مسیحیان سوریه در رهایی از چنگ داعش قدردان شهید سلیمانی و حزب‌الله هستند
کد خبر: 3958024
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کشیش سوری:

مسیحیان سوریه در رهایی از چنگ داعش قدردان شهید سلیمانی و حزب‌الله هستند

کشیش کلیسای مشهور ام الزنار در شهر حمص سوریه گفت که مسیحیان سوریه، رشادت‌ها و جان‌فشانی نیروهای حاج قاسم سلیمانی و حزب‌الله لبنان در آزادسازی مناطق مسیحی‌نشین سوریه از چنگ داعش را فراموش نمی‌کنند.

  به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری العهد، زهری خزعل، کشیش کلیسای ام‌الزنّار شهر حمص سوریه از نقش شهید قاسم سلیمانی و گروه‌های مقاومت در حفظ روستاهای مسیحی سوریه در برابر حملات تکفیری‌ها گفت.

کشیش خزعل با اشاره به نقش بسیار مهم مقاومت و حزب‌الله در پشتیبانی از مسیحیان سوریه برای حفاظت از روستاهایشان در برابر تروریسم گفت: من افتخار همکاری با برادران حزب‌الله و شهید حاج قاسم سلیمانی را داشتم؛ کسانی که نقش زیادی در آزادی مسیحیان بازداشت شده در روستای القریتین در حومه شهر حمص توسط تروریست‌ها داشتند.

خزعل گفت: گروه‌های تحت فرمان شهید سلیمانی و دیگر گروه‌های مقاومت که به ما کمک کردند، اولین خط دفاعی بودند که حمله داعش به روستای صدد را دفع کردند و برای جلوگیری از پیش‌روی داعش به مناطق مسیحی دست به دست هم دادند، یعنی همه طرف‌ها گرد هم آمدند و برای دفاع از همه سوریه با هم همکاری کردند.

خزعل گفت: هنگامی که حزب‌الله وارد سوریه شد برای دفاع از همه سوری‌هایی که به کشورشان عشق می‌ورزند و از آن دفاع می‌کنند، به جبهه مبارزه با تروریسم پیوست.

کشیش خزعل با بیان اینکه وجود گروه‌های حزب‌الله به جامعه مسیحیان سوریه نیز قدرت و ثبات می‌بخشید، گفت: ما با کمک نیروهای مقاومت این گروهک تروریستی را سرکوب کردیم و مانع ورود آن به روستای صدد که پایگاه مسیحیان ارتدکس سریانی در سوریه است، شدیم.

 او ادامه داد: به کسانی که از سخنان ما رنجیده می‌شوند، می‌گوییم امیدوار بودیم که وقتی داعش بود، با ما بودید. آن زمان خود من هر روز با فرماندهانی از حزب‌الله و گروه‌های رزمندگان تحت فرمان حاج قاسم دیدار می‌کردم تا با آنها برای رسیدن به این دو روستا هماهنگی کنیم.

کشیش خزعل با بیان اینکه او به عنوان یک رزمنده حاضر در میدان درباره تلاش‌های گروه‌های مقاومت حزب‌الله و حاج قاسم در دفاع از مناطق مسیحی‌نشین شهادت می‌دهد، گفت: من به چشم خود می‌دیدم که چه کسانی ارتش سوریه را کمک می‌کنند. آنها گروه‌های حزب‌الله و شهید حاج قاسم سلیمانی بودند و تأکید می‌کنم که آنها در حفاظت از موجودیت مسیحیان در سوریه شایستگی‌های بالایی را از خود نشان دادند.

کلیسای ام‌الزنار (بانوی صلح در شهر حمص سوریه) در منطقه بستان الديوان و الحميديه بخش قدیمی و تاریخی حمص در مرکز سوریه واقع شده و از جمله معروف‌ترین کلیساها و آثار تاریخی سوریه و شهر حمص به شمار می‌آید. این درحالی است که گفته شده این کلیسا اولین کلیسای مسیحی است که در جهان بنا شده و قدیمی‌ترین آن به شمار می‌آید، چون تاریخ ساخت آن به سال 59 میلادی باز می‌گردد.

همچنین از قدیمی‌ترین کلیساهای سریانی ارتدوکس به شمار می‌آید و وجه تسمیه آن  (ام الزنار) به کمربند حضرت مريم(س) که از پشم بافته شده و زرکوب است، باز می‌گردد و تا پیش از آغاز بحران سوریه سالیانه هزاران توریست و زائر از آن دیدن می‌کردند.

 پس از نفوذ تروریست‌ها به مناطق قدیمی حمص به ویژه منطقه الحميديه که دارای اکثریتی مسیحی‌نشین بود، اهالی این منطقه مجبور به فرار شدند تا عناصر مسلح آن را تبدیل به پایگاه و سکوی پرتاب خمپاره‌ها و موشک‌های خود به سمت دیگر مناطق امن کرده و موجب وارد آمدن خسارات سنگین و وقوع آتش سوزی و به سرقت رفتن تمام محتویات داخل آن شوند.

گروهک تروریستی داعش در سال 1394 شمسی به دنبال درگیری‌ شدید با نیروهای دولتی سوریه و هم‌پیمانان آنان در مرکز سوریه مناطقی از استان شهر حمص را اشغال کرده و بیش از 100 خانواده مسیحی ساکن این منطقه را ربوده بودند که در نهایت ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن موفق به آزادسازی این دو روستا و آزاد کردن خانواده‌های مسیحی شدند.

انتهای پیام
captcha