ضرورت حفظ رسالت ماه رمضان در تمام سال + فیلم
کد خبر: 3970679
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
درس گفتار «هلال عید» / 1

ضرورت حفظ رسالت ماه رمضان در تمام سال + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین طالب حسین خزرجی تصریح کرد: روزه، حج و همه عبادات ما باید در تمام امور زندگی نمود داشته باشد و ماه رمضان فرصتی بود برای تجهیز شدن فرد به ایمان و عبادات تا بتواند با انجام طاعات و توشه‌اندوزی، رسالت ماه رمضان را در تمام طول سال حفظ کند.

بیست و نهم / حفظ رسالت ماه مبارک وظیفه هر انسان مسلمانی است

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین طالب حسین خزرجی، رئیس مرکز اسلامی برزیل در نخستین قسمت از سلسله درس‌گفتار «هلال عید» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده است، تصریح کرد: من ماه رمضان را به ایستگاه سوخت‌گیری تشبیه می‌کنم که وقتی یک وسیله نقلیه می‌خواهد مسیری را طی کند به خصوص وقتی راه دور است و می‌خواهد به مقصدی برسد نیاز به سوخت دارد. ماه رمضان ماه تأمین سوخت ایمان برای انسان است.

در ادامه مشروح نخستین قسمت از درس‌گفتار «هلال عید» در بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان از نظر می‌گذرد.

اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین، ثُمَّ الصَّلاةُ وَ السَّلام علی سَیِّدنا و نَبیِّنا حبیبِ اِلهِ العالمین، ابِاالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد و علی اَهل بَیته الطّاهرین المعصومین المکرّمین،

ما در ماه قرآن، ماه ایمان، ماه روزه و عبادت بودیم و حالا به استقبال عید فطر می‌رویم و به همه مسلمانان جهان حلول عید را تبریک می‌گوییم و از درگاه خداوند متعال می‌خواهیم که رسالت و پیام ماه مبارک رمضان را با ما همراه کند و در حالی به استقبال ماه رمضان برویم که از برکات این ماه برخوردار شده باشیم.

این ماه بزرگ که در آن کتب آسمانی تورات، انجیل، زبور و قرآن که همه می‌دانیم در ماه رمضان نازل شده است و خداوند متعال می‌فرماید: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ (همانا قرآن را در شبی مبارک نازل کردیم) و در جای دیگر می‌فرماید إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدر(همانا قرآن را در شب قدر نازل کردیم)، لیلة القدر شب بزرگی که از هزار ماه برتر است.

اما سؤالی که به ذهن خطور می‌کند این است که چگونه رسالت ماه مبارک را حفظ کنیم. من همیشه می‌گویم ماه رمضان ماه طاعات، معنویات و ماه فیض و خیر الهی بر امت اسلامی است.

دو رکعت نماز که انسان در ماه مبارک می‌خواند برابر با هفتاد رکعت است، نفس شما در آن تسبیح، خواب شما در آن عبادت و کار شما در آن مقبول است.

اما چگونه این ماه را حفظ کنیم، رمضان ماهی است که ما در آن از ایمان به خدا و اسلام تکمیل و تجهیز شویم. بنابراین من ماه رمضان را به ایستگاه سوخت‌گیری تشبیه می‌کنم که وقتی یک وسیله نقلیه می‌خواهد مسیری را طی کند به خصوص وقتی راه دور است و می‌خواهد به مقصدی برسد نیاز به سوخت دارد. ماه رمضان ماه تأمین سوخت ایمان برای انسان است.

وقتی ما، رسالت ماه رمضان را حفظ کنیم مثل این می‌ماند که یک وسیله نقلیه وقتی سوختگیری می‌کند، می‌تواند در مسیر خود شروع به حرکت کند و ما در مسائل اخلاقی، مسائل ارتباطی، سیاست، اقتصاد و تجارت خود نیاز داریم که رسالت ماه رمضان را حفظ کرده باشیم.

ما فکر می‌کنیم وقتی ماه رمضان تمام شد و نماز عید فطر را خواندیم و عید را به هم تبریک گفتیم، دیگر همه چیز تمام شده است، اما این فاجعه است. واقعاً این فاجعه است؛ مثل نماز، نماز خواندن فقط مسجد رفتن نیست، نماز خواندن خارج از مسجد هم هست، نماز خواندن در تجارت هم هست، در معاملات هم هست. انما الدین معاملة، همان طور که خداوند می‌فرماید انما المومنون اخوة(مؤمنان با هم برادرند).

بنابراین نماز خواندن فقط سر وقت اقامه کردن نیست. وقتی می‌گوییم ایاک نعبد و ایاک نستعین(تنها تو را می‌پرستم و تنها از تو یاری می‌جویم) یعنی جز از خداوند سبحانه و تعالی کمک نخواهی.

بنابراین این درباره روزه و همه عبادات صدق می‌کند، وقتی انسان به حج می‌رود نباید این گونه باشد که وقتی اعمال و عباداتش تمام شد به همان عادات بد خود بازگردد، بنابراین رسالت حج، رسالت روزه‌داری و رسالت قرآن باید باقی بماند.

در حدیث است که «من صدق لسانه زکی عمله: هر كه راستگو باشد، اعمال نیک او فزونی گرفته و اعمالش پاكیزه می­‌گردد»(امام کاظم علیه‌السلام)، بنابراین احدایث زیادی تأکید می‌کند که ارزش این ماه اول در خود این ماه و سپس دیگر ماه‌ها، ایام، ساعات، دقایق و ثانیه‌های زندگی ما حفظ شود. این ماه عظیم ویژگی‌ها و امتیازات بزرگی دارد که انسان در مسیر رسیدن که در آن دشواری‌هایی وجود دارد باید از آن بهره برده باشد.

کما اینکه شاعر می‌گوید: «ابلیس، دنیا، نفس و هوی/ جملگی دشمنانم هستم چگونه از دست‌شان رهایی یابم).

 از خداوند متعال می‌خواهیم که شما و ما را مورد رحمت خود قرار دهد و این عید را مبارک کند و فاجعه بزرگ بیماری را که همه را فرا گرفته از سر تمام بشریت رفع کرده و سلامت و عافیت را نصیب همه گرداند و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

خبرنگار: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha