افتتاح نمایشگاه قرآنی ایران و پاکستان در راولپندی/ عرضه قرآن‌هایی با 750 سال قدمت + عکس
کد خبر: 3968065
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴

افتتاح نمایشگاه قرآنی ایران و پاکستان در راولپندی/ عرضه قرآن‌هایی با 750 سال قدمت + عکس

نمایشگاه رمضانیه «نسخ خطی قرآن كریم» به همت رایزنی فرهنگی ایران و با مشاركت خانه فرهنگ ایران در راولپندی، شورای هنری راولپندی و مركز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در این شهر افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه قرآنی ایران و پاکستان در راولپندی/ عرضه قرآن‌هایی با 750 سال قدمت + عکسبه گزارش ایکنا؛ رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد در خبری به ایکنا اعلام کرد: این نمایشگاه امروز پنج شنبه، 9 اردیبهشت ماه با حضور  احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام آباد و با مشاركت شورای هنری شهر راولپندی، خانه فرهنگ ایران راولپندی و مركز تحقیقات فارسی ایران و پاكستان افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه وقار احمد، رئیس شورای هنری راولپندی و عظیم اقبال، معاون هنری و خطاط برجسته ‏و جمعی از اصحاب هنر و دانشجویان در محل گالری شورای هنری این شهر حضور داشتند.

آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه شامل ده‌ها نسخه خطی اصلی از قرآن است که برخی از آن‌ها همراه با ترجمه فارسی است. این نمایشگاه به مدت ۷ روز پذیرای علاقمندان به هنر‌های قرآنی خواهد بود.

آثار هنری قرآنی نماد عشق به خداست

وقار احمد طی سخنانی در این مراسم، ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی و خانه فرهنگ ایران برای برپایی این نمایشگاه که جلوه‌ای از فرهنگ و هنر قرآنی است، گفت: من از آقای احسان خزاعی رایزن فرهنگی ایران در اسلام آباد و از همه دست اندركاران تشكر می‌كنم كه این نمایشگاه قرآنی را برای ما برگزار کردند و همچنین قدردان هنرمندان پاكستانی هستم كه كتابت قرآن‌های خطی را با ذوق و علاقه انجام دادند. محبت و علاقه آنان به قرآن كریم از کار و هنر آنان آشکار است.

وی با تأکید بر این که به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه امروزی را به طور محدود برگزار کردیم، افزود: چقدر با سعادتند آن دست‌هایی که این قرآن‌های خطی را نوشتند و متن قرآن را با رنگ‌های مختلف و تذهیب مزین كردند. این آثار هنری و قرآنی نماد عشق به خداست.

رئیس شورای هنری راولپندی در پایان برپایی نمایشگاه نسخ خطی قرآن كریم را برای دانشجویان و هنرمندان علاقه مند مفید دانست و بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور تأکید کرد.

در ادامه احسان خزاعی، رایزن فرهنگی كشورمان طی سخنانی از همكاری شورای هنری شهر راولپندی قدردانی كرد و گفت: اکنون بیش از یک سال از شیوع بیماری کوید 19 می‌گذرد و تعداد زیادی از مردم به خاطر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند لذا از درگاه الهی برای همه درگذشتگان رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

ایجاد فضای معنوی برای انس با قرآن

رایزن فرهنگی كشورمان با بیان اهداف برگزاری نمایشگاه مذكور گفت: این نمایشگاه به مناسبت ماه رمضان با همکاری مشترک شورای هنری راولپندی و خانه فرهنگ ایران و مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان برپا شده و هدف ما از برگزاری آن تکریم قرآن کریم و ترویج و توسعه مفاهیم و فرهنگ قرآن کریم، ایجاد فضای معنوی برای برقراری انس و الفت با قرآن، همچنین آگاهی مردم از نسخه‌های نفیس، منحصر به فرد و خطی قرآن كریم است.

وی با بیان این که در این نمایشگاه شاهد نمایش تابلوهای خطاطی و آثار هنری هستیم، افزود: امروز مسلمانان بیش از هر زمان دیگری به همدلی و همراهی نیازمند هستند تا بتوانند به کمک هم بر مشکلات موجود فائق آیند و بهترین راه وحدت و اتحاد و چراغ راه ما قرآن است.

خزاعی تصریح کرد: در مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان که به تازگی به خانه فرهنگ ایران در راولپندی منتقل شده بیش از 600 نسخه خطی قرآن کریم وجود دارد و می‌توانیم ادعا کنیم که در این زمینه کم نظیر و یا بی نظیر است ولی به دلیل محدودیت فضا امکان عرضه همه آن‌ها میسر نبود و در این نمایشگاه صرفا 41 نسخه منتخب از این نسخ برای اولین بار به نمایش گذاشته شده است.

نمایش قرآن‌هایی با 750 سال قدمت

وی گفت: وجود این قرآن‌ها که بیش از 750 سال سابقه کتابت دارند نشان دهنده عمق توجه و مانوس بودن گذشتگان ما با قرآن کریم است. دیدن این نسخ قرآنی نفیس به ما نشان می‌دهد که معنویت و هنر در کنار همدیگر بوده‌اند. این قرآن‌ها با خطاطی‌های زیبا نوشته شده و برخی از آن‌ها با آب طلا و با سایر رنگ‌ها و نقش و نگارهای گل و بوته مزین و تذهیب کاری شده‌اند و برخی دیگر از آن‌ها ترجمه فارسی دارند و برخی دیگر کاغذهای اصیل  و نفیس دارند و در یک کلام می‌توان گفت به قدری زیبا و چشم نواز هستند که دیدن آن‌ها واقعا باعث ایجاد لذت معنوی می‌شود.

رایزن فرهنگی كشورمان در پایان از وقار احمد رئیس محترم شورای هنری به خاطر توجه به قرآن کریم و تکریم کلام وحی و همچنین از عظیم اقبال هنرمند و خطاط پاکستانی قدردانی و اظهار امیدواری كرد كه خداوند در این ماه پر خیر و برکت که همگی میهمان خداوند متعال هستیم؛ توفیق خدمت هرچه بیشتر و تکریم از قرآن را عنایت فرماید و بیماری كرونا را از جامعه جهانی ریشه‌کن کند.

بنا بر این گزارش؛ در این نمایشگاه تابلوهای هنری و قرآنی از عظیم اقبال خطاط برجسته پاکستانی به نمایش درآمده است و پس از مراسم افتتاحیه رایزن فرهنگی كشورمان به همراه وقار احمد از نمایشگاه بازدید كردند و آقای ناصر هنرمند پیشكسوت پاکستانی تابلویی قرآنی به احسان خزاعی رایزن فرهنگی كشورمان اهدا كرد.

 

انتهای پیام
captcha