تبریک رؤسای دانشگاه‌ها به مناسبت روز معلم
کد خبر: 3968606
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

تبریک رؤسای دانشگاه‌ها به مناسبت روز معلم

رؤسای دانشگاه‌های کشور در پیام‌هایی جداگانه، فرارسیدن دوازدهم فروردین، روز معلم و استاد را تبریک گفتند.

به گزارش ایکنا، متن پیام اساتید دانشگاه‌ها به شرح زیر است:

پیام تبریک رئیس دانشگاه شهید بهشتی 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
«اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ»
 
12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید دکتر مرتضی مطهری که به نام روز معلم مزین گشته است، یادآور جایگاه رفیع و عظیم اندیشه و اندیشمند و بهانه‌ای است برای پاسداشت تلاش‌ها و مساعی پیامبران عرصه تعلیم و تربیت.
 
خدای را سپاس به سرنوشتی که مقدر کرد که چه شغلی شریف‌تر از شغل و پیشه انبیاء و مرسلین؛
 
چون جود ازل بود مرا انشا كرد            بر من ز نخست درس عشق املا كرد
 
معلمان و استادان فرهیخته به عنوان ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت در شکل‌گیری شخصیت فرزندان برومند ایران زمین، تربیت اجتماعی، اخلاقی و دینی نسل آینده و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، مسئولیتی خطیر و بی‌بدیل بر عهده دارند. نقش غیرقابل‌انکار استادان، معلمان و دانشگاهیان در اعتلای فرهنگ و اندیشه برکسی پوشیده نیست و بی‌تردید، توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در گرو توسعه علمی است و این مهم بدون مشارکت دانشگاهیان، فرهیختگان و عالمان جامعه امکان‌پذیر نیست.
 
اینجانب روز معلم را به استادان عزیز تبریک عرض می‌نمایم؛ ضمن آرزوی سلامتی و تندرستی در این روزهای بلاخیز همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، امیدوارم پرتو انوار معرفت، امید و آگاهی در جان و روح معلمان و متعلمان نستوه این سرزمین کهن، مستدام و فروزان بتابد.
 
تبریک رئیس دانشگاه تهران
 
محمود نیلی‌ احمدآبادی،‌ رئیس دانشگاه تهران به مناسبت روز معلم پیامی منتشر کرد. متن پیام ریاست محترم دانشگاه تهران بدین شرح است:
 
بسمه تعالی
 
از پدر گر قالب تن یافتیم/ از معلم جان روشن یافتیم (شهریار)
 
همکار گرامی
آگاهی و بالندگی جوامع بشری مرهون تلاش و کوشش معلمانی است که زندگی خود را بی‌وقفه و بی‌دریغ وقف علم و دانش و تعلیم و تربیت جوانان کرده‌اند.
این‌جانب ضمن قدردانی از زحمات شما در امر آموزش و تعلیم و تربیت جوانان این مرز و بوم و با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، استاد دانشگاه تهران، روز معلم را خدمت شما همکار فرهیخته و ارجمند تبریک می‌گویم و از خداوند متعال برای شما در مسیر این مسئولیت خطیر، تندرستی و موفقیت آرزو دارم.
 
رئیس دانشگاه پیام نور 
 
محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور در پیامی روز معلم را به تمامی معلمان و اندیشمندان فرهیخته کشور تبریک گفت. در متن پیام زمانی آمده است:
 
۱۲ اردیبهشت، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری، اندیشمند فرزانه کشور،فرصتی است برای گرامیداشت شآن و مقام آن شهید بزرگوار و معلمانی که امروز دلسوزانه عهده دار مسئولیت خطیر آموزش و پرورش در کشور هستند.
 
بدون شک، دستاوردهای آموزشی،پژوهشی و علمی کشور، مرهون تلاش های بی شائبه این عزیزان در تمامی عرصه ها بوده و جامعه علمی کشور اقتدار و منزلت خود را مدیون تمامی معلمان و اساتیدی است که در طول تاریخ تا به امروز از هیچ کوششی برای آموزش و پرورش نسل های جدید دریغ نورزیده و پیشرفت و ارتقای علمی را برای این مرز و بوم رقم زده اند.
 
اینجانب به نوبه خود ضمن گرامیداشت یاد استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری و تبریک این روز به معلمان و اساتید فرهیخته کشور، از زحمات و تلاش های خالصانه یکایک اساتید دانشگاه پیام نور که همواره و حتی در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا یاور و پشتیبان دانشجویان بوده اند، صمیمانه قدردانی می نمایم و امیدوارم جامعه علمی کشور، این روزهای سخت را با موفقیت و سربلندی پشت سر گذاشته و بسترهای اعتلای بیشتر ایران اسلامی را فراهم نماید.
 
در پایان، توفیق روزافزون تمامی معلمان و اساتید فرهیخته کشور را از خداوند منان خواستارم.
 
پیام رییس دانشگاه فرهنگیان به مناسبت دهه سرآمدی آموزش
 
باسمه تعالی
 
«اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ «1» خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ «2» اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ «3» الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ «4» عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ «5».
 
جایگاه ویژه تعلیم، تعلم و تزکیه در جامعه اسلامی ما  نشان از نقش ممتاز معلم است. معلم با الگو گرفتن از انبیاء الهی در مسیر هدایت بشریت به سوی کمال کوشش می نماید. سخت ترین کار تربیت معلم، معلمی و حضور در کلاس درس است و آموزش و پرورش کاری مقدس و تمام وقت می باشد. اهتمام دانشگاه فرهنگیان انجام رسالت و ماموریت ملی خویش آنگونه که شایسته و زیبنده نام ایران اسلامی است می باشد.
 
اینجانب در هفته بزرگداشت مقام و منزلت معلم با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، شهیدان والامقام رجایی و باهنر و تمامی معلمان و استادان شهید ایران اسلامی از مجاهدت و تلاش های عالمانه و خالصانه استادان گرانقدر دانشگاه شریف فرهنگیان در مسیر تربیت معلم طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران متواضعانه قدردانی می نمایم.
 
همت عالی و شایسته تقدیر اساتید و همکاران ارجمندم در شرایط شیوع بیماری منحوس کووید 19 ، باعث شد با خلاقیت و نوآوری، تجارب و ایده های نو و ارزشمندی در مسیر تحقق اهداف متعالی دانشگاه فرهنگیان خلق و ثبت گردد.
 
امیدوارم با استعانت از خداوند متعال، در ظل توجهات حضرت ولی عصر(عج) و پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در سالی که با نام " تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" مزین شده است  بتوانیم گام های موثر در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برداریم. از خداوند رحمان برای همه خدمتگزاران به ایران اسلامی به ویژه معلمان و استادان گرانقدر، دانشجو معلمان ارجمند و خانواده های گرامی آنان در ماه مبارک رمضان آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات می نمایم. 
 
پیام تبریک رئیس دانشگاه  صنعتی شریف
 
محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پیامی سالروز پاسداشت مقام والای معلم را به تمامی اساتید فرهیخته دانشگاه صنعتی شریف تبریک گفت.
 
دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد آزاداندیش و معلم بزرگ انقلاب، شهید مرتضی مطهری، فرصت مغتنمی است تا از تلاش همکاران عزیزم برای حفظ سرآمدی در آموزش و پژوهش خصوصا در دوران همه‌گیری کرونا سپاسگزاری کنم. دورانی که سبب‌ساز تغییرات جدی در شیوه آموزش شده و روند دگرگونی در اجزای مختلف آن را شدت بخشیده است. در چنین شرایطی، تربیت دانشجویان با کیفیت، خردمند و دغدغه‌مند نسبت به مسایل روز کشور، مرهون ازخودگذشتگی و تلاش شما همکاران عزیز است.
 
در ماه میهمانی خدا و شب‌های قدر، سلامتی و بهروزی همگان را از خداوند مهربان خواهانم.
 
پیام رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر
 
به نام اول معلم عالم؛ «حضرت حق»
 
اساتید گرانقدر دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛
 
با سلام، ادای احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و بهره‌مندی از برکات شب‌های پرفیض قدر؛
 
همان‌گونه که درجریان هستید؛ روزها و ایامی را سپری می‌کنیم که به دلیل شرایط همه‌گیری «کرونا»، توفیق بهره‌مندی حضوری از وجود گرانقدر شما اساتید ارجمند همچون گذشته فراهم نیست و یا به حداقل رسیده است. ولیکن با عنایت حضرت حق و به مدد اهتمام ارزنده یکایک شما بزرگواران، روند تدریس و تعلیم متوقف نشده و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مسیر آموزشی، تحقیقاتی و فناوری خود، لحظه ای درنگ نکرده است.
 
لذا ضمن مباهات به داشتن چنین اساتید و سرمایه های ارزشمندی، از مجموعِ تلاش‌های ارزنده و ماندگار شما عزیزان در حفظ و پویایی روند آموزشی دانشگاه به ویژه در این مقطع خاص و حساس سپاسگزاری نموده، روز بزرگداشت مقام «معلم» را نیز تبریک عرض می‌نمایم و امیدوارم اساتید ارجمند، با همین اهتمام ارزنده، درایت، اشراف و آگاهی عمیق خود نسبت به وضع موجود، همچون همیشه در پیمودن مسیر اعتلا و پیشرفت این قطب علمی کشور، مؤثر و راهگشا باشند.
 
امید است؛ هر چه سریع‌تر با ریشه کن شدن این بیماری منحوس، باردیگر شاهد فضای پرشور و فعال کلاس‌های درس، با حضور شما گرامیان و دانشجویان عزیز باشیم.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
 
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی، ضمن گرامیداشت یاد شهید استادمطهری، فرا رسیدن روز معلم را به معلمان و اساتید پرتلاش و خدوم دانشگاه آزاد اسلامی تبریک گفت. متن پیام دکتر طهرانچی به این شرح است:
 
بسمه تعالی
با حمد و ستایش به محضر باری‌تعالی و درود بر پیامبر خاتم (ص) و اهل بیت ‏کرامش ‏که چراغ راه بشریت‌اند.
 
دوازدهم اردیبهشت ماه، سالروز شهادت مظلومانه معلم فرزانه و استاد فرهیخته، شهید آیت الله مرتضی مطهری است که حقیقتاً نقش بی بدیلی در تعمیق مفاهیم تعلیم و تربیت داشتند.
 
روز معلم فرصت مغتنمی است که از مجاهدت، تعهد و اهتمام شهید مطهری برای ایجاد کارآمدی نظام تعلیم و تربیت در جامعه و لزوم توجه به ابعاد معرفتی در آموزش یاد کنیم و این موضوع را هر ساله در کنار تجلیل از مقام شامخ آموزگاران و استادان خدوم تکرار کنیم که مبنای رشد و تعالی جامعه به نظام تعلیم و تربیت آن وابسته است و از این جهت معلمان و استادان در کنار سایر عوامل موثر در آموزش به عنوان هدایتگر این عرصه شناخته می‌شوند و به همین دلیل است که شهید بزرگوار استاد مطهری در آثار ارزشمند خود به علم، دانش و تربیت توجهی جدی داشته‌اند و این مهم گویای کارآمدی نظام تعلیم و تربیت اسلامی است.
 
شهید مطهری به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصربه‌فرد، نماد عقلانیت، اخلاق مداری، پرسشگری و پویایی بودند که در دوران حیات پربرکت شان همواره کوشیدند با توجه به امر تحقیق و پژوهش و حرکت بر مدار عقل گرایی، به مسائل، چالش‌ها و ابهامات در جامعه پاسخ دهند و نفس کار خود را به اخلاق گرایی و توسعه مفاهیم معرفتی در بستر تعلیم و تربیت اسلامی آراسته کنند. از همین جهت است که شناخت راه شهید مطهری و الگوگیری از روش علمی و عملی ایشان می تواند هم برای نسل جوان، معلمان و استادان، آموزنده و کاربردی باشد که علم و دانش بدون توجه به آموزه‌های معرفتی به تنهایی نمی‌تواند راهگشای مسائل جامعه باشد.  
 
با توجه به رسالت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش عالی، آموزش ابتدایی و متوسطه و توجه به سرنوشت قشر جوان کشور، این دانشگاه سیاست‌ها و برنامه‌های خود را تحت عنوان برنامه راهبردی عملیاتی برگرفته از نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و سیاست‌های کلی «علم و فناوری» ابلاغی مقام معظم رهبری تنظیم کرده و امید دارد تحولی مناسب و بنیادین متناسب با مأموریت‌های این دانشگاه ایجاد شود که مسلماً نقش استادان و معلمان گرانقدر در این مسیر بسیار مهم ارزیابی می شود.
 
از همین جهت و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، می کوشیم در سال جاری ارتقای منزلت و معیشت معلمان و اعضای هیات علمی و سایر همکاران پیگیری شود و امید است در آینده نزدیک زمینه رفاه همکاران در دانشگاه نسبت به گذشته فراهم گردد. بی‌‏تردید آشنایی بیشتر استادان و آموزگاران، دانشجویان و دانش آموزان با آثار شهید مطهری و تلاش برای رشد انگیزه های پرسشگری و پژوهش می تواند در ایجاد ذهنی خلاق و پویا برای حل مسائل روز جامعه موثر باشد. امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح «دوره ملی بینش مطهر» که با هدف توانمندسازی و کادرسازی مدرسان و کارکنان دانشگاه و پاسخ به شبهات در حال برگزاری است، الگویی مناسب در این زمینه برای رشد تعلیم و تربیت از جنبه های معرفتی در سطح دانشگاه باشد و این مسیر موجب تحولی بنیادین در جامعه گردد. 
 
در پایان، ضمن تسلیت ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و گرامیداشت شب‌های پرفیض قدر و قبولی طاعات و عبادات مردم شریف ایران، روز معلم را به همه همکاران عزیزم، معلمان و استادان فرهیخته و دلسوز، به‌ ویژه استادان دانشگاه آزاد اسلامی و معلمان خدوم مدارس سما تبریک می‌گویم و از خداوند منان می‌خواهم ما را در مسیر خدمتگزاری به کشور عزیزمان بیش از پیش یاری کند.
انتهای پیام
captcha