راه‌های مقابله با تشنگی در هنگام روزه‌داری
کد خبر: 3966271
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲

راه‌های مقابله با تشنگی در هنگام روزه‌داری

در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند مقارن می‌شود، یکی از مشکلات اساسی روزه‌داران، بروز تشنگی در طول روز است. در این نوشتار برخی از راهكارهای مقابله با تشنگی را در طول روز و ایام روزه‌داری می‌خوانیم.

به گزارش ایکنا از فارس، در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند مقارن می‌شود، یکی از مشکلات اساسی روزه‌داران، بروز تشنگی در طول روز است. محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک‌کننده است. دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای دفع این مقدار مازاد، مقادیر زیادی آب از بدن دفع می‌شود.

توصیه می‌شود به غیر از مقدار نمک اندکی که برای طبخ لازم است، دیگر سر سفره به غذا نمک اضافه نشود. علاوه بر این، مصرف میوه و سبزی کافی می‌تواند در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری کند. بهتر است میوه در فاصله افطار تا سحر و سبزی در هر دو وعده افطار و سحر و سالاد به‌ویژه در وعده سحر مصرف شود.

از مصرف مواد غذایی دارای پروتئین بالا(مانند کباب‌ها) در وعده سحری خودداری شود. این مواد غذایی به‌دلیل داشتن پروتئین زیاد، سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز شده و روزه‌دار را دچار تشنگی شدید می‌کند.

با رعایت نکات زیر تشنگی در ایام روزه‌داری را به کمترین میزان برسانیم:

1- برای کاهش تشنگی می‌توان از لیمو ترش و سبزی خوردن و سالاد در وعده سحری استفاده کرد.

2- در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند کوکو سیب‌زمینی، کوکو سبزی، کتلت، انواع کباب و همچنین از مصرف زولبیا، حلواهای شیرین و چرب، غذاهایی که با ادویه زیاد تهیه می‌شود، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و دیگر غذاهای آماده به‌دلیل ایجاد تشنگی خودداری کرد.

3- از خوردن چای زیاد و پررنگ و قهوه در هنگام سحر خودداری شود، زیرا دفع ادرار زیاد و تشنگی در طول روز را به همراه دارد.

4- مهم‌‌ترین زمان برای نوشیدن آب کافی یک ساعت بعد از افطار تا نیم ‌ساعت قبل از سحری است. مصرف میوه مثل هندوانه، خربزه، طالبی و آبمیوه تازه یا شربت‌های کم شیرین حاوی خاک شیر و تخم شربتی در فاصله افطار تا سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌‌کند. همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان می‌‌توان از مقداری سوپ یا آش ساده هنگام افطار استفاده کرد.

5- در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی‌های مختلف مصرف شود. سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و املاح موردنیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کند.

سیده‌فروغ سجادی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

انتهای پیام
captcha