ضرورت آموزش کلمه‌خوانی در ابتدای راه حفظ قرآن
کد خبر: 3967706
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
نکته‌ای برای حافظان قرآن /

ضرورت آموزش کلمه‌خوانی در ابتدای راه حفظ قرآن

یکی از حافظان کل قرآن با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای آغاز برنامه حفظ است، گفت: افراد علاقه‌مند به عرصه حفظ باید در ابتدا کلمه‌خوانی را بیاموزند و سپس چندین بار آیات را به دقت نگاه کرده، زمزمه کنند و در ادامه با صدای بلند تکرار کنند.

به گزارش ایکنا، سعیده الوان، حافظ کل و مدرس دانشگاه، در جدیدترین پست خود در صفحه آکادمی حفظ قرآن به اینکه ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای آغاز حفظ است، اشاره کرده است و گفته «... اگر تصمیم به حفظ قرآن دارید از همین ماه رمضان شروع کنید، اما در ابتدا کلمه‌خوانی را بیاموزید.»


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به اینکه پس از کلمه‌خوانی، چندین بار آیات را به دقت نگاه کنید، افزود: اپلیکیش کلمه‌خوانی را که با عنوان «اپلیکیشن قلم هوشمند قرآنی کلمه به کلمه» است، بر روی گوشی خود نصب کنید و پس از هر بار گوش داد، همزمان با قاری مجددا زمزمه کنید تا بتوانید شبیه آن بخوانید و در ادامه با صدای بلند و همراه با قاری تکرار کنید.

این حافظ کل ادامه داد: سعی کنید ابتدا کلمه به کلمه و سپس دو کلمه دو کلمه حفظ کنید و کلمات را به هم وصل کنید و عبارات کوتاه را بخوانید. هر یک کلمه‌ای که حفظ شدید مثل یک زنجیره به کلمات قبل متصل کنید و با هم بخوانید.

وی با اشاره به اینکه پس از این مرحله نوبت به استماع ترتیل آن آیه و آیات است، بیان کرد: ترتیل آیه‌ای را که حفظ کرده‌اید به دقت گوش کنید، بعد چند دور همزمان با قاری زمزمه کنید و بعد از چند دور زمزمه کردن، همزمان با قاری بلند بخوانید. حالا دیگر با آیه آشنا شده‌اید و نوبت این است که سعی کنید و تمام آیه را کامل و از حفظ تلاوت کنید.

الوان با تأکید بر اینکه باید آیه حفظ شده طی روز، چندین بار برای خود و با دیگری تکرار شود، افزود: حتی می‌توانید چند بار آیه را بنویسید یا صدای خود را ضبط کنید و خود را محک بزنید. در پایان روز، چندین بار از آیه اول تا آن جا که حفظ هستید، مرور و وصل آیات را تمرین کنید.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین امر در حفظ قرآن، مرور و تکرار است، گفت: از هر فرصتی برای تکرار استفاده کنید. حال که توانستید آیه‌ای را حفظ کنید، پس انگیزه خود را حفظ کنید و تا آخر با ثابت قدمی و طی برنامه‌ریزی مشخص ادامه دهید.

یادآور می‌شود، حافظان قرآن برای مطرح کردن سؤالات خود و دریافت راهنمایی برای حفظ به صفحه آکادمی حفظ قرآن در اینستاگرام به نشانی tahfiz.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha