ثبت‌نام نزدیک به 32 هزار نفررشته در چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن / اعلام استان‌های با بیشترین و کمترین متقاضی
کد خبر: 3976133
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

ثبت‌نام نزدیک به 32 هزار نفررشته در چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن / اعلام استان‌های با بیشترین و کمترین متقاضی

براساس نفررشته، 31 هزار و 914 نفررشته برای حضور در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام آمادگی کردند.

استقبال 30 هزار نفر از مسابقات سراسری قرآن / استان‌های با بیشترین و کمترین ثبت‌نام کننده

به گزارش ایکنا، پس از پایان مهلت ثبت‌نام چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که روز 13 خردادماه به پایان رسید، آمار مربوط به این دوره از مسابقات امروز، 18 خردادماه از سوی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد و بر اساس آن میزان استقبال از مسابقات به لحاظ تعداد نفر با رشدی نزدیک به سه برابر همراه بوده است.

بر اساس آمار اعلام شده در این دوره از مسابقات مجموعاً 28 هزار و 379 نفر با مراجعه به سامانه ثبت‌نام کردند. با توجه به اینکه در این دوره هر شرکت‌کننده می‌توانست علاوه بر رشته تخصصی خود در رشته تفسیر نیز حضور یابد یا اعضای گروه‌های تواشیح نیز می‌توانستند در یک رشته دیگر حضور پیدا کنند، این آمار بر حسب نفررشته به 31 هزار و 914 نفررشته رسیده است.

بر اساس گزارش ایکنا در این دوره از مسابقات، 80 گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن در مسابقات حضور خواهند یافت. این رقم در دوره گذشته 12 گروه بود. این رشته بیشترین رشد را در بین رشته‌ها داشته و با رشدی هفت برابری همراه بوده است. همچنین در رشته اذان که صرفاً در بخش آقایان برگزار می‌شود، هزار و 285 نفر برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند.

بر همین اساس در رشته قرائت تحقیق هزار و 360 آقا و 691 بانو، در رشته قرائت ترتیل دو هزار و 44 آقا و دو هزار و 685 بانو و در رشته دعاخوانی هزار و 201 آقا و 749 بانو برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند.

همچنین در رشته حفظ پنج جزء 444 آقا و دو هزار و 349 بانو، در رشته حفظ 10 جزء 477 آقا و دو هزار و 122 بانو، در رشته حفظ 20 جزء 383 آقا و 1189 بانو و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز 420 آقا و 960 بانو ثبت‌نام کرده‌اند. در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم نیز پنج هزار و 260 آقا و هشت هزار و 215 بانو حضور یافته‌اند تا به این ترتیب مجموع نفررشته‌های این دوره از مسابقات به 31 هزار و 914 نفررشته برسد. مسئولان برگزارکننده مسابقات ثبت این رقم را معادل رشد تقریباً سه برابری نسبت به سال قبل اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش ایکنا پنج استانی که بیشترین میزان ثبت‌نام در این دوره از مسابقات را داشته‌اند نیز به ترتیب استان‌های اصفهان با سه هزار و 116 نفر، خراسان رضوی با دو هزار و 835 نفر، کرمانشاه با هزار و 929 نفر، خراسان جنوبی با هزار و 978 نفر و مازندران با هزار و 506 نفر بوده است. استان تهران در این رده‌بندی با ثبت‌نام از هزار و 223 نفر در رتبه هشتم استان‌های کشور قرار دارد.

استان‌هایی که کمترین مشارکت را داشته‌اند نیز به ترتیب استان‌های لرستان با 230 نفر، کهگیلویه و بویراحمد با 261 نفر، چهارمحال و بختیاری با 289 نفر،‌ همدان با 290 و اردبیل با 298 نفر پنج استان انتهایی این رده‌بندی هستند.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد دلایل افزایش میزان مشارکت مخاطبان در مسابقات چهل و چهارم گفت: در این دوره از مسابقات اطلاع‌رسانی نسبتاً خوبی در استان‌ها صورت گرفت و علاوه بر آن نظم بیشتری نسبت به سال قبل حاکم شد. بحث ساده‌سازی ثبت‌نام و رفع ایرادات سامانه نیز از جمله عوامل افزایش میزان مشارکت در مسابقات چهل و چهارم شده است.

وی افزود: با وجود اینکه سال قبل با تمدید نکردن زمان مسابقات عده‌ای ناراحت شدند، اما نتایج این تمدید نشدن را در مسابقات امسال دیدیم، سال قبل در 10 روز نخست زمان ثبت‌نام کل شرکت‌کنندگان کمتر از هزار نفر بود، اما امسال در روز اول بیش از دو هزار نفر ثبت‌نامی داشتیم.

قره‌شیخلو در پایان با تأکید بر اینکه مسابقات سراسری قرآن جا برای رشد بسیار بیشتری دارد، گفت: اگر این مواردی که گفته شد باز هم تقویت شود و مقداری انگیزه‌‌بخشی‌ها را بیشتر کنیم، آمار از این رقم بالاتر خواهد رفت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha