لزوم نصیحت صاحبان امر و حکم و امضا در سال 1400
کد خبر: 3960847
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵

لزوم نصیحت صاحبان امر و حکم و امضا در سال 1400

سال‌هاست این مردم نصیحت می‌شوند. کاش سال ۱۴۰۰ تمرینی باشد بر نصیحت صاحبان امر و حکم و امضا. مگر نه این است که مردم به حاکمان خود شبیه‌ترند تا به پدرانِ خود؟ پس بیایید یک امسال را به نصیحت حاکمان بگذرانید.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا یادداشتی به مناسبت آغاز سال جدید به رشته تحریر درآورده که متن آن از نظر می‌گذرد؛

«این روزها به مناسبتِ سال نو، دوستان اهل اندیشه، مردم را به خانه‌تکانی زبان و قلب و جانِ خویش دعوت می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند، خصلت‌های ناپسند را پشت درِ سال گذشته رها کنند و یک «منِ» تازه را وارد سال جدید کنند. خدا خیرشان بدهد و دست‌شان درد نکند.

با این همه، تأکید زیاد بر موعظه‌ کنشگران خُرد و نصیحت کردن آن‌ها می‌تواند یک مغالطه‌ آزاردهنده باشد. کاش می‌شد، همه‌ی صاحبان اندیشه و کسانی که می‌توانند در حوزه‌ عمومی حرفی بزنند، تمام منبری‌ها، تمام سخنران‌ها، تمام آموزگاران اخلاق، تمام امام‌های جمعه و جماعت، و نویسندگان برای مدّتی هم که شده به موعظه‌ی حاکمان، مسئولان، و مدیران روی بیاورند. سال‌هاست این مردم نصیحت می‌شوند. کاش سال ۱۴۰۰ تمرینی باشد بر نصیحت صاحبان امر و حکم و امضا. مگر نه این است که «مردم به حاکمان خود شبیه‌ترند تا به پدرانِ خود؟». پس بیایید یک امسال را به نصیحت حاکمان بگذرانید.

این‌جانب به سهم خود و در این یادداشت کوتاه، حاکمان را میهمان سفره‌ی امام علی علیه‌السلام می‌کنم و از آن‌ها دعوت می‌کنم خود را مخاطب نصیحت‌هایی بدانند که آن امام به مالک نوشت:

باید آن‌ها که نسبت‏ به رعیّت عیب‌جوترند از تو دورتر باشند؛ زیرا مردم عیوبی دارند که والى در پوشاندن آن‌ها از همه سزاوارتر است.

در صدد مباش‏ که عیب پنهانى آن‌ها را به دست آورى؛ بلکه وظیفه‌ی تو آن است که آن‌چه برایت‏ ظاهر گشته اصلاح کنى و آن‌چه از تو مخفی ست، خدا درباره ی آن حکم می کند. بنابر این تا آن‌جا که توانائى دارى عیوب مردم را پنهان ساز. تا خداوند عیوبى راکه دوست دارى براى مردم فاش نشود، مستور دارد.

عقده‏‌ها و ناراحتی‌های کسانی را که کینه‌ای دارند بگشا و اسباب دشمنى و عداوت را قطع کن.

از آنچه‏ برایت روشن نیست تغافل نما.

به تصدیق سخن چینان تعجیل مکن. زیرا آنان گر چه در لباس ناصحین‏ جلوه‏ گر شوند، خیانت می کنند.

اید محبوب‌ترین کارها نزد تو امورى باشند، که به حق و عدالت موافق‌تر و با رضایت توده مردم هماهنگ‏ تر است.

نیازمندی‌های مردم را در همان زمان که از آن‌ها آگاه می‌شوی برطرف کن و در حل مشکل آن‌ها تأخیر مکن.

هرگز به خشمي كه از آن امكان رهايي هست، مشتاب و مگوي كه مرا بر شما امير ساخته‌اند و بايد فرمان من اطاعت ‌شود. زيرا، چنين پنداري سبب فساد دل و سستي دين و نزديك شدن دگرگوني‌ در نعمت‌هاست.

بايد كه محبوب‌ترين كارها در نزد تو، كارهايي باشد كه با ميانه‌روي سازگارتر است و با عدالت دم سازتر و خشنودي رعيت را در پي دارد.

بايد كه بهترین مايه‌ی شادماني واليان برپاي‌ داشتن عدالت در بلاد باشد و پديد آمدن‌ دوستي در ميان افراد رعيت.»

انتهای پیام
captcha