وقف دسته جمعی؛ راهی برای جبران کمبود موقوفات قرآنی
کد خبر: 3958241
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۶
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان قم:

وقف دسته جمعی؛ راهی برای جبران کمبود موقوفات قرآنی

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: شرایط نابسامان اقتصادی، توان مردم را برای وقف قرآنی به‌صورت فردی کاهش داده است و برای رفع این مشکل، توصیه به وقف دسته جمعی در دستور کار اوقاف قرار گرفته‌ است که بر اساس این شیوه‌نامه، اوراقی با عنوان وقف پخش شود و هر شخص با هر نیت و استطاعت مالی بتواند در موقوفه‌ای که از آن درآمد ایجاد می‌شود، سهیم باشد.

وقف دسته جمعی؛ راهی برای جبران کمبود موقوفات قرآنیسیدمحمد صالح‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، در خوش‌‍بینانه‌ترین حالت، نسبت موقوفات قرآنی به کل موقوفات در سراسر کشور، 2 تا 3 درصد است.

وی با بیان اینکه کمبود آمار موقوفات قرآنی در کشور نقیصه بزرگی است که با تشویق و ترغیب و آگاه کردن مردم نسبت به آن، باید جبران شود، افزود: با وجود اینکه استان قم، پیشانی فعالیت‌های قرآنی است اما کمبود موقوفات قرآنی بسیار آشکار است.

صالح‌نژاد گفت: اغلب موقوفات قرآنی به وجود آمده در سال‌های گذشته، قید مکان و زمان دارند، برای مثال محدود به قرائت قرآن و ختم قرآن بر سر مقبره واقف است و این نوع موقوفات شرایط خاصی را نیاز دارد و اوقاف نمی‌تواند در جهت کمک به مؤسسات قرآنی، برگزاری مسابقات و محافل قرآنی از آن استفاده کند.

وی عدم مردمی شدن فعالیت‌های قرآنی و ترویج قرآن کریم را از دلایل کمبود موقوفات قرآنی در استان قم برشمرد و ادامه داد: قرآن کریم در بین ما مهجور است و به تعبیت از آن، موقوفات قرآنی و هزینه کردن در راستای فعالیت‌های قرآنی نیز مهجور است، علاوه بر آن، مشارکت مردم در حوزه فعالیت‌‌های قرآنی نیز کم است.

تصدی‌گری دولت و کمرنگ شدن نقش مردم در فعالیت‌های قرآنی

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه دولت در حوزه فعالیت‌های قرآنی تصدی‌گری کرده است و این امر سبب کمرنگ شدن نقش مردم در حوزه فعالیت‌های قرآنی شده است، گفت: در راستای فعالیت‌های قرآنی لازم است مردم خود زمام امور را به دست بگیرند و در تلاوت و آموزش قرآن اهتمام ویژه داشته باشند.

صالح‌نژاد ضمن بیان اینکه بیشترین موقوفات در کل کشور وقف برای مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) است، اظهار کرد: مردم در زمینه مجالس عزاداری‌ سیدالشهدا(ع) با عشق و علاقه، هزینه می‌کنند و اگر فعالیت‌های قرآنی نیز مردمی شود و مردم اهمیت تلاوت و آموزش و نشر قرآن کریم را درک کنند، دیگر در انتظار اقدامات دولتی و دستگاه‌های مختلف قرآنی نمانده و در این حوزه هزینه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تبیین ضرورت و کاربرد موقوفات قرآنی برای مردم کم‌کاری‌های از سوی ما صورت گرفته‌است، تاکید کرد: قرآن، ثقل اکبر است و قرآن و اهل بیت(ع) از هم جداشدنی نیستند اما ضمن توجه و توسل حداکثری مردم ایران به اهل بیت(ع) متاسفانه نسب به قرآن کم لطفی کردیم.

صالح‌نژاد افزود: اقدامات خوبی در راستای روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در سطح جامعه انجام نشده است و بعضی افراد جامعه حتی در حوزه روخوانی و روانخوانی قرآن کریم نیز ضعیف هستند و این زیبنده یک کشور اسلامی نیست.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان قم تصریح کرد: حرکات خوبی در سال‌های انقلاب انجام شده و فعالیت‌های عظیمی نسبت به زمان طاغوت که هیچ اهمیتی نداشت، هم‌اکنون انجام می‌شود اما تا رسیدن به مرحله ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «مردم باید آن‌قدر با قرآن مانوس باشند که محاورات زندگی آن‌ها مستند به آیات و نکات قرآنی باشد»، افزود: تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن کریم که مورد انتظار مقام معظم رهبری است، به هیچ عنوان با بودجه‌های ناچیز دولتی قابل تحقق نیست.

صالح‌نژاد به کمبود موقوفات در عرصه ازدواج جوانان، تحصیلات و اشتغال و معضلات اجتماعی جامعه اشاره و بیان کرد: تبلیغات در مناسبت‌های مختلف، برگزاری سلسله نشست‌هایی در حوزه موقوفات قرآنی با خیرین استانی و ارسال پیامک به جامعه مخاطبین اوقاف از جمله اقدامات اداره اوقاف استان قم در حوزه کمبود موقوفات قرآنی است.

وی افزود: شرایط نابسامان اقتصادی، توان مردم را برای وقف قرآنی به‌صورت فردی کاهش داده است و برای رفع این مشکل، توصیه به وقف دسته جمعی در دستور کار اوقاف قرار گرفته‌است که بر اساس این شیوه‌نامه، اوراقی با عنوان وقف پخش شود و هر شخص با هر نیت و استطاعت مالی بتواند در موقوفه‌ای که از آن درآمد ایجاد می‌شود، سهیم باشد.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان قم تاکید کرد: اگر در حوزه موقوفات قرآنی، تبلیغات گسترده و اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص استفاده از موقوفات قرآنی انجام شود، مردم هم وارد میدان عمل می‌شوند.

وی گفت: مؤسسات قرآنی به‌دلیل کمبود منابع مالی نمی‌توانند طرح‌های تشویقی برای قرآن‌آموزان خود ایجاد کنند و خیرین و نیکوکاران می‌توانند با گرفتن هدایا برای قرآن‌آموزان سبب تشویق و ترغیب آنان شوند، علاوه بر آن مردم با وقف‌هایقرآنی می‌توانند از بسیاری از مربیان و معلمان قرآنی که فی سبیل‌الله کار می‌کنند حمایت‌ کنند.

صالح‌نژاد در پایان یادآور شد: سیستم قرآنی کشور و به تبعیت از آن سازمان اوقاف به امور تخصصی از جمله برگزاری مسابقات قرآنی بسنده کردیم و از برخی امور غافل شدیم و لذا در این حوزه فعالیت‌های قرآنی نیازمند حرکت جهشی هستیم تا به انتظارات مقام معظم رهبری دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha