معرفی ویژگی‌های حضرت ابراهیم(ع) به‌عنوان الگوی تربیتی در قرآن
کد خبر: 3966173
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

معرفی ویژگی‌های حضرت ابراهیم(ع) به‌عنوان الگوی تربیتی در قرآن

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم به‌عنوان الگو معرفی شده است، گفت: حضرت ابراهیم(ع) پرچمدار خدمت‌رسانی به خانه خدا و تسلیم محض در برابر خداوند بود.

امروز چهارشنبه ارسال شود/ معرفی ویژگی‌های حضرت ابراهیم به عنوان الگوی تربیتی در قرآنبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان، ۳1 فروردین در پنجمین جلسه از «آموزه‌هایی از قرآن کریم» با طرح این سؤال که چرا حضرت ابراهیم(ع) در قرآن به‌عنوان الگو معرفی شده است، اظهار کرد: اولین خصوصیت حضرت ابراهیم(ع) این بود که در امتحانات الهی موفق بود چنانکه در آیه ۱۲۴ سوره بقره «وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ‌» آن حضرت بعد از موفقیت در امتحانات الهی به‌عنوان امام معرفی شده است.

وی ادامه داد: دومین ویژگی حضرت ابراهیم(ع) که موجب الگو شدن آن حضرت در قرآن کریم شده است خدمت آن حضرت به خانه خدا بود؛ در واقع ایشان پایه‌گذار خدمت‌رسانی به خانه خدا بود و خانه خدا را پاک و تمیز نگه می‌داشت.

حجت‌الاسلام شاهرخی تسلیم محض شدن در خداوند را ویژگی سوم حضرت ابراهیم(ع) دانست و گفت: دیگر ویژگی‌های حضرت ابراهیم که باعث شد آن حضرت به‌عنوان الگو معرفی شود، توجه و انابه حضرت ابراهیم(ع) به درگاه خدا بود، کمااینکه آن حضرت خود یک امت بود و به صورت قهرمان در مقابل مشرکین ایستادگی کرد و بت‌های آنان را شکست تا جایی‌ که در آیه ۵۶ سوره انبیاء «قالَ بَلْ رَبُّكُمْ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَ أَنَا عَلى‌ ذلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ» به این موضوع اشاره شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان گذشت و ایثار و تصمیم حضرت ابراهیم(ع) در ذبح فرزندش حضرت اسماعیل را موجب معرفی شدن آن حضرت به عنوان الگو دانست و گفت: حضرت ابراهیم(ع) دست فرزند را برای قربانی کردن در راه خدا گرفت و در مسیر سه بار شیطان می‌خواست او را پشیمان کند اما آن حضرت دچار تردید نشد و چاقو را بر گلوی فرزند نهاد و چاقو را کشید و جبرئیل مانع اثر این چاقو شد و مجموع ویژگی‌های منحصر به‌فرد موجب شد حضرت ابراهیم به عنوان الگو معرفی شود.

وی عالی‌ترین الگوی بشریت را نبی مکرم اسلام(ص) دانست و با بیان اینکه امروز بشریت تشنه الگوگیری از سیره نبی مکرم اسلام(ص) است، گفت: باید بتوانیم خود را به سیره و روش پیامبر(ص) به‌عنوان عالی‌ترین الگو برای جامعه بشریت نزدیک کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه هر چند با پیشرفت، اختراعات، اکتشافات و وارد شدن تکنولوژی‌های پیشرفته، به ظاهر زندگی آسان شده اما می‌بینیم اگر از اختراعات در مجرای درست استفاده نشود انحطاط را برای بشر به همراه دارد، افزود: استفاده از تکنولوژی و اختراعات به همان میزان که موفقیت‌های سریع به‌دنبال دارد می‌تواند انحطاط را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سوره قلم خداوند به قلم و آنچه می‌نویسد قسم می‌خورد و می‌فرماید ای پیامبر(ص) تو در نزد خداوند دارای پاداش بیکران و اخلاق عظیمی هستی، افزود: در این آیه شریفه قلم نماد فرهنگ است و از شمشیر، قوم و قبیله تأثیرگذارتر است؛ به وسیله قلم دانش و تجربه پیشینیان به‌دست ما رسیده است. قلم یک سند و گزارشگر رسمی است که گذشتگان و آیندگان را به هم وصل می‌کند.

حجت‌الاسلام شاهرخی با طرح این سؤال که چه امتی عزیز است، گفت: امتی عزیز است که دارای سه برجستگی فرهنگ، علم و اقتصاد باشد و این سه ویژگی در هر ملتی که باشد، باعث عزیز بودن آن ملت می‌شود.

انتهای پیام
captcha