فاجعه زندان‌های بحرین و شهادت «عباس مال‌الله»
کد خبر: 3963121
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

فاجعه زندان‌های بحرین و شهادت «عباس مال‌الله»

در حالی که بحرین این روزها شاهد برگزاری تظاهرات پراکنده در اعتراض به اوضاع بد زندان‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا است، خبر شهادت دیروز «عباس مال‌الله» در داخل زندان مرکزی «جو» به دلیل اهمال پزشکی، خشم معترضان و نهادهای حقوق بشری بحرین را برانگیخته است.

به گزارش ایکنا؛ طبق گفته رفقای هم‌بند عباس مال‌الله در داخل زندان مرکزی «جو» بحرین، او یک روز قبل از شهادتش در داخل زندان «جو» به دلیل احساس درد شدید در ناحیه قفسه سینه، خواستار انتقال خود به بیمارستان شده بود، اما اداره زندان این درخواست عباس مال‌الله را نپذیرفت تا اینکه روز بعد در داخل زندان به شهادت رسید.

مال‌الله همانند سایر زندانیان سیاسی بحرین پس از آنکه هدف اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفت و چندین بار دست به اعتصاب غذا زده است، در معرض محرومیت از درمان و اهمال پزشکی قرار گرفت.

از سوی دیگر، مرکز حقوق بشر بحرین در بیانیه‌ای که در صفحه توئیتر خود از لحظه بازداشت شهید مال‌الله تا محاکمه او در دادگاه نظامی و صدور حکم حبس 15 سال زندان منتشر کرده است، اعلام کرد که عباس مال‌الله پس از دستگیری به دلیل تحمل انواع و اقسام شکنجه‌‌ از سوی مسئولان بازداشتگاه،‌ قادر به راه رفتن نبود.

به دنبال شهادت مال‌الله، شبکه خبری المیادین از «باقر درویش»، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین نقل کرد: این 766 مورد نقض حقوق بشر است که اداره زندان‌های بحرین طی سه سال اخیر در حق زندانیان مرتکب می‌شود.

رئیس مرکز حقوق بشر بحرین افزود: بدیهی است، مسئولانی که در شکنجه زندانیان دست دارند و از محروم کردن آنها از خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان ابزاری برای اذیت و آزار و شکنجه استفاده می‌کنند، نمی‌توانند افراد قابل اعتمادی برای حفظ جان زندانیان سیاسی باشند.

«مال‌الله» چهل و هشتمین شهید در داخل زندان‌های بحرین

به گفته مرکز حقوق بشر بحرین، «عباس حسن علی مال‌الله» چهل و هشتمین زندانی در بند آل خلیفه از سال 2011 میلادی تاکنون است که در داخل زندان‌های بحرین به شهادت رسید.

روز گذشته این مرکز حقوق بشری بحرین با صدور بیانیه‌ای پس از شهادت مال‌الله، خواستار آغاز تحقیقات بی‌طرفانه در مورد فوت او و پاسخگویی و مجازات عاملان آن شد و در عین حال بر لزوم آزادی همه بازداشت‌شدگانی تأکید کرد که به دلیل مسائل مربوط به سیاسی و حقوق بشری در بحرین دستگیر شده‌اند.

فاجعه زندان‌های بحرین و شهادت «عباس مال‌الله»

جنبش ائتلاف 14 فوریه بحرین نیز در بیانیه‌ای شهادت مال‌الله را به ملت این کشور تسلیت گفت و اعلام کرد که علت شهادت او بی‌توجهی عمدی پزشکی است و خواهان تداوم همبستگی مردم برای آزادی همه زندانیان سیاسی بویژه در سایه شیوع کرونا شد.

در ادامه بیانیه آمده است: نرسیدن بموقع خدمات اورژانس پزشکی برای انتقال این مبارز بحرینی در نهایت باعث شهادتش شد. رفقای هم‌بند شهید مال‌الله پس از آنکه وی را در شرایطی مشاهده کردند که قادر به نفس کشیدن نبود، از خدمات اورژانس درخواست کمک کردند، اما زندانبانان به بهانه نداشتن مجوز از مراجع بالا از این اقدام سرباز زدند و این امر باعث وخامت حال او و در نهایت باعث شهادتش شد.

تظاهرات بحرینی‌ها پس از ابتلای چندین زندانی به ویروس کرونا

بحرین از چند روز پیش، به دنبال صدور بیانیه رسمی درباره آلودگی 3 زندانی زندان مرکزی «جو» به ویروس کرونا، شاهد اعتراضات پراکنده برای آزادی فوری زندانیان است.

در حالی که وزارت کشور بحرین اخیراً از ثبت سه مورد ابتلا به کرونا در زندان مرکزی جو خبر داده، مرکز حقوق بشری بحرین اعلام کرد که تعداد رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در زندان‌های بحرین از ۲۹ نفر فراتر رفته است.

روز جمعه گذشته بود که بحرینی‌ها به درخواست شیخ عیسی قاسم در حمایت از زندانیان و خانواده‌های آن‌ها در مناطق مختلف تظاهرات کرده و با شعار «جمعه خشم اسرا» به نحوه برخورد مسئولان زندان با زندانیان بخصوص در پی شیوع کرونا و عدم رعایت مسایل بهداشتی در زندان‌های بحرین به شدت اعتراض کردند.

شبکه خبری «المنار» در این باره گزارش داد که مردم بحرین از کوچک و بزرگ، از 10 روز پیش با لبیک به درخواست شیخ عیسی قاسم روحانی رهبر معنوی شیعیان، تظاهرات خود را در پی وخامت اوضاع زندانیان بخصوص در پی شیوع ویروس کرونا آغاز کرده‌اند.

همزمان، جمعیت ملی اسلامی «الوفاق» بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای درباره شیوع ویروس کرونا در زندان‌های این کشور از حمله زندان جو که در آن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندان از بیمارهای پوستی رنج می‌برند، هشدار داد و اعلام کرد که این ویروس در زندان‌های بحرین شیوع یافته و هزاران زندانی را در معرض خطر قرار داده است.

الوفاق در ادامه بر لزوم آزادی هرچه سریعتر زندانیان پس از ابتلای تعدادی از آنها به ویروس کرونا تأکید کرد و گفت که پیش از آنکه فرصت از دست رود و فاجعه‌ای ببار آید، آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی ضروری است.

انتهای پیام
captcha