آرامش جامعه نیاز به رعايت اخلاق دارد / تندتر از قانون نباشیم
کد خبر: 3964054
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۸

آرامش جامعه نیاز به رعايت اخلاق دارد / تندتر از قانون نباشیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه اگر بخواهیم جامعه را آرام کنیم نیاز به اخلاق داریم، گفت: در کنار همه این احکام حقوقی که به جای خود بسیار لازم است و اگر نباشد خلأ وجود دارد، اخلاق لازم است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، عصر دوشنبه، 23 فروردین‌ماه در دیدار با مدیركل دادگستری و دادستان استان با تأكید بر اینكه اگر بخواهیم جامعه را آرام کنیم نیاز به اخلاق داریم، گفت: در کنار همه این احکام حقوقی که به جای خود بسیار لازم است و اگر نباشد خلأ وجود دارد، اخلاق لازم است. متأسفانه در جامعه خود گاهی این موضوع را فراموش می‌کنیم. قرآن کریم در آیه 237 سوره بقره فرموده است «... وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَینَكُمْ...؛ ... و در میان یكدیگر بزرگوارى را فراموش مكنید...» فضیلت‌هایی که در نیکویی به یکدیگر است را فراموش نکنید. به همدیگر گاهی باید ارفاق و محبت كرد. وقتی در برخی موارد، قانون اجازه رأفت و بخشش اسلامی می‌دهد ما نباید از قانون تندتر باشیم و این مسائل بسیار مهم است.

وی با بیان اینكه جامعه باید آرامش داشته باشد و قاضی باید این مسئله را مدنظر قرار دهد، افزود: این یک آسیب است که مردم تصور کنند همه مسائل از طریق قضایی می‌خواهد حل شود. این اتفاق سبب می‌شود هم حجم کار دستگاه زیاد شود و هم بهتر است كه با یکدیگر کنار بیایند. این با هم کنار آمدن را باید در دستگاه قضا به مردم یاد دهید.

آیت‌الله دژكام به تلاش‌های انجام شده برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد اشاره كرد و گفت: حركت‌های خوبی در این راستا شروع شده است كه آرامش فضا ایجاد می‌كند و می‌بینند كه سخت گرفته نمی‌شود، لذا قوت رأی لازم است و اگر برندسازی نكنیم نمی‌توانیم به اهداف مدنظر دست یابیم.

وی توصیه كرد: زمانی که مسئله حاد نیست اگر به میز محاکمه برسد مثقالش هم باید جواب دهد ولی می‌توان با یک تذکر مسئله را حل کرد و به محاکمه نرسید. این بسیار بهتر است تا طرف را وسط محکمه بیاوریم و برای یک مسئله کوچک یک آدم یا مجموعه را زیر سؤال ببریم و چیزی دست ما را  نگیرد. این‌ها ظرافت‌های کار است که می‌توان گاهی اوقات مسئله را قضایی نکرد ولی طرف متوجه شود که کرامت نفس مجموعه نظارتی دستگاه قضایی بوده که این دفعه گذشته و دفعه بعدی وجود ندارد و طرف خود را تنظیم می‌کند و متوجه می‌شود و دیگر خلاف رخ نمی‌دهد. این سلیقه‌ها را اگر به خرج ندهیم جامعه به درستی اداره نمی‌شود.

امام‌جمعه شیراز با تأكید بر اینكه قاضی در تصمیم‌گیری باید حر باشد، گفت: مطالبی كه مطرح شد همگی چارچوب‌های نظری قضیه است و مجموعه تعالیم دین هم همین است و امیدواریم با رویكرد مثبتی كه در رأس قوه قضائیه و همچنین استان فارس وجود دارد، به نتایج مطلبی برسیم.

آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود خواستار توجه بیش از پیش به بحث اعتماد مردم و حفظ سرمایه اجتماعی شد و بیان کرد: در دستگاه قضایی بسیار بیشتر از مجموعه اجرایی به اعتماد مردم نیاز داریم و اگر در این زمینه جایگاه دستگاه قضا مناسب باشد، مردم به سایر قوا هم اعتماد می‌كنند.

وی با بیان اینكه سالانه آمارهایی در سطح ملی از وضعیت دستگاه قضا ارائه می‌شود، افزود: این ادعا را نداریم كه دستگاه قضایی كاملاً پاكی داریم اما در میان دستگاه‌های قضایی دنیا، دستگاه قضای ایران جزو بهترین‌هاست گرچه گاهی اوقات یک واقعیت مجازی می‌سازند تا تصویری از قوه قضائیه در اذهان مردم داشته باشیم كه با واقعیت خارجی اصلاً مطابقت ندارد.

آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه دشمنان نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌كنند تا تصور مردم از دستگاه قضا خوب نباشد و برای این كار هم بسیار تبلیغ می‌كنند، گفت:‌ گرچه حضور آیت‌الله رئیسی در رأس دستگاه قضا و اقداماتی كه انجام داده است، مقداری این قضیه را ترمیم كرده است ولی آنچه كه در فضای مجازی وجود دارد، با آنچه می‌خواهیم هنوز تطبیق ندارد.

ارتقای نگاه‌ها نسبت به دستگاه قضا؛ لازمه تقویت نظام

امام‌جمعه شیراز لازمه تقویت جایگاه نظام جمهوری اسلامی را ارتقای نگاه مردم نسبت به جایگاه قوه قضائیه دانست و گفت: این كار فنی و سختی است ولی ما كار رسانه را ساده گرفته‌ایم و به نظر می‌رسد در این زمینه قدیمی فكر می‌كند، لذا چنین كاری باید در معاونت فرهنگی دنبال شده و متناسب با نیاز امروز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

وی با تأكید بر اینكه امروز نیاز به قضاتی داریم كه فرهیختگی، عملیات و شئون اجتماعی آن‌ها مثال‌زدنی باشد، اظهار کرد: همه نمی‌توانند در این حد باشند ولی اگر کسی که واقعاً فن مسئله را بلد است وارد میدان شود و می‌تواند عده‌ای که از نظر شرایط شخصی در این حد هستند را برند کند یعنی کسی که ظرفیت‌های شخصی دارد را تبدیل به برند برای دستگاه قضایی کند و برند برای استان شود. این برندسازی را فردوسی در تاریخ ما در مورد رستم کرده است وهمه دنیا امروز رستم را می‌شناسند. رستم ساخته دست فردوسی است.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه امروز به‌دنبال تمدن‌سازی هستیم و بدانیم تمدن‌ها بر پایه نام‌های نیک باید شكل بگیرند، گفت: متأسفانه برای برند كردن كاری انجام نمی‌دهیم، لذا مجموعه فرهنگی دستگاه قضا باید این‌گونه اهداف را مدنظر قرار دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به ماهیت معاونت‌های فرهنگی دستگاه‌ها و ادارات مختلف اشاره كرد و افزود: در معاونت فرهنگی‌ها به‌دنبال روضه‌خوانی و برپایی مجلس و منبر نیستیم بلکه این معاونت باید دقیقاً سیاست‌گذاری کرده باشد و از همان مجلس و منبر به‌گونه‌ای استفاده کند که برند مجموعه‌اش ساخته شود، البته مقصود ما از کلمه برند که یک واژه خارجی است، همان نام نیک است. پس باید به‌دنبال نام نیک مجموعه باشیم و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و طراحی داشته باشیم که هم مجموعه دستگاه و هم افرادی که می‌توانند چهره  باشند را مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینكه برخی از کاه کوهی می‌سازند اما ما از چیزهایی که داریم نمی‌توانیم درست استفاده کنیم، اضافه کرد: یکی از جوانب کار هم مسائل سیاسی است چون با هم رقابت دارند همدیگر را خرد می‌کنند و کسی که ظرفیت دارد را خرد می‌کنند. وقتی یک نفر چهره است و ظرفیت این را دارد که به نحوی ساخته شود و به حد برند برسد خود باید مراعات کند که زیاد وارد این جریان‌های سیاسی و تحزب نشود و به نفع گرایش خاصی نباشد. دیگران هم او را خرد نکنند تا آبرویی بماند. همدیگر را خراب می‌کنیم و دشمن به‌دنبال تخریب همه ماست و این موارد برای جامعه ما بسیار خطرناک شده است و باید سعی کنیم در حد توان و در استان خود این کار را انجام دهیم.

آیت‌الله دژكام با ذكر این نكته كه برندسازی یک فن است که شیوه خاص خود را دارد، گفت: تعریف زیادی نیز نباید انجام دهیم و تعریف زیادی ممکن است طرف را زمین بزند. گاهی باید تعریف و گاهی باید سکوت کنیم تا دیگران بگویند. این کار سلیقه و دقت نظر می‌خواهد و باید همه این موارد را به‌کار بگیریم تا یک قسمت از کار درست شود و به نتیجه مطلوب برسیم.

تولیت آستان مقدس حرم شاهچراغ(ع)، برندسازی دستگاه قضا را یكی از مهم‌ترین مسائل دانست و افزود: برندسازی در این دستگاه آن است كه رأی طرف رأی قوی باشد و روی این موارد باید مانور بسیاری داده شود. اگر به رأی قاضی اعتماد داشته باشیم، معلوم می‌شود رأیش رای قوی است و این موضوع را باید در استان جا بیاندازیم.

وی با تأكید بر اینكه باید به این موارد توجه داشته باشیم وگرنه نمی‌توان فصل خصومت داشت، گفت: فصل خصومت یعنی دعوا تمام شود. متأسفانه مشاهده می‌كنیم برخی به رأی داده شده، قانع نیستند و مدام به دادگاه‌های دیگر شکایت می‌شود و در برخی مواقع حتی رأی دیوان عالی را هم پیگیری کرده‌اند و رأی آن را شکسته‌اند. رأی شكستن یعنی اگر نتوانیم فصل خصومت داشته باشیم و دعواها طول بکشد و از دادگاه بدوی به تجدید نظر و از آنجا به دیوان و از دیوان به تجدید بازرسی می‌رسد. درست است که پرونده مختومه می‌شود ولی مسئله تمام نمی‌شود، لذا رأی باید چنان قوی باشد که اگر دیوان عالی هم رود تأیید شود. بنابراین، در دستگاه قضا استان برند بسازید كه بگویند رأی فلان قاضی است و این رأی عادلانه و قاطع است و کسی نمی‌تواند رأی را بشکند. در سنت قدیم ما این‌گونه بوده که حکم مجتهد را نمی‌توانستند بشكنند.

آیت‌الله دژكام با تصریح اینكه اگر رأی‌ها قوی نباشد، دعواها هم تمام نمی‌شود لذا باید بر روی این مسائل بسیار كار كنیم و متأسفانه در این قسمت فرهنگ ما لطمه خورده است، به مسئله بازآموزی قضاوت اشاره و تأكید كرد: بازآموزی قضات نیز باید به جد مدنظر قرار گیرد تا برسیم به نقطه‌ای که به کار همه قضات اطمینان صد در صد داشته باشیم. گاهی ما خودمان هنوز اطمینانی نداریم و این موضوع وجود دارد و باید حل و فصل شود.

انتهای پیام
captcha