شعر سعدی تقلیدناپذیرترین شعر است
کد خبر: 3966265
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲

شعر سعدی تقلیدناپذیرترین شعر است

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با بیان اینكه شعر سعدی تقلیدناپذیرترین شعر است، گفت: سخن سعدی چون بدون استفاده از آرایه‌های ادبی، زیبا و هنری است، تقلیدناپذیر است.

به گزارش ایكنا از فارس، كاووس حسن‌لی، استاد دانشگاه شیراز و رئیس مركز حافظ‌شناسی ظهر امروز، اول اردیبهشت‌ماه در ویژه‌برنامه یادروز سعدی با عنوان «عطر سخن سعدی» كه در بستر فضای مجازی برگزار شد، شعر سعدی را تقلیدناپذیرترین شعر توصیف كرد و گفت: سخن سعدی چون بدون استفاده از آرایه‌های ادبی، زیبا و هنری است، تقلیدناپذیر است.

وی افزود: آرایه‌های ادبی شبیه زیورآلاتی هستند كه بر گردن و دست آویخته می‌شوند و مانند لوازم آرایشی كه می‌توان آن را شست و پاک كرد و زیورآلات را بیرون آورد اما زیبایی عروس سخن سعدی ذاتی و سرشتی است و مربوط به خودش است و بی آنكه خودش را نشان دهند، دل می‌برد و به‌همین دلیل تقلیدناپذیر است.

حسن‌لی با بیان اینكه عروس سخن سعدی در واقع یک آراستگی درونی دارد، گفت: ممكن است صبح تا شب اشعار سعدی بخوانیم اما هیچ‌كدام از آرایه‌های ادبی در آن‌ها مشاهده نكنیم ولی با این حال كسی تردید ندارد كه این‌ها شعر است. بی‌گمان چیزی كه كلام این همه مشخص می‌كند یک مراعات بی‌نظیر است نه مراعات نظیر.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز یادآور شد: ساده‌سرایی به شدت نزدیک به ابتذال است و بندبازی سعدی روی آن به شكلی شگفت بی‌مانند است و اگر كسی به اندازه كافی با ماهیت زبان فارسی و انرژی واژه‌ها توان تركیب‌سازی آشنا نباشد، هرگز نمی‌تواند شعری به قوت سعدی به این سادگی بگوید.

وی اظهار كرد: زیبایی‌های نهفته در بسیاری از سخن‌های سعدی از آن نمونه‌هایی است كه می‌توان دریافت اما نمی‌توان باز گفت، می‌توان فهمید اما نمی‌توان بازنمود. فقط می‌توان احساس كرد و این زیبایی‌ها از آن جنس كلماتی هستند كه حافظ آن می‌گوید.

انتهای پیام
captcha