دغدغه‌مندی و توجه به نیازهای اجتماعی؛ مهم‌ترین ویژگی آثار شهید مطهری
کد خبر: 3968704
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

دغدغه‌مندی و توجه به نیازهای اجتماعی؛ مهم‌ترین ویژگی آثار شهید مطهری

وزیر علوم با اشاره به ویژگی‌های شهید مطهری، بیان کرد: از جمله خصوصیات ممتاز ایشان دغدغه‌مندی در برابر چالش‌های اجتماعی و نیازهای جامعه بود و به تعبیر ایشان، به مقتضیات زمان توجه می‌کرد که درس مهمی برای ماست. آثار ایشان نشان می‌دهد که او در هر عرصه‌ای که چالشی متوجه جوانان و نظام فکری اسلامی بود، با تعهد و احساس مسئولیت و عالمانه وارد می‌شد.

به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت شهید مطهری، امروز، 12 اردیبهشت، با حضور جمعی از مسئولان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در این مراسم بیان کرد: صحبت از معلم، نشان از توجه به یکی از ویژگی‌های خلقت بشر است. اولین ‌معلم آدم، خدا بود که اسمای الهی را به او آموخت و فرمود: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ». این وجه تمایز آدم از فرشتگان است که خدای متعال در مقابل درخواست فرشتگان این ویژگی را منحصر به آدم دانستند. مرحله بعدی توجه خدا به انسان این است که فرمود: «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ»؛ یعنی به انسان بیان آموخت. عطایای الهی به اینجا متوقف نشد. خدای متعال وقتی به انسان می‌گوید: «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»؛ یعنی بخوان به نام پروردگارت، سپس می‌گوید او کسی است که انسان را به کتابت و نوشتن و انتقال دانش و استنباط فکری خود به دیگران مزین کرد.

وی افزود: بنابراین وقتی این درجه از عطایا به انسان واگذار شد، خداوند فرمود: «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ» و این خلقت را یکی از دستاوردها تعریف کرد. سپس نوبت به ارسال رسل رسید و کتب آسمانی هم ارسال شدند و انسان را به مخلوقی ویژه تبدیل کرد. بدین ترتیب وقتی معلمان به عنوان وارثان انبیا(ع) و مشعل‌داران هدایت تعریف می‌شوند، وظیفه خطیر و اثرگذاری آنها به عنوان پیشرانان آگاه بشریت باید مورد توجه باشد.

غلامی تصریح کرد: در ایران این روز خجسته با نام و یاد معلمی جامع‌الاطراف، استاد شهید مطهری، پیوند خورده است. شخصیتی فرزانه که به تعبیر امام(ع)، تمام آثارش مفید است و امام(ع) ایشان را پاره‌ تن خویش نامیدند. مقام معظم رهبری نیز در مورد ایشان گفتند: شهید مطهری چشمه فیاض و جوشانی بود و آثار او مانند یادش زنده است. در چنین روزی فرض است که به روح بلند آن اندیشمند فرهیخته و استاد مؤثر درودی بفرستیم و یادش را گرامی بداریم.

وزیر علوم بیان کرد: از جمله خصوصیت‌های ممتاز شهید مطهری، دغدغه در برابر چالش‌های اجتماعی و نیازهای جامعه بود و به تعبیر ایشان، به مقتضیات زمان توجه می‌کرد که این درس مهمی برای ماست. آثار ایشان نشان می‌دهد او در هر عرصه که چالشی متوجه جوانان و نظام فکری اسلامی بود، با تعهد و احساس مسئولیت و عالمانه وارد می‌شد. در سیره عملی ایشان حضورشان در دانشگاه تهران و تعامل با دانشگاهیان می‌تواند الگوی تعامل و پیوند حوزه و دانشگاه باشد.

وی افزود: نکاه اجمالی به آثار استاد مطهری، نهایت اثربخشی آنها را نشان می‌دهد. از کتاب ارزشمند خدمات متقابل اسلام و ایران، که منادی گفتمان انقلاب اسلامی مبنی بر سازگاری هویت اسلامی و ایرانی است، گرفته تا پردازش مبانی اجتماعیات در اسلام و اسلام و مقتضیات زمان که همگی با ژرف‌نگری مورد توجه استاد بود. توجه به کتاب داستانِ راستان، که بازآفرینی بخشی از معارف است، نیز نشان‌دهنده تناظر آثار با چالش‌های جامعه است.

غلامی تصریح کرد: بخش‌های عمده‌ای از دانشگاه‌های ما، که محورهای اصلی برای تمدن‌سازی هستند، می‌توانند از همه آثار شهید مطهری بهره ببرند. امسال در روز بزرگداشت استاد مطهری شاهد به ثمر نشستن آثاری ارزشمند در تداوم مسیر گفتمان شهید مطهری و تقویت پشتوانه‌های نظری معارف اسلامی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم؛ لذا باید برای این اقدام شایسته به مجموعه علوم انسانی تبریک گفت. در این آثار ارزشمند تحقیقاتی به وجه اثربخشی علوم انسانی و مسئله‌مداری متناظر به نیازهای اجتماعی عنایت شده است و مجموعه عناوین نشان می‌دهد که این طرح کلان منظومه‌ای را تشکیل می‌دهد که می‌تواند پشتوانه‌ای استوار برای غنی‌سازی منابع و مآخذ علوم انسانی باشد و در عرصه‌های کاربردی راهگشاست.

وی بیان کرد: طرح اعتلای علوم انسانی مأموریتی بود که از طرف وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سپرده شده و اکنون شاهد به‌بار نشستن آن هستیم. ویژگی این طرح‌ این است که اولاً با مشارکت بخشی درخور توجه از استادان سراسر کشور به صورت شبکه نخبگانی و مسئله‌یابی طراحی شده و به جریانی بالنده در عرصه علوم انسانی بدل گشته است. ثانیاً با توجه به چالش‌های اجتماعی با رویکرد کاربردی طراحی شده‌ و بدین ترتیب گامی مهم در مسیر بومی‌سازی برداشته شده است. ثالثاً این آثار یکپارچه، پشتوانه‌ای جدی برای بخش‌های علوم انسانی همه دانشگاه‌ها و نهادهای برنامه‌ریز است تا با اتکا به این سرمایه‌های علمی به غنی‌سازی کتب و برنامه‌های درسی بپردازند.

یادآوری می‌شود، با اعلام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آثار جدید طرح جامع اعتلا رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha