کسانی که روزه ماه رمضان سال قبل به گردن آن‌هاست چه حکمی دارند
کد خبر: 3963588
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

کسانی که روزه ماه رمضان سال قبل به گردن آن‌هاست چه حکمی دارند

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان هستند کسانی که به هر دلیلی از ماه رمضان سال قبل روزه خود را به عمد یا غیر عمد افطار کرده‌اند، باید برای جبران آن کفاره بدهند.

کسانی که روزه ماه رمضان سال قبل به گردن آن‌هاست چه حکمی دارند؟به گزارش ایکنا، براساس فتاوای مراجع معظم تقلید در رساله‌های عملیه، كفّاره افطار روزه ماه رمضان عمدی و یا غیر عمدی است، در افطار غیرعمدی اگر پرداخت طعام ملاک باشد، فرد باید یک مد طعام برای هر فقیر بپردازد و برای افطار عمدی باید 60 مد طعام بدهد.

کفاره افطار عمد اين است كه انسان، يك بنده آزاد كند، يا به دستورى كه در مسأله بعد مى‌آيد دو ماه روزه بگيرد، يا شصت فقير را سير كند، يا به هر كدام يك مُد طعام(750 گرم یا ده سیر و برخی آن را 900 گرم می‌‌دانند)، يعنى گندم يا آرد يا نان يا خرما و مانند اينها بدهد و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد بنابر احتياط واجب بين تصدّق به هر اندازه كه مى‌تواند و استغفار جمع نمايد، و اگر امكان تصدّق نبود استغفار كند، اگر چه يك مرتبه بگويد «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ» و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد.

پی درپی بودن دو ماه كفاره روزه

كسى كه مى‌خواهد دو ماه كفّاره روزه ماه رمضان را بگيرد، بايد يك ماه تمام و يك روز آن را از ماه ديگر پى درپى بگيرد و اگر بقيّه آن پى درپى نباشد اشكال ندارد.

براساس اعلام مراجع تقلید، میزان کفاره برای افطار عمدی و غیرعمدی روزه در سال 99 مبالغ متفاوتی است؛ مثلا رهبر انقلاب، برای روزه عمدی، 182 هزار تومان و برای روزه غیرعمد، 3 هزار تومان اعلام فرمودند که البته این مبلغ با توجه به گرانی گندم در سال جدید مبلغ متفاوتی است؛ عمدتا مراجع معظم برای سال جدید مبلغ 5 هزار تومان را برای روزه غیرعمد اعلام فرموده‌اند.

دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی هم اعلام کرده است که کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به‌حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

ایشان مبلغ ۲۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۵۰،۰۰۰ تومان برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است. این مبالغ برای سال 99 است و کسانی که می‌خواهند در این روزها کفاره پرداخت کنند باید 900 گرم گندم را به قیمت روز و منطقه و شهر محل سکونت خود محاسبه و پرداخت کنند. 

آیت‌الله نوری همدانی هم برای سال 99 کفاره در روزه غیر عمد را روزانه ٢٥٠٠ تومان و کفاره در روزه عمدی روزانه را ١٥٠٠٠٠ تومان اعلام فرموده‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی هم اعلام کرده‌اند که کفاره روزه غیر عمد، مبلغ سه هزار تومان (۳۰۰۰ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (۱۸۰۰۰۰ تومان) است.

آیت‌الله هادوی تهرانی کفاره عمدی را 105 هزار تومان و غیرعمدی را 1750 تومان برای هر روز تعیین کرده است؛ این مبلغ برای سال 99 و شهر قم است و در سایر شهرها باید براساس قیمت نان در آن شهرها محاسبه شود.

انتهای پیام
captcha