بازار شب عید زیر چتر کرونا و گرانی/ نیمی ترس از کرونا و نیمی نور امید به زندگی
کد خبر: 3957762
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

بازار شب عید زیر چتر کرونا و گرانی/ نیمی ترس از کرونا و نیمی نور امید به زندگی

مردم پس از یک سال لذت و طعم شیرین خرید شب عید و شلوغی‌ بازارها و پاساژها در ماه آخر سال را درک می‌کنند و با اشتیاقی وصف‌ناپذیر به دنبال نو کردن همه چیز هستند اما باید مراقب بود تا به بهای خرید عید نوروز در روزهای پایانی سال کام خود و خانواده‌شان را تلخ نکنند.

بازار شب عید زیر چتر کرونا و گرانی/ نیمی ترس از کرونا و نیمی نور امید به زندگیبه گزارش ایکنا از قم، یک سال و چند روزی از ترکش کرونا بر پیکر جامعه ایرانی می‌گذرد، کرونایی که خیل عظیمی از مردم را تا به امروز به بند کشانیده و مابقی را هم رها نمی‌کند.

کرونا، بند ناف نامبارکی است که روزانه گرد ما می‌چرخد و سر و شکلش را هم عوض می‌کند. اگر تا چند وقت پیش، تنها با نوع چینی آن دست و پنجه نرم می‌کردیم از امروز نوع جهش یافته و انگلیسی آن هم به میدان آمده و شوربختانه قدرت سرایت بالاتری هم دارد و به هیچ‌کس رحم نمی‌کند، از بزرگ و کوچک همه را درگیر می‌کند؛ مثبت شدن تست کرونای انگلیسی یک کودک 10 ساله، نوجوان 19 ساله و پیرمرد 72 ساله و چندتن از همشهریان دیگر، گواه این ادعاست.

خرید شب عید مهم‌تر است یا سلامتی؟

سال‌های سال است که به رسم نوروز بازار شب عید به راه می‌افتد و مردم از میوه و آجیل شب عید گرفته تا کیف و کفش و البسه، تا حد توان و بضاعت مالی‌شان همه را خریداری می‌کنند.

اگر در خیابان‌های شهر قدم بزنید متوجه می‌شوید که حتی ترس از کرونا هم نتوانسته مردم را خانه‌نشین کند و امسال هم مانند سال گذشته بسیاری از مردم نتوانستند از خیر این سنت هرساله بگذرند تا شر کرونا دامن آن‌ها را نگیرد؛ مردمی که هرچقدر هم معیشت آن‌ها زیر تیغ گرانی شب عید باشد بازهم این رسم هر ساله را به جا می‌آورند و در فکر نو کردن همه چیز هستند و مشتاقانه به آغوش باز کرونا در شلوغی بازارهای شب عید هجوم می‌آورند.

علی‌رغم هشدارهای جدی دانشگاه علوم پزشکی قم مبنی بر لزوم مراقبت جدی والدین از کودکان در روزهای کرونایی، در خیابان‌ها با سیل جمعیتی از پدران و مادرانی مواجه می‌شویم که عجولانه و در حالی که ردپای ترس از کرونا در چشم‌هایشان مشهود است، برای کودکان خود کفش و لباس نو می‌خرند؛ کودکانی که بعضا بدون ماسک یا با ماسک‌های نصفه و نیمه هستند که ضامن سلامتی آن‌ها نمی‌شود، حال نکته آن‌جاست که این کودک برای زندگی به سلامتی بیشتر نیاز دارد یا به رخت و لباس‌های نو؟

وقتی این سؤال را از پدری که مشغول خرید کفش برای کودک 10 ساله‌اش بود، پرسیدیم، در پاسخ به خبرنگار ایکنا از قم گفت: سلامت فرزندم برایم اهمیت بیشتری دارد و به همین علت در این یک سال به خاطر ترس از کرونا به جز دو سه نوبت، او را از منزل خارج نکردم تا مبادا جان او به خطر افتد.

رضا سلیمانی افزود: حضور در اماکن شلوغ و پرتردد آن هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شیوع بیشتر این بیماری می‌شود و فقط رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند زنجیره کرونا را قطع کند.

این شهروند قمی بیان کرد: به اصرار اعضای خانواده برای خرید چند دست لباس و کفش نو با به بازار مراجعه کردیم و قصد داریم خیلی زود به خانه برگردیم اما همین هم اشتباه است.

مرضیه محمدی از دیگر شهروندان قمی است که با دختران دوقلویش بدون رعایت نکات بهداشتی در بازار قدم می‌زد و زیرلب از گرانی‌ زائدالوصف پوشاک شکایت می‌کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم گفت: بعد از دو هفته در خانه ماندن امروز برای خرید عید به بازار آمدم.

این شهروند قمی ادامه داد: علی‌رغم اینکه هشدارهای وزارت بهداشت و مسئولان را مبنی بر حضور نیافتن در اماکن شلوغ شنیده‌ام اما نتوانستم برای خرید عید به بازار مراجعه نکنم.

وی افزود: البته در شرایط کرونایی و به‌خصوص شیوع ویروس انگلیسی، بازار آمدن کار اشتباهی است و باعث شیوع بیشتر این بیماری می‌شود و با این وضعیت گرانی‌های سرسام‌آور همان بهتر که مردم در خانه بمانند.

احمد نوروزی از مغازه‌داران بازار بزرگ قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم بیان کرد: سال گذشته که روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا بود بازار کم‌رونق‌تر بود اما امسال اگرچه هنوز این ویروس از بین نرفته اما با این وجود، بازار وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد.

وی افزود: کرونا برای مردم عادی شده‌ است و علی‌رغم هشدارهای جدی وزارت بهداشت در خصوص موج چهارم کرونا در قم اما همچنان شاهد حضور گسترده مردم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار هستیم.

محمد سلیمانی، صاحب یک مغازه کفش‌فروشی در قم هم به خبرنگار ایکنا گفت: اصناف و بازاریان بیش از یک سال است که با شیوع این ویروس متحمل ضرر و زیان شده‌اند اما با این وجود سلامت جان مردم از همه چیز باارزش‌تر است و راضی به خطر افتادن سلامت آن‌ها نیستیم.

وی با بیان اینکه از مردم خواهشمندیم که از تجمع در اماکن شلوغ پرهیز کنند، افزود: من به‌دلیل مراجعه مشتریان متعدد به مغازه‌ام، نکات بهداشتی را با استفاده از ژل ضدعفونی‌کننده و مواد شوینده و ماسک رعایت می‌کنم.

همچنین روز گذشته، 15 اسفندماه، دانشگاه علوم پزشکی قم خبر از افزایش تست‌های مثبت کرونا و تعداد بستری‌ها در قم داد و اعلام کرد: تعداد تست‌های مثبت کرونا روز گذشته به بیش از 50 نفر رسید و این در حالی است که در هفته‌های قبل تعداد تست‌های مثبت ما به کمتر از 10 نفر رسیده بود و علاوه بر این بستری‌های روزانه نیز به 25 تا 30 نفر رسیده است.

این در حالی ا‌ست که این روزها شاهد برپایی بازارهای شب عید و تجمعات و شلوغی‌های مردم در بازارها و پاساژ‌های این شهر برای خرید شب عید هستیم و باید مراقب بود تا به بهای خرید شب عید، خسارات جبران‌ناپذیری به خانواده‌های ایرانی در شب سال تحویل تحمیل نشود.

شور و شعف نشئت گرفته از شلوغی بازارهای شب عید امسال شاید نور امیدی است که از دریچه تاریکی و خاموشی یک ساله بازارها و پاساژها بیرون زده‌ است، اما زیر چتر هراس از کرونا پنهان مانده و این‌گونه حال و هوای این روزهای خیابان‌های قم به دو نیمه تاریکی و ترس از کرونا و روشنایی و نور امید به زندگی تقسیم شده است اما در نهایت روشنایی زندگی‌ است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جدی گرفتن هشدارهای مسئولان ذی‌ربط نسبت به زنگ خطر موج چهارم کرونا، به ما لبخند می‌زند.

انتهای پیام
captcha