دلایل کاهش سرانه مطالعه کتاب بررسی شود
کد خبر: 3963812
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
نماینده ولی‌ فقیه در لرستان:

دلایل کاهش سرانه مطالعه کتاب بررسی شود

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان اینکه مطالعه از شاخصه‌های توسعه است که متأسفانه هم در کشور و هم در استان با کم‌میلی و بی‌میلی عمومی روبرو است، گفت: باید با پژوهش و استفاده از تجربیات موفق گذشته، در قالب یک کمیته تخصصی، دلایل این موضوع را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد.

امام جمعهبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌ فقیه در لرستان، حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی ‌‎فقیه در لرستان در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان لرستان که عصر یک‎شنبه، ۲۲ فروردين به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تأکید بر نقش ویژه کمیته‌های تخصصی شورای فرهنگ عمومی در غنابخشی به مصوبات این شورا، گفت: مطالعه از شاخصه‌های توسعه است که متأسفانه هم در کشور و هم در استان با کم‌میلی و بی‌میلی عمومی روبرو است و باید با پژوهش و استفاده از تجربیات موفق گذشته، در قالب یک کمیته تخصصی، دلایل این موضوع را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی لرستان ادامه داد: مصوبات این شورا به‌مثابه یک سند بالادستی است که باید توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و همچنین افکار عمومی به شکل ویژه اجرایی شود.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقش ویژه خانواده در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه مفید، اضافه کرد: نهاد خانواده، نظام آموزشی، کتابداران و کتابخانه‌ها، دولت و رسانه‌ها، ناشران و مؤلفان مهمترین زیرساخت‌های افزایش سرانه مطالعه هستند و برنامه‌ریزی‌های این حوزه باید بر پایه نهاد خانواده بنا شود.

شاهرخی در پایان با اشاره به لزوم تقویت و تجهیز کتابخانه‌های مدارس، گفت: علاوه بر کتاب‌های درسی، منابع مفید مطالعاتی نیز باید به دانش‌آموزان معرفی و ارائه شود.

چالش‌های جامعه در دانشگاه‌ها به گفتمان تبدیل شود

حجت‌الاسلام شاهرخی همچنین، ۲۲ فروردين در دیدار رؤسای نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان که در خرم‎آباد برگزار شد، با بیان اینکه تحول را باید در درون دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش رقم می‌خورد، اظهار کرد: چنانچه نتوانیم تحول را از درون دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش برای کشور رقم بزنیم رسیدن به اقتدار و پیشرفت در امور فرهنگی و اقتصادی بسیار مشکل است در همین راستا نیازمند تربیت انسان‌های صبور، مجاهد و متعهد در دانشگاه‌ها هستیم.

وی افزود: دانشگاه باید محلی برای عمل به ارزش‌های اسلامی باشد و به‌گونه‌ای باشد که خروجی دانشگاه‌ها تربیت جوان انقلابی، پای کار، معنویت‌گرا، اخلاق‌مدار و عدالت‌خواه باشد، که این امر مستلزم همدلی و همکاری روحانیت و اساتید در دانشگاه‌ها است.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان بیان کرد: مسئولان دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها باید پیوند محکمی بین اساتید و دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه برقرار کنند زیرا اهداف دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با کمک اساتیدی که با دانشجویان بیشتر در ارتباط هستند به‌طور ویژه‌تری به دانشجویان منعکس می‌شود.

وی اضافه کرد: در استان لرستان چالش‌هایی همچون بی‎توجهی به شایسته‌سالاری، تبعیض در جذب نیرو با نگاه فامیلی و طایفه‌ای و همچنین عدم به کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در برخی پست‌های اداری در مدت سه دهه پس از جنگ تحمیلی وجود دارد که نیاز است این چالش‌ها و موضوعاتی که جوانان و خانواده‌ها را رنج می‌دهد در دانشگاه‌های استان به گفتمان تبدیل شود.

شاهرخی با بیان اینکه متأسفانه برخی تخریب‌ها و مشکلات ایجاد شده در استان به‌دلیل عدم انجام وظیفه و برخورد به‌موقع دستگاه‌های نظارتی، قضایی و امنیتی با برخی رویدادهای تلخ است، گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی هم در استان و هم در کشور نباید اجازه بدهیم کاستی‌های گذشته تکرار شود که چند سال آینده بگویند مسئولان استان کجا بودند که کارخانه‌ها تعطیل شدند و رویداد تلخ فرهنگی اتفاق افتاد، کمااینکه جلوگیری از چنین رویدادهای تلخی مستلزم این است که مسئولان نظارتی، قضایی و امنیتی استان به موقع به وظیفه خودشان عمل کنند.

انتهای پیام
captcha