کاهش مدت زمان فرایند ثبت‌نام در مسابقات سراسری قرآن / تشریح آخرین تغییرات
کد خبر: 3969958
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
حمید مجیدی‌مهر بیان کرد:

کاهش مدت زمان فرایند ثبت‌نام در مسابقات سراسری قرآن / تشریح آخرین تغییرات

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اشکالات سایت ثبت‌نام در دوره گذشته و فعالیت یک تیم تخصصی بر روی آن، به بازطراحی آن اشاره کرد و گفت: بیش از 100 مرحله تست آزمایشی انجام شد و در حال حاضر اگر شخصی بخواهد در سایت ثبت‌نام کند، در کمترین زمان می‌تواند مراحل ثبت‌نام را پشت سر بگذارد و پیامک تأیید را دریافت کند.

حمید مجیدی‌مهر معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف

ثبت‌نام برای حضور در چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، که هر سال به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، از 13 اردیبهشت و از طریق سامانه www.quraniran.ir آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد. البته قبل از آغاز ثبت‌نام و از ابتدای ماه مبارک رمضان، شیوه‌نامه این دوره ابلاغ شد. شیوه‌نامه‌ای که در آن تغییرات فنی و اجرایی مسابقات تشریح شده است.

برای اطلاع از این تغییرات و دیگر جزئیات چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حمیدرضا مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت‌وگو کردیم که در ادامه آمده است.

مجیدی‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه شیوه‌نامه این دوره از مسابقات هم به لحاظ شکلی و هم محتوایی تغییراتی کرده است، بیان کرد: در شیوه‌نامه این دوره از مسابقات دسته‌بندی اجرایی و فنی را از یکدیگر جدا کرده‌ایم تا متسابق با مطالعه شیوه‌نامه دچار سردرگمی کمتری شود. همچنین او گام به گام با مراحل ثبت‌نام، رشته‌ها، مراحل مسابقات، آیین‌نامه فنی، انتخاب داوران، قرعه تلاوت، اعزام ناظر، میزان قطعات،‌ شیوه برگزاری فینال و ... آشنا می‌شود. علاوه بر این ضوابط اختصاصی رشته‌ها تفکیک شده است، یعنی اگر کسی شرکت‌کننده رشته قرائت باشد و به صفحه مورد نظر مراجعه کند، اطلاعات لازم را در مورد این رشته دریافت می‌کند.

آیین‌نامه کم‌تبصره

مجیدی‌مهر در ادامه به تغییرات محتوایی مسابقات پرداخت و گفت: تلاش شده است تا متسابق با یک آیین‌نامه کم‌تبصره مواجه شود و بدین منظور ‌جملات مبهم را بازنویسی کردیم. در واقع شیوه‌نامه امسال با حفظ شاکله قبلی بازنویسی شده است، زیرا تبصره‌های زیادی وجود داشت که گاهی باعث سردرگمی شرکت‌کنندگان می‌شد.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف شرایط فعلی کشور را یکی دیگر از ویژگی‌های این شیوه‌نامه بیان کرد و افزود: نقش ستاد مبارزه با کرونای استان‌ها پررنگ است و در حد توان، اختیارات استان‌ها را زیاد کنیم تا همه چیز به کسب اجازه از مرکز امور قرآنی موکول نشود. بدین منظور چندین جلسه آموزشی به صورت مجازی با روؤسای ادارات برگزار شد تا برای آشنایی با نحوه برگزاری مسابقات به درک متقابل برسیم. البته مسابقات را به استان‌ها واگذار نکرده‌ایم و استان‌ها زیر چتر حمایتی و نظارتی لحظه‌ای قرار دارند.

تعیین کارشناس مشاور برای استان‌ها 

وی تصریح کرد: در این دوره از مسابقات برای اولین بار گروه‌های مشاوره اجرایی و فنی را تشکیل دادیم و هر پنج یا شش استان یک کارشناس مشاور دارد. به عنوان مثال بنده مشاور استان‌های تهران،‌ خراسان رضوی،‌ قم و ... هستم و همه اتفاقاتی که در حوزه مسابقات در این استان‌ها رخ دهد باید با نظارت، راهنمایی و هدایت کارشناس باشد، همچنین بسیاری از سؤالاتی که گاه با نامه‌نگاری‌های اداری زمانبر انجام می‌شد،‌ با یک تماس مستقیم با مشاور انجام می‌شود و نیز به سرپرستی مشاور، گروهی با مشارکت استان‌های زیر نظر او در فضای مجازی تشکیل شده است تا اطلاعات رد و بدل شود.

مجیدی‌مهر با تأکید بر اینکه مدعی بی‌نقص بودن شیوه‌نامه فعلی نیستیم، گفت: در انتهای یکی از بندهای شیوه‌نامه تأکید کرده‌ایم که برای هر مورد غیر مترقبه‌ای تصمیم‌گیری خواهد شد و با همین آمد و شدها ایرادها مشخص می‌شود.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به تغییرات اجرایی مسابقات اشاره و اظهار کرد: امسال همچون سال گذشته رشته ترتیل را تا مرحله بین‌المللی خواهیم داشت، اما این به منزله قطعیت برای سال‌های بعد نخواهد بود. بعد از برگزاری مسابقات سیاق فنی و اجرایی رشته ترتیل را بررسی و برای برگزاری مرحله بین‌المللی آن در دوره آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

افزودن رشته تفسیر به مرحله شهرستانی 

وی با اشاره به اینکه در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم،‌ مرحله شهرستانی به رشته تفسیر اضافه شده است، افزود: این رشته قبلاً در مرحله استانی و ملی برگزار می‌شد، اما امسال مرحله شهرستانی نیز اضافه شده است و به صورت برخط و با استفاده از شیوه‌های به‌روز آموزشی برگزار می‌شود. در مراحل استانی و با توجه به شرایط کشور روش‌های متنوعی را مد نظر داریم که به موقع توضیح داده خواهد شد. مسابقات تفسیر در دو بخش اهل تسنن و اهل تشیع برگزار می‌شود و منابع هر بخش نیز در سامانه بارگذاری شده است.

مجیدی‌مهر به اضافه شدن مرحله نیمه‌نهایی برای رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء و اذان اشاره کرد و گفت:‌ اگر شرایط کشور اجازه دهد، مرحله فینال مسابقات را به صورت حضوری برگزار می‌کنیم. در نتیجه مرحله نیمه‌نهایی قبل از مرحله فینال و قبل از اینکه شرکت‌کننده وارد فضای صحن اصلی مسابقات نهایی شود، برپا می‌شود. مرحله نیمه‌نهایی غیرحضوری است و شاید از روشی که در دوره گذشته اجرا شد استفاده و به یک‌سری تغییرات جزئی اکتفا کنیم. همچنین مرحله نیمه‌نهایی به بخش بانوان نیز اضافه می‌شود.

کاهش زمان فرایند ثبت‌نام از طریق بازطراحی سایت

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد تسهیلاتی که در سایت ثبت‌نام ایجاد شده تا مخاطب راحت‌تر فرایند ثبت‌نام را طی کند، گفت: در دوره گذشته با وجود تلاش فراوان مرکز فناوری سازمان، نواقصی وجود داشت. سپس یک تیم تخصصی بر روی این موضوع کار کرد و سایت رسمی مسابقات به نشانی www.quraniran.ir پیشنهاد داده و با همت همکاران ما در مرکز فناوری سازمان این سایت بازطراحی شد.

وی با اشاره به اینکه با گذشت چندین روز از سپری شدن ثبت‌نام هنوز یک گزارش اشکال دریافت نشده است، اظهار کرد: بیش از 100 مرحله تست آزمایشی برای سایت انجام شد و قسمت‌های زائد را حذف و موارد مورد نیاز را اضافه کردیم. در حال حاضر اگر شخصی بخواهد در سایت ثبت‌نام کند، در کمتر از یک دقیقه می‌تواند مراحل ثبت‌نام را پشت سر بگذارد و پیامک تأیید را دریافت کند.

مجیدی‌مهر با تأکید بر اینکه باید فعالیت‌های قرآنی سرآمد نظم باشد، گفت: با استفاده از این سامانه نحوه گزارش‌گیری و برقراری ارتباط با شرکت‌کنندگان بسیار راحت خواهد بود و از طریق این سامانه می‌توانیم به مرور بانک اطلاعات قرآنیان کشور را کامل کنیم تا ارتباطات آموزشی را توسعه دهیم.

ساماندهی معافیت‌ها 

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به ساماندهی معافیت‌ها هم اشاره کرد و گفت: ‌قبلاً ابهاماتی در این خصوص وجود داشت، اما امسال واضح و شفاف است که چه افرادی و در چه سطحی می‌توانند در مسابقات شرکت کنند. ضمن اینکه دایره معافیت‌ها را محدود کرده‌ایم و بیشتر بر روی رشته‌های اصلی، که مرحله بین‌المللی دارد،‌ تمرکز شده است.

وی با ذکر اینکه حدنصاب‌های حضور در مرحله نیمه‌نهایی به صورت شفاف بیان شده است، ادامه داد: کمافی‌السابق رشته‌های مدیحه‌سرایی و دعاخوانی به صورت ضبط اثر در مرحله استانی کار خود را آغاز خواهند کرد و داوری هم به صورت متمرکز انجام می‌شود. تقریباً هر آنچه در شیوه‌نامه قید شده در سایت رسمی مسابقات هم وجود دارد و اگر به منبعی اشاره شده همان منبع در سایت ارائه شده است.

مجیدی‌مهر در پایان اظهار کرد:‌ آیین‌نامه جدید داوری این دوره از مسابقات به همراه فرم‌های داوری بارگذاری شده و در سایت مسابقات قابل دسترسی است. این آیین‌نامه جدید را ستاد عالی هماهنگی مسابقات کشور، بعد از تشکیل جلسات متعدد کارشناسی، مصوب و ابلاغ کرده است.

انتهای پیام
captcha