به بیان نكاتی درباره چگونگی حركت به سمت خدا بر طبق آیات قرآن پرداخت و گفت: لازمه آغاز حركت به سمت خدا، رعایت تقواست یعنی اگر انسان متقی شد می‌تواند به كمال برسد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، 5 اسفندماه در منبر مجازی خود به بیان نكاتی درباره چگونگی حركت به سمت خدا بر طبق آیات قرآن پرداخت و گفت: بزرگان مفسر می‌فرمایند که در سوره‌ البقره که خدا می‌فرماید: «... هُدًى لِلْمُتَّقِینَ...؛ ... مایه هدایت تقواپیشگان...» (آیه 2 سوره بقره)، آغاز حرکت و تعالی بشر از رعایت تقواست، یعنی اگر انسان متّقی شد، به جایی می‌رسد.

وی افزود: اگر انسان تقوای الهی را پیشه كرد، بالأخره هدایت خواهد شد و این‌طور نیست که هر کسی تلاوت قرآن کند، بگوید که این اهل هدایت می‌شود بلكه باید زمینه داشته باشد. این قضیه مثل داروست. می‌گویند فرد باید آمادگی پذیرش دارو داشته باشد تا جواب دهد البته برخی از داروها هم جواب عكس می‌دهند.

حدائق، لازمه تأثیرگذاری قرآن را متقی بودن و رعایت تقوای الهی دانست و افزود: باید زمینه‌ کار هم در ما ایجاد شود. بعضی‌ها وقتی قرآن خوانده می‌شود، تمسخر می‌کنند كه البته این مسئله بحث امروز و دیروز هم نیست و در گذشته هم همین بوده است. آیه‌ قرآن می‌خوانید، به مسخره می‌گوید: این‌ها چیست؟ این‌ها مربوط به 1400 سال قبل است و دوره‌اش تمام شده است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: خدا نکند قلبی تیره شود. قرآن می‌فرماید: « ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ؛ این است كتابى كه در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است» (همان). قرآن، متّقین را هدایت می‌کند؛ قدر زَر، زرگر شناسد ئ قدر گوهر، گوهری البته انسان باید تقوا هم داشته باشد تا رشد پیدا كند.

وی همچنین با تصریح اینكه دو نوع تقوای حداقلی و حداكثری وجود دارد، گفت: باید دعا كنیم كه حداقل این تقوای حداقلی از ما گرفته نشود.  تقوای حداقل، تقوایی است که انسان گرچه آلودگی‌هایی دارد اما حق را قبول دارد. از باطل متنفّر است. اگر جایی اشتباه کرد، می‌‍پذیرد که خطا کرده است. این تقوای حداقلی است. درست است که در اوامر الهی کوتاهی می‌کند، اما قبول دارد و باور دارد که کارش خطاست.

حدائق ادامه داد: بعضی‌ها همین حداقل را هم ندارند. خلاف می‌کند می‌گوید: خوب کردم. این بی‌تقواست. ظلم می‌کند، می‌گوید: حقش بود. این آدم بی‌تقوا است. ولی بعضی‌ها ظلم کرده‌اند، می‌گوید: بله، می‌دانم، اشتباه کردم، ولی عصبانی شدم. چرا نماز نمی‌خوانی؟ شرمنده‌ام، كمی تنبلی می‌کنیم. این با تقواست و تقوای حداقلی دارد. دعا کنیم خدا به ما توفیق بدهد. تقوای حداقل می‌تواند عامل نجات و سعادت شود.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اضافه كرد: تقوای حداکثر آن است که دیگر انسان نه نافرمانی خدا را انجام می‌دهد و نه اوامر خدا را ترک می‌کند. مُمَحَّض در بندگی است. این‌ها آدم‌های باتقوایی در كمالات هستند.

وی با یادآوری اینكه تقوای حداقلی انسان را نجات می‌دهد، گفت: خدا نکند کسی اشتباهات خودش را، کار درست تعبیر کند و خطاهای خودش را درست بپندارد. لذا می‌گویند مراقب خودتان باشید. کِشیک نفس را بکِشید. حواستان باشد این نفس، گستاخ و سرکش نشود. تقلیب قلوب نشود و ما بدی‌ها را خوب ببینیم و خوبی‌ها را بد.

حدائق با تأكید بر اینكه تقوای حداقلی انسان را به تقوای حداكثری می‌رساند و به‌همین دلیل می‌گوییم كه انسان را نجات می‌دهد، گفت: قرآن می‌فرماید: این قرآن باتقواها را هدایت می‌کند، چه باتقواهای حداقل و چه باتقواهای حداکثر.

انتهای پیام
captcha