چشم‌اندازهای مثبت قرارداد ایران و چین
کد خبر: 3962629
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا مطرح کرد:

چشم‌اندازهای مثبت قرارداد ایران و چین

تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا با اشاره به چشم‌اندازهای مثبت قرارداد راهبردی ایران و چین، گفت: دشمن به‌دنبال منفی نشان دادن قرارداد ایران و چین و بدبین کردن مردم نسبت به آن است.

آخر هفته//// توافق ایران و چینامیرعلی‎حیدر امیری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به توافق ۲۵ ساله ایران و چین، اظهار کرد: این توافق در واقع یک نقشه راه و ترسیم‌کننده قراردادهای آینده است، به این‌ صورت که چین نیاز دارد در غرب آسیا و مخصوصاً در خلیج‌ فارس حضور داشته باشد.

وی افزود: کشور چین با شعار احیای جاده ابریشم جلو آمده است و ایران با دارا بودن موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک دقیقاً در این مسیر قرار دارد و نقطه اتصال کشورهای جنوب شرق آسیا به غرب آسیا است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا اضافه کرد: چین برای ارسال یک محموله به مدیترانه باید کشتی خود را به مدت دو ماه روانه آب‌های آزاد کند اما از طریق راه‌آهن و از طریق مسیر ایران این محموله یک هفته‌ای به مدیترانه می‎رسد؛ به این معنا که مسیر چین از سمت افغانستان، پاکستان به عراق و سوریه کوتاه‌تر می‎شود و از طریق خلیج‌ فارس می‎تواند کالاهای خود را به بنادر ایران و از آنجا به آسیای میانه ارسال کند که خطوط ریلی ایران نیز همین نقش را می‎تواند ایفا کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کشور ایران از طریق ترکیه نقطه اتصال آسیا به اروپاست، اظهار کرد: چین می‎داند ایران موقعیت خاصی دارد و از طرفی کشور ایران معادن غنی و مخاذن بزرگ نفت و گاز دارد که چین علاوه بر خرید نفت ایران به مدت ۲۵ سال می‎تواند با ساخت پالایشگاه، نفت ایران را تبدیل به محصولات پتروشیمی کرده و روانه بازارهای جهانی کند همچنین چین می‎تواند با فراوری محصولات معدنی فلزی و غیرفلزی ایران سود سرشاری را نصیب کشور ایران کند و خود نیز به سود برسد.

امیری ادامه داد: کشور ایران از لحاظ موقعیت سرزمینی برای تولید برق خورشیدی، برق آبی و بادی موقعیت خوبی دارد و چین تصمیم بر راه‌اندازی نیروگاه‌های زیادی در کشور در سه حوزه بادی، آبی و خورشیدی دارد.

وی افزود: در بحث گردشگری نیز ایران با قدمت حداقل 10 هزار ساله جزء چند کشور اعجاب‎انگیر جهان است که این خود نیز منبع عظیم ارزآوری خواهد بود؛ همچنین ایران و چین در بحث دفاعی، امنیتی و نظامی می‎توانند همکاری‎های زیادی با هم داشته باشند و این در حالی ‎است که چین تصمیم دارد بنادر، جزایر و مناطق آزاد ایران را به‌روزرسانی کند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا با یادآوری اینکه همکاری چین و ایران زمینه‌ساز شکستن تحریم‌هاست، گفت: دشمن از این توافق به‌ شدت ناراحت است چون می‎داند این سند همکاری می‎تواند زمینه‌ساز افول آمریکا در غرب آسیا باشد.

وی اضافه کرد: آمریکا، اسرائیل غاصب، کشورهای حوزه خلیج‌ فارس، منافقان و سلطنت‌طلبان به‌دنبال اغفال مردم ایران برای مخالفت با این توافق‌نامه بین‌المللی هستند کمااینکه رسانه‌های دشمن با انواع دروغ و فریب به‌دنبال تشجیع، ترغیب، تحریک، تشویق و حتی تطمیع افکار عمومی هستند و با تأکید بر روی کلیدواژه‌هایی مانند ایران کیش را به چین فروخت، ایران مستعمره چین شد، دیوار چین به جزایر جنوبی ایران رسید، عدول ایران از شعار نه شرقی و نه غربی، گرایش ایران به شرق بعد از ۴۲ سال و... سعی در اغفال مردم و بدبین کردن آنها نسبت به این توافق‌نامه دارند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسیا با بیان اینکه همه می‎دانند این توافق‌نامه کمر تحریم‌ها را شکسته و باعث می‎شود ایران در بخش اقتصادی به رشد خوبی برسد، گفت: ایران در عقد قراردادهای آتی مواظب است که اگر بندهای سلطه‌آور و محدودکننده‌ای در این توافق‌نامه وجود دارد آنها را حذف کند چراکه طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ شخص و نهادی نمی‎تواند منطقه یا حوزه‌ای را به انحصار بیگانه درآورد حتی طبق قانون اساسی مدیریت کردن مناطقی از ایران نیز نباید در اختیار بیگانه قرار بگیرد.

امیری با بیان اینکه این توافق‌نامه یک نقشه راه خوب با چشم‌اندازهای عالی است و به‌دنبال آن توافق‌نامه‌هایی از طرف هند، روسیه و حتی کشورهای غربی نیز به ایران پیشنهاد خواهد شد، اضافه کرد: ضمن اینکه منافع ملی کشور باید حفظ شود ایران باید بتواند جهت حفظ اقتدار ملی خود بین کشورها موازنه‌ای برقرار کند.

انتهای پیام
captcha