مصوبه شورای نگهبان به آشفتگی ثبت‌نام‌ها پایان می‌دهد / ریاست جمهوری با سرنوشت یک ملت سر و کار دارد
کد خبر: 3970664
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
آیت‌الله جنتی:

مصوبه شورای نگهبان به آشفتگی ثبت‌نام‌ها پایان می‌دهد / ریاست جمهوری با سرنوشت یک ملت سر و کار دارد

آیت‌الله جنتی با اشاره به مصوبه اخیر شورای نگهبان برای تعیین رجل سیاسی مذهبی و ساماندهی ثبت‌ نام‌ها گفت: آشفتگی در ثبت‌نام‌ها به مشكل جدی در نظام انتخاباتی ما تبدیل شده بود كه افراد بدون داشتن حداقل شرایط برای ریاست جمهوری، ثبت‌نام می‌كردند كه شورای نگهبان این خدمت را كرد و مصوبه خود را اصلاح كرد تا در انتخابات پیش‌رو شاهد چنین مشكلاتی نباشیم.

به گزارش ایکنا، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، صبح امروز، دوشنبه 20 اردیبهشت، در همایش هیئت‌های نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری كه با حضور مسئولان اجرا از جمله وزیر کشور مسئولان نظارت بر انتخابات که در محل شورای نگهبان برگزار شد، اظهار کرد: بهترین ایام سال كه همان ماه مبارك رمضان است، در حال پایان یافتن است و همگان از این فرصت باقی مانده باید كمال استفاده را بكنند.

وی با اشاره به اینكه دنیا «دارالغرور» است و انسان را فریب می‌دهد، گفت: یكی از این فریب‌ها این است كه انسان خیال می‌كند كه این دنیا ثابت و دائمی است درحالی كه نباید مغرور شد و فریب خورد زیرا دنیا دائمی نیست و باید از فرصت اندكی كه در این دنیا حضور داریم به بهترین وجه برای خدا، مردم و خود استفاده كنیم.

آیت‌الله جنتی در ادامه با تاكید بر اینكه پُست‌هایی كه در این دنیا انسان می‌گیرد، امانتی است كه درباره آن سئوال می‌شود، تصریح كرد: یكی از وجوه این امانت‌داری، پُست‌های سیاسی كشور همچون ریاست جمهوری است؛ مسئله‌ای كه انتخاباتش در 28 خرداد برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است چراكه ریاست جمهوری با سرنوشت یك ملت و مدیریت كشور سر و كار دارد.

وی در تشریح اهمیت پُست ریاست جمهوری، اظهار داشت: برخلاف انتخابات مجلس كه شرایط برای احراز نامزدهای نمایندگی در قانون اساسی اشاره نشده، شرایط رئیس جمهور صراحتا در قانون اساسی آمده كه كسی كه می‌خواهد برای این مقام انتخاب شود باید از رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر باشد.

دبیر شورای نگهبان افزود: باید نامزد ریاست جمهوری به وظایف شرعی خود عمل كند و تقوا داشته باشد؛ اگر شرایطی كه قانون اساسی برای رئیس جمهور ذكر كرده در یك فرد كاملا متعین باشد، كشور آباد و مشكلات حل می‌شود؛ رئیس جمهور نباید دروغ بگوید و سیاسی‌كاری كند و باید به وظیفه دینی و قانونی خود مطابق قانون اساسی عمل كند و در نهایت باید امانتی كه مردم به دست او سپرده‌اند را سالم به آنها برگرداند.

وی تأكید كرد: اگر واقعا رئیس‌جمهور این شرایط را داشت و به آن عمل كرد، مشكلات حل می‌شود و اگر در مقاطعی می‌بینیم مشكلات بر كشور حادث شده به این دلیل است كه رئیس جمهور شرایط فوق را حداقلی عمل كرده است.

آیت‌الله جنتی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینكه مسئله احراز صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری امر بسیار حساس و مهمی است كه شورای نگهبان باید آن را انجام دهد، تصریح كرد: شورای نگهبان در فرایند احراز صلاحیت باید تمام سوابق فرد را به دقت بررسی كند تا حداقل شرایط مذكور را داشته باشد كه این كار بسیار سختی است با این حال ما این كار را با دقت انجام می‌دهیم.

وی در ادامه سخنان خود به مصوبه اخیر شورای نگهبان برای تعیین رجل سیاسی مذهبی و ساماندهی ثبت‌ نام‌ها اشاره كرد و افزود: آشفتگی در ثبت‌نام‌ها به مشكل جدی در نظام انتخاباتی ما تبدیل شده بود كه افراد بدون داشتن حداقل شرایط برای ریاست جمهوری، ثبت‌نام می‌كردند كه شورای نگهبان این خدمت را كرد و مصوبه خود را اصلاح كرد تا در انتخابات پیش‌رو شاهد چنین مشكلاتی نباشیم. امیدواریم متولیان اجرای انتخابات به مر قانون عمل كنند و سلیقه‌ای رفتار نكنند.

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت‌های كشور اشاره و به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم توصیه كرد: این دوره از كشور مسئله معیشت و اقتصاد مردم در اولویت قرار دارد و كسی كه می‌خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود باید توان حل این مشكلات را داشته باشد كه به نامزدها توصیه می‌كنم اگر توان حل مشكلات اقتصادی مردم را در خود می‌بینند در انتخابات ثبت نام كنند؛ البته شورای نگهبان نیز در احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری این شرایط را طبق قانون مد نظر قرار خواهد داد.

وی تأكید كرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نباید چك بلا محل صادر كنند و وعده‌های توخالی بدهند تا در صورت پیروزی در انتخابات بتوانند مشكلات كشور را حل كنند تا در پایان مسئولیت خود هم خدا و هم مردم از آنها راضی باشند.

آیت‌الله جنتی در خاتمه خطاب به وزیر كشور كه در جلسه مذكور حاضر بود، تاكید كرد: ما با وزارت كشور همكاری خوبی داریم و برای برگزاری سالم انتخابات در یك مسیر حركت می‌كنیم كه امیداوریم این مصوبه اخیر شورای نگهبان كه برای ساماندهی ثبت‌نام‌ها وضع شده را به درستی اجرا كنید.

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر كشور، در سخنانی با اشاره به برگزاری انتخابات پیش رو گفت: من امیدوارم كه نتیجه همكاری خوبی كه میان وزارت كشور و شورای نگهبان وجود دارد، به برگزاری انتخاباتی پرشور و امن منجر شود.

وی با بیان اینكه ما در مسیر برداشتن یك گام بلند دیگر در مسیر آرمان‌ها و اهداف امام راحل و انقلاب اسلامی هستیم، افزود: اگر شكر تمام نعمات الهی را به جای بیاوریم، حتما شكر داشتن این مردم شریف و عزیز را نمی توانیم به جای بیاوریم.

وزیر كشور ادامه داد: در دوران قبل از مشروطه، مردم رعیت بودند و صرفا به حكام خودشان خراج می‌دادند و دولت در قبال مردم هیچ مسئولیتی نداشت ولی در دوره مشروطیت به خاطر فشار و قیام علما و مردم، نتایج خوبی حاصل شد و در این كشور، مجلس و قانون گذاری محقق شد ولی متاسفانه همان هم از مسیر خودش خارج شد و به نتیجه نرسید.

رحمانی فضلی اضافه كرد: قبل از انقلاب اسلامی هم در واقع انتخابات‌هایی برگزار می‌شد اما این انتخابات‌ها تشریفاتی بودند و مردم حق انتخاب واقعی نداشتند اما بعد از انقلاب اسلامی بركات زیادی شامل حال مردم شد كه از آن جمله می‌توان به حضور واقعی مردم در انتخابات اشاره كرد.

وی بیان كرد: ما امروز شاهد برگزاری انتخابات‌هایی در كشور هستیم كه مردم در آن نقش‌آفرینی می‌كنند و برای داشتن این نعمت بزرگ، هر چقدر هم كه شكرگزاری كنیم، كم است.

وزیر كشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه در انتخابات پیش رو 4 انتخابات به صورت همزمان برگزار خواهد شد، تاكید كرد: در انتخابات 28 خرداد، 4 انتخابات را با 4 قانون برگزار خواهیم كرد كه كار سختی است، البته تلاش‌های زیادی در 3 سال گذشته انجام دادیم و لایحه جامع قانون انتخابات را تهیه كرده و به دولت دادیم و بعد از تایید دولت این لایحه به مجلس ارسال شد اما متاسفانه در مجلس قبلی و مجلس فعلی این لایحه به نتیجه نرسید.

رحمانی فضلی همچنین گفت: در انتخابات پیش رو 600 نفر فقط برای تهران و در مجموع حدود 800 نفر برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس ثبت نام كرده‌اند و ما مثلا باید برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس در تهران كه یك كرسی دارد، تمام فرآیندهای قانونی را اعمال كنیم.

وی با بیان اینكه برگزاری 4 انتخابات با قوانین موجود سخت است اما همه باید تلاش كنیم حول محور قانون، انتخاباتی بی‌طرفانه و امن برگزار كنیم البته از این مسئله هم نباید غافل شد كه به هر حال برگزاری انتخابات در شرایط كرونا، شرایط و اقتضائات خاص خودش را دارد كه ما تدابیری برای این مسئله اندیشیده‌ایم از جمله اینكه تعداد 8 هزار شعبه اخذ رای را به شعب قبلی اضافه كرده‌ایم تا تراكم جمعیت رخ ندهد یا اینكه برای دوره 20 روزه تبلیغات، مسئله این است كه در مورد تجمعات تبلیغاتی چه كاری باید انجام دهیم كه برای این مسئله نیز تدابیری اندیشیده خواهد شد.

وزیر كشور تصریح كرد: طبق بررسی‌های ما، تمام مخالفین و معاندین نظام و حتی برخی در داخل كشور، بالاتفاق دنبال كاهش مشاركت مردم در انتخابات هستند اما ان شا الله انتخاباتی پرشور و با حضور و مشاركت مردمی برگزار خواهد شد.

رحمانی فضلی با اشاره به تشكیل كمیته‌های متعدد در وزارتخانه تحت مدیریتش برای برگزاری انتخابات سالم و پرشور، گفت: در حوزه امنیت، 4 ماه است كه جلسات كمیته امنیتی به صورت مرتب در حال برگزاری است و در جلسه دیروز هم كه با حضور بنده این جلسه برگزار شد، اطلس امنیتی برای تمام شهرها ارائه شد و الحمدلله تاكنون هیچ مشكل امنیتی نداشتیم.

وی افزود: تمام ملزمات و لوازم لازم برای اجرای انتخابات فراهم شده و وزارت كشور آماده برگزاری انتخابات است اما در حوزه‌های تبلیغاتی خلاءهایی وجود دارد و برخی افرادی كه خود را داوطلب انتخابات معرفی كرده‌اند، بعضاً سخنانی مطرح می‌كنند كه ممكن است مشكل ساز شود كه ما از طریق شورای عالی امنیت ملی پیگیر این مسئله هستیم.

وزیر كشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره ساماندهی ثبت نام‌ها، تاكید كرد: ما در وزارت كشور برای همكاری با شورای نگهبان، مداركی كه شورای نگهبان اعلام كرده را از داوطلبان دریافت خواهیم كرد، البته صدا و سیما و رسانه‌ها باید كمك كنند كه موارد این مدارك به داوطلبان منتقل شود تا داوطلبان این مدارك را همراه خود داشته باشند البته معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم در حال بررسی موضوع است ولی قطعا ما با شورای نگهبان همكاری خواهیم كرد.

رحمانی فضلی با بیان اینكه بیش از یك میلیون نفر در انتخابات به شورای نگهبان و وزارت كشور در روند اجرا و نظارت كمك می‌كنند، خاطر نشان كرد: تاكید ما بر اجرای قانون و برگزاری انتخاباتی سالم است و ما هیچ مشكلی با ناظران استانی شورای نگهبان نداریم.

وی در پایان با تاکید بر اینكه ما مصوبه شورای نگهبان را كه ثبت نام‌ها را ساماندهی می‌كند، اجرا خواهیم كرد، گفت: انتخابات از نظر من یك جشن سیاسی بزرگ است و ان شاالله قدرت را از یك رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگری تحت یك امنیت خوب و انتخابات پرشور منتقل خواهیم كرد.

 

انتهای پیام
captcha