راهکار خوشبختی از منظر قرآن کریم
کد خبر: 3970202
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
نکات کلیدی جزء بیست و ششم/

راهکار خوشبختی از منظر قرآن کریم

راه قطعی و یقینی خوشبختی قطعاً تبعیت و عمل کردن براساس دانسته‌های درست است، خوشبختی دو راهکار اصلی و کلی دارد که عبارت است از دانستن درست و واقعی راه خوشبختی و عمل کردن بر اساس این دانسته‌ها.

راهکار خوشبختی از منظر قرآن کریمحجت‌الاسلام والمسلمین صادق صالح، قرآن‌پژوه همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در جزء بیست و ششم قرآن بحث‌های بسیار گسترده تربیتی، اخلاقی، سیاسی، عبادی و اجتماعی مطرح است.

وی افزود: طبق آیه 9 سوره احقاف که می‌فرماید «قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنَ الرُّسُلِ وَ مَا أَدْرِى مَا يُفْعَلُ بىِ وَ لَا بِكُم إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَىَّ وَ مَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ بگو؛ از ميان فرستادگان خدا فرستاده‌‏اى نوظهور نيستم و می‌دانم با من و شما در دنيا و آخرت‏ چه خواهد شد، من فقط از آنچه به من وحى شده پيروى می‌کنم و من جز بيم‌دهنده‏اى آشكار نيستم»؛ اگر پیامبر(ص) آرامش و قرار دارد و خوشبخت و سعادتمند است به خاطر این است که از وحی و آموزه‌های دینی تبعیت می‌کند و لذا اگر ما نیز به‌دنبال خوشبختی و سعادت هستیم عقل حکم می‌کند که همین راه را طی کنیم.

صالح ادامه داد: بسیار اتفاق می‌افتد که ما از انسان‌های موفق راهکارهای موفقیت را سؤال می‌کنیم و آن‌ها را الگوی خودمان قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم مانند آن‌ها زندگی کنیم تا به همان نقطه از موفقیت که آن‌ها رسیده‌اند برسیم.


بیشتر بخوانید:


وی اظهار کرد: در میان مربیان علمی، ورزشی، فرهنگی و اقتصادی و... کسانی که برنامه دقیق‌تر، عقلانی‌تر، منطقی‌تر، جامع‌تر و ساده‌تری دارند، به‌گونه‌ای که عده زیادی از مردم می‌توانند به آن عمل کنند از بقیه مربیان بهتر و مقبول‌تر هستند.

صالح یادآور شد: در این آیه پیامبر اکرم(ص) تمام تجربیات خود را که سبب موفقیت عالم‌گیر او شده است در دو جمله در اختیار ما می‌گذارد و می‌فرماید «نمی‌دانم در آینده سر من و شما چه می‌آید و می‌دانم با من و شما در دنيا و آخرت‏ چه خواهد شد»؛ بعضی‌ها تصور می‌کنند که پیامبر یا امام معصوم(ع) می‌دانند که در آینده چه پیش می‌آید و چه خواهد شد و همین مطلب سبب موفقیت آن‌ها شده است، در حالی‌ که این‌گونه نیست و حتی اگر کسی از آینده خبر داشته باشد این اطلاع داشتن نمی‌تواند سبب خوشبختی و سعادت او شود، زیرا ممکن است خلاف دانسته‌اش عمل کند.

این قرآن‌پژوه تأکید کرد: راه قطعی و یقینی خوشبختی قطعاً تبعیت و عمل کردن بر اساس دانسته‌های درست است، خوشبختی دو راهکار اصلی و کلی دارد دانستن درست و واقعی راه خوشبختی و عمل کردن بر اساس این دانسته‌ها.

وی ادامه داد: در آیه ذکر شده در بالا پیامبر(ص) می‌فرمایند «فقط دنباله‌رو چیزی هستم که به من وحی می‌شود» یعنی دانسته‌های من از سوی پروردگاری است که از همه دقیق‌تر، یقینی‌تر و درست‌تر سخن می‌گوید و از این دانسته‌ها کاملاً تبعیت می‌کنم و شما را سفارش می‌کنم که هیچ راهی غیر از این راه را انتخاب نکنید و با صراحت و خیلی روشن می‌گویم که تنها راه خوشبختی و سعادت و آرامش و... همین است.

صالح تأکید کرد: تفاوت ما با پیامبر(ص) این است که ایشان به‌دنبال این نبودند که بفهمند در آینده چه اتفاقی می‌افتد تا از آن فرار کنند، چراکه این مسئله نگرانی و اضطراب بیهوده می‌آورد و سبب افسردگی و عدم نشاط می‌شود، پیامبر(ص) به‌دنبال این بودند که آنچه در حال حاضر وظیفه داشتند انجام دهند یعنی وظیفه درست ایشان چیست و چگونه به آن عمل کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به‌صورت مصداقی بگوییم این‌گونه است که گویا ما به‌دنبال این هستیم که در زندگی مشکل، مانع، ضرر، غم و حزنی پیش نیاید، اما پیامبر(ص) به‌دنبال آن بود که اگر مشکلی پیش آمد چگونه آن را برطرف کند و برای برطرف کردن آن به برنامه دین و وحی عمل کردند و از آن تبعیت کردند.

صالح توضیح داد: در واقع پیامبر(ص) دنیا را خوب شناخته و می‌دانستند که حتماً در زندگی برای ایشان مشکلاتی پیش می‌آید و نمی‌توان یک زندگی بدون مشکل و مسئله پیدا کرد پس هیچ‌گاه نباید به‌دنبال یک زندگی بدون چالش و مشکل بود، لذا دائم به‌دنبال این بودند که راه‌حل‌های مشکلات زندگی و مهارت‌های آن را بیاموزند و به آنها عمل کنند.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: متأسفانه این آگاهی در بسیاری از مردم وجود ندارد، به‌طور مثال رواج عبارت‌هایی همچون «غم آخرتان باشد» در مراسم‌ عزاداری عبارت‌های نادرستی است که در ادبیات دینی ما جایی ندارد، چراکه اگر دنیا دار غم و مشکل و پیشامد است این جملات نفرین‌های سنگینی به معنای آرزوی مرگ طرف مقابل است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha