پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در سایه اصلاح قوانین گمرکی
کد خبر: 3960946
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا مطرح کرد؛

پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در سایه اصلاح قوانین گمرکی

تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا با اشاره به نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری، گفت: پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید با اصلاح قوانین گمرکی محقق می‌شود.

سه‌شنبه ارسال شود// پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید با اصلاح قوانین گمرکیامیر علی‌حیدر امیری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تبریک عید نوروز به نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۰ سال اخیر شعارهای سال را با محوریت مسائل اقتصادی قرار داده‌اند که این امر نشان از دوراندیشی ایشان دارد.

وی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب به درستی دریافته‌اند که جنگ امروز دشمنان بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، جنگ اقتصادی است به تحریم‌های ظالمانه دشمن برای فشار اقتصادی به ایران اسلامی اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب شعار سال ۹۵ را اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، سال ۹۶ را اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، سال ۹۷ را حمایت از کالای ایرانی، سال ۹۸ را رونق تولید، سال ۹۹ را جهش تولید و امسال را سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، نام‌گذاری کردند و در تمام این واژگان کلیدی می‌توان دریافت که حل مشکلات اقتصادی کشور مستلزم توجه به تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی است.

کارشناس مسائل سیاسی غرب آسیا با بیان اینکه دولت وقت در حد شعار، نام‌گذاری سال‌ها را مورد توجه قرار داده است، افزود: دولت کار ملموس و محسوسی در زمینه اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی انجام نداده است و تنها به تشکیل یک قرارگاه اقتصاد مقاومتی و برگزاری چند جلسه فرمالیته اکتفا کرده است.

قاچاق کالا، تولید ملی را به محاق برده است

وی با بیان اینکه شعار سال فقط در سربرگ ادارات نوشته می‌شود و هیچ‌گونه عملی در رسیدن به اهداف شعار سال از سوی دولت صورت نگرفته است به تعطیلی کارخانجات در سال‌های اخیر و بیکار شدن کارگران اشاره کرد و افزود: کالاهای قاچاق، از مبادی قانونی و غیرقانونی وارد کشور شده و تولید کالای ایرانی را به محاق برده است؛ از طرفی کالاهای خارجی بی‌کیفیت و ارزان، باعث عدم رونق بازار تولید کالاهای با کیفیت ایرانی شده است.

امیری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی کشور را در مقابل تکانه‌ها، فشارها و تحریم‌ها مقاوم می‌کند، ادامه داد: کالای قاچاق، کالای ایرانی را نابود کرد از طرفی مواد اولیه تولیدات داخلی نیز با قیمت گران وارد می‌شود و حمایت‌های لازم از آنان صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه شعارهای سال کمتر از ۳۰ درصد تحقق پیدا کرده است، ادامه داد: اگر شعار اقتصاد مقاومتی در مقام عمل پیاده می‌شد شاهد اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه دشمنان نبودیم تا برای تهیه مایحتاج با مشکل مواجه شویم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شعارهای سال علی‌رغم دوراندیشی رهبر معظم انقلاب توسط قوه مجریه اجرا نشد به اقدامات مجلس در تغییر لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: مجلس انقلابی با تغییرات در بودجه به سمت کمک به تولیدکنندگان و حمایت از کالای ایرانی رفته است.

وی با یادآوری اینکه قوه قضائیه نیز از تولیدکنندگان حمایت‌های فراوانی از تولیدکنندگان انجام داد و تا حد زیادی اجازه نداد یک تولیدکننده به‌ خاطر تسهیلات معوق به زندان برود، یادآور شد: مجلس با تغییرات در بودجه و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان به عبارتی رفع مانع تولید را انجام داده است.

مسائل مربوط به شعار سال در رسانه‌ها منتشر شود

امیری با بیان اینکه قوانین گمرک باید تغییر کند، ادامه داد: قوانین گمرکی با تغییراتی که مجلس انجام داده شده است به تحقق شعار سال و پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید کمک کرده است.

نویسنده اولین کتاب بیداری اسلامی با بیان اینکه بانک‌ها باید مدت تنفس وام تولیدکنندگان را زیاد کنند تا تولیدکننده بتواند بعد از تنفس به راحتی اقساط خود را پرداخت کند، ادامه داد: قوه قضائیه با اقدامات حمایتی خود از کارگران و تولیدکنندگان بارقه امیدی در دل تولیدکننده و تحقق شعارهای سال از سوی مقام معظم رهبری ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا، افزود: قاچاق کالا باید از مبادی ورودی نابود شود این در حالی‌ است که به کشتی‌های حامل قاچاق اجازه پهلو گرفتن داده می‌شود و تا زمانی که وارد شهرهای مرزی مانند گناوه یا بانه نشود، به‌عنوان قاچاق محسوب نمی‌شود.

امیری با بیان اینکه در دولت آینده باید فرمانده اقتصاد مقاومتی فردی سالم دغدغه‌مند باشد، اضافه کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در تبیین، روشنگری و بصیرت‌بخشی مردم نسبت به اهداف شعار سال دارند.

این تئوریسین مسائل سیاسی با بیان اینکه خبرگزاری ایکنا لرستان، بارها با کارشناسان مختلف در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مصاحبه می‌کند بر لزوم الگوگیری سایر رسانه‌ها از این خبرگزاری تأکید کرد و گفت: مسائل مربوط به شعار سال باید به‌صورت کارشناسانه، پژوهشی و تحقیق‌محور توسط کارشناسان مطرح و به‌طور وسیع توسط ر سانه‌ها منتشر شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها با کار حرفه‌ای خود مشکلات و نقاط ضعف را منتقل می‌کنند، یادآور شد: مسئولان باید به انتقادات رسانه‌ها توجه کرده و آنان را در تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌های خود مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام
captcha