مطالعه علمی در شب قدر از توصیه‌های مهم دینی است + فیلم
کد خبر: 3967666
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
درس‌گفتار «بر کرانه قدر» / 3

مطالعه علمی در شب قدر از توصیه‌های مهم دینی است + فیلم

رئیس مرکز اسلامی مسکو تصریح کرد: از اعمال شب‌های قدر، تأکید بر آموختن است. به گفته بزرگان دین باید بهترین اوقات را در این شب‌ها به بابرکت‌‌ترین کارها اختصاص داد. اگر انسان بتواند در این شب به مطالعه علمی نیز بپردازد، به آداب شب احیاء عمل کرده است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صابر اکبری جدی، نماینده مقام معظم رهبری در روسیه و رئیس مرکز اسلامی مسکو در سومین قسمت از سلسله درس‌گفتار «بر کرانه قدر» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده است، تصریح کرد: یکی از اعمال سفارش شده در شب‌های قدر، تأکید بر آموختن است. یعنی مذاکره علمی و به گفته بزرگان دین باید در این شب‌ها بهترین اوقات را به بابرکت‌‌ترین کارها اختصاص داد. 

مشروح سخنان حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اکبری جدی در روز بیستم ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

شب‌های قدر همچنان که بارها شنیده‌ایم ارزشمندترین شب‌ها است. بنابراین، همیشه باید تلاش کرد که از تمام لحظات این شب استفاده کنیم. آداب استفاده از این شب‌ها را در روایات به ما آموخته‌اند و بزرگان دین در مورد آن صحبت کرد‌ه‌اند. احیای این شب و شب‌زنده‌‌داری یکی از آداب این شب است. مناجات و دعا کردن از اعمال این شب است. دعا‌های مختلفی برای این شب وجود دارد. درخواستی که انسان از خداوند کند و عافیت بخواهد از آداب این شب است.

یکی از توصیه‌ها در مورد این شب، بیشتر تلاوت کردن قرآن، انس بیشتر با قرآن، تدبر در قرآن، فهم در آیات و یادگرفتن تفاسیر قرآن است. باید تلاش کنیم که در این شب‌ها بیشتر قرآن بخوانیم و تدبر بیشتری در آیات آن کنیم. زیرا شب قدر شب نزول قرآن و شب رحمت الهی برای همه بشریت است.

بنابراین انس با قرآن در این شب بسیار تأکید شده است. یکی دیگر از آداب این شب، تأکید بر انجام عبادت‌های مخصوص این شب است. شاید مقداری سخت باشد که انسان صدها رکعت نماز مستحبی بخواند، اما به قدری این شب مهم است که انسان باید تلاش کند که آداب این شب را انجام دهد. در مورد تأکید بر شب‌‌زنده‌داری، بخشی از آن عبارت است از عبادت کردن و در پیشگاه خداوند متعال و اظهار بندگی کردن.

از دیگر اعمال شب‌های قدر، تأکید بر آموختن یعنی مذاکره علمی است و به گفته بزرگان دین باید بهترین اوقات را در این شب‌ها به بابرکت‌‌ترین کارها اختصاص داد. آموختن و یادگرفتن یکی از اصلی‌ترین تأکیدات پیامبر(ص) و دین اسلام است. اگر انسان بتواند شب خود را با مطالعه، با شنیدن موعظه، پند و مذاکره درباره هر علمی که برایش مفید باشد، نیز سپری کند به آداب شب احیاء عمل کرده است.

البته سفارش شده که در مقدمه شب‌های قدر، انسان با طهارت و پاکیزگی وارد این شب شود، از نظر جسمی غسل کردن در هنگام مغرب مستحب است و سفارش شده است. در عین حال فرد روحش را تطهیر کند و لازم است قبل از این شب‌ها خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد و غفران الهی تمام وبال روحش را برطرف کند. بنابراین قدر شب‌های قدر را باید پیش از این شب‌ها دانست و خود را برای این شب با استغفار مستمر و طلب مغفرت از خداوند، آماده کنیم و بخواهیم که هر خیر و برکتی که برای اولیای الهی خواسته برای ما هم مقرر کند و هر شرّی که از آنها رفع کرده در این شب مبارک از ما هم دور کند.

امیدواریم خداوند متعال همه بلایا را از بشریت دور کند. ان‌شاءالله با ظهور امام عصر(عج) چشم بشریت را روشن و بشریت را به سوی کمال نهایی رهبری کند. از خداوند می‌خواهیم در این شب در فرج ایشان تعجیل و ما را از اصحاب ایشان کند.

مطالعه علمی در شب قدر از توصیه‌های مهم دینی است + فیلم

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha