ایران عاقل‌تر از آن است که در زمین نتانیاهو بازی کند / مزایای حل برجام برای دولت آینده
کد خبر: 3964089
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
نصرت‌الله تاجیک:

ایران عاقل‌تر از آن است که در زمین نتانیاهو بازی کند / مزایای حل برجام برای دولت آینده

سفیر پیشین ایران در اردن اقدام اسرائیل در خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز را اقدامی ایذایی با هدف برهم زدن مذاکرات برجامی خواند و گفت: ایران آنقدر عاقل است که در زمین نتانیاهو بازی نکند لذا نباید به این حرکت از منظر سیاسی بهای چندانی داد و آن را در روند مذاکرات اثرگذار تلقی کرد.

نصرت‌الله تاجیک

نصرت‌الله تاجیک، کارشناس مسائل سیاسی و سفیر پیشین ایران در اردن، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش اسرائیل در حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز و هدف آنها از این اقدام همزمان با مذاکرات برجامی وین گفت: این خرابکاری اگر از سوی اسرائیل باشد بیشتر برای تحریک ایران است تا ایران عکس‌العملی مانند برهم زدن مذاکرات یا هر اقدام دیگری نشان دهد تا اوضاع به هم بخورد لذا از این منظر این اقدام بیشتر یک حرکت ایذایی محسوب می‌شود و حرکتی تعیین‌کننده نیست.

اهمیت اندک اقدام اسرائیل از منظر سیاسی

وی افزود:‌ به اعتقاد من بایدن تجربه ترامپ را پیش روی خود دارد؛ ترامپ با طناب پاره نتانیاهو به چاه رفت و ته چاه ماند. به اعتقاد من تیم بایدن متوجه شده فشار حداکثری شکست خورده و نمی‌تواند روی رفتار ایران تأثیر بگذارد و به تبع آن این گونه اقدامات ایذایی نمی‌تواند ایران را از اهداف خودش دور کند.

سفیر پیشین ایران در اردن بیان کرد: ایران آنقدر عاقل است که در زمین نتانیاهو بازی نکند. لذا این خرابکاری را فارغ از بحث‌های فنی آن باید در حد یک حرکت ایذایی و گذرا دید و از منظر سیاسی نباید بهای چندانی به این اقدام داد. در واقع این حرکت نمی‌تواند تأثیری بر روند مذاکرات بگذارد.

خروج از مذاکره از سوی ایران؛ پاس گل به نتانیاهو

تاجیک درباره برخی نظرات و تحلیل‌‌های داخلی مبنی بر قطع مذاکرات وین از سوی ایران در واکنش به این اقدام اسرائیل گفت: اگر ایران چنین اشتباهی کند، که یقین دارم نمی‌کند، کاملاً در مسیر اهداف اسرائیل عمل کرده و به نوعی پاس گل به نتانیاهو داده است.

وی ادامه داد: خواسته اصلی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی همین است که مذاکرات به هم بخورد و ایران دقیقاً این پیام را دریافت کرده و آنگونه که نتانیاهو می‌خواهد عمل نمی‌کند.

نزدیک شدن دیدگاه ایران و آمریکا

تاجیک درباره میزان امیدواری به آینده مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن با توجه به موضع قطعی ایران گفت: آنچه که مشاهده می‌شود نشان از روند خوب مذاکرات است و دیدگاه‌های ایران و امریکا در حال نزدیک شدن است و حس خوش‌بینی و امیدواری در داخل کشور اثر همین روند مثبت است اما متأسفانه اسرائیلی‌ها به دنبال این هستند همین حد از امیدواری ایجادشده را در مردم ایران از بین ببرند.

حاکمیت به دنبال حل برجام در دولت فعلی است

تاجیک درباره اولویت به نتیجه رساندن مذاکرات در همین دولت فعلی یا ترجیح دقت در مذاکرات بر سرعت گفت: به اعتقاد من حاکمیت به دنبال آن است که وزنه برجام از پای دولت بعدی برداشته شده باشد و این مسئله در همین دولت به نتیجه نهایی برسد و این فکر خوبی است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: دولت بعدی از هر جریان و جناحی باشد، در صورت حل مسئله برجام، می‌تواند نیروی خود را از همان ابتدای فعالیت بر کارهای بزرگ دیگر متمرکز کند.

نه عجله در مذاکره، نه فرصت‌سوزی

وی یادآور شد: البته در عین حال که نباید در مذاکرات عجله کرد اما هر کاری هم باید در زمان خودش به انجام برسد؛ میوه هم اگر زیاد روی درخت بماند گندیده می شود.

تاجیک اظهار کرد: در وضعیت فعلی با توجه به اراده‌ای که در تیم بایدن است و اقدامات ایران و موضع به حقی که کشورمان اتخاذ کرده، شرایط خوبی برای حل این مسئله فراهم شده است.

سفیر پیشین ایران در اردن ابراز کرد: نباید فراموش کرد که موضع ایران به حق است و این آمریکاست که در دوره ترامپ از برجام خارج شد و اکنون باید هزینه و خسارت این خروج را بپردازد تا بتواندبا رفع تحریم‌ها به برجام برگردد.

انتهای پیام
captcha