سعدی؛ عارفی متعلق به تمام جهان
کد خبر: 3966117
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲

سعدی؛ عارفی متعلق به تمام جهان

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس سعدی را عارفی متعلق به تمام جهان دانست و گفت: سعدی مرد خداست و با آثارش معتکف‌نشین سخن‌پردازی است که گنج هنرمندی سخن‌سرایان عالم را کلیددار است.

به گزارش ایكنا از فارس، صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شب گذشته، 31 فروردین‌ماه نیز در مراسم یادروز سعدی كه به‌صورت ضبط ویدئویی و انتشار در فضای مجازی سخنرانی می‌كرد، گفت: نمی‌توان بر عشق تکیه زد و زیستنی به مهر داشت و مصلح‌الدین را نشناخت.

وی افزود: سعدی مرد خداست و با آثارش معتکف‌نشین سخن‌پردازی است که گنج هنرمندی سخن‌سرایان عالم را کلیددار است و پشت آن همه شور و شعر و کلام، بهشتی خلق کرده است که باد خزان به تضرع برای او پیام بهار می‌آورد.

سهرابی، سعدی را عارفی متعلق به تمام جهان دانست و گفت: شیخ اجل، عاشق گلستان و بوستان خود را با ۱۸ در زیبا برای عالمیان رو به بهشت واگذاشته تا همه عاشقان را به عشق معشوق به جنت سرای ادب و معرفت دعوت کند و سیرت پادشاهان را در اخلاق درویشان دانسته و اخلاق درویشان را به فضیلت قناعت مزین می‌داند، بزرگ‌ترین قناعت را در وادی عشق به خاموشی می‌شناسد و آنگاه عشق و جوانی را با درایت و تدبیر پیر وابسته می‌داند که مردمان را به تأثیر تربیت می‌توان متغیر کرد و زبان را در هشتمین منزل به‌عنوان مهم‌ترین آیت و نشانه حضرت دوست و راه رازهای گفته و ناگفته و سر به مهر مردمان با او می‌داند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به آثار این شاعر به نام، بیان کرد: مصلح دین تدبیر را در احسان می‌داند و عشق و مستی عالم را به تواضع و رضا به قضای خداوند محصور می‌کند قناعت را با عالم تربیت می‌شناسد و مهم‌ترین عنصر تربیت را شکر عافیت و به درستی آن که شکر عافیت را می‌شناسد راه ثواب را دنبال خواهد کرد و می‌داند که راز و نیاز را به عشق مناجات با خداوند پیوند زده‌اند و تا چشم بر همزنی آفتاب تموز زمان را با تو قسمت می‌کند و می‌داند که خوش است عمر دریغا که جاودانی نیست... پس اعتماد بر این پنج روزه فانی نیست.

وی با بیان اینكه سعدی عارفی است که راحت روح و روان را با سخن، به مردم، بی‌زمان هدیه داده است، گفت: آنچه از آن همه عشقبازی و شور کلمات باقی است بهشتی تو بر توست که درهای آن هر کدام به بهشتی دیگر باز می‌شود تا پیام مهر را به سراسر عالم نثار کند و امروز در این روزگار تلخ برای مردمانمان بهترین داروی نشاط‌آور گهرهای سفته و سخن سعدی خواهد بود تا کام مردمانمان به کلام شکرینش شیرین باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha