کرسی «کرامت ذاتی یا اقتضایی انسان در مقام ثبوت و اثبات» برپا می‌شود
کد خبر: 3958145
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸

کرسی «کرامت ذاتی یا اقتضایی انسان در مقام ثبوت و اثبات» برپا می‌شود

کرسی علمی ترویجی «کرامت ذاتی یا اقتضایی انسان در مقام ثبوت و اثبات» از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برپا می‌شود.

به گزارش ایکنا، در انسان‌شناسی، کرامت انسان را می‌توان یکی از کلیدی‌ترین مسائل به شمار آورد. کرامت انسان هم در اندیشه دینی و هم در اسناد بین‌المللی به غایت مورد توجه قرار گرفته و تلاش شده است تا آثار حقوقی متعددی به ویژه در حوزه حقوق بنیادین بشر بر آن مترتب شود. نظام حقوق بشر بنیانی را به نام کرامت انسان گذاشته و روی این بنیان، آزادی، برابری و بسیاری از حق‌های بنیادین دیگر را قرارداده است.

اسناد بین‌المللی حقوق بشر، هرچند کرامت را به عنوان مبنای حقوق بشر مورد تأکید قرارداده‌اند ولی به معنا و مبنای خود کرامت که نیازمند تأملات جدی است نپرداخته‌اند. این که معنای کرامت چیست و این کرامت، ذاتی است یا استعدادی، بالقوه است یا بالفعل، انسان را ذی حق می‌کند یا نه، از بایسته هایی است که هم در مقام ثبوت و هم در مقام اثبات نیاز به بررسی دارد. با پرهیز از رویکردهای پوپولیستی و شعارگونه از یک سو، و تأملات خردورزانه در مباحث حقوق بشری از سوی دیگر، برداشت معقول و مقبول از کلید واژه «کرامت انسان» را ارائه داد.

کرسی «کرامت ذاتی یا اقتضایی انسان در مقام ثبوت و اثبات» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته برپا می‌شود و حجج اسلام والمسلمین محمدحسین طالبی و مصطفی دانش پژوه، نقد آن را بر عهده دارند.

این کرسی در روز چهارشنبه، 20 اسفندماه، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برپا می‌شود. 

ارسالی//کرسی «کرامت ذاتی یا اقتضایی انسان در مقام ثبوت و اثبات» برپا می‌شود

انتهای پیام
captcha