عدم توجه به جایگاه فقهی در طرح ارائه شده بانک مرکزی به مجلس
کد خبر: 3971687
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
حجت‌الاسلام یوسفی:

عدم توجه به جایگاه فقهی در طرح ارائه شده بانک مرکزی به مجلس

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه گفت: در طرح بانک مرکزی به مجلس به جایگاه شورای فقهی توجه کافی نشده است و به جای اینکه شورای فقها یک شورای نظارتی باشند، نقش‌شان متناسب با شأن و جایگاه‌شان نیست.

عدم توجه به جایگاه فقهی در طرح ارائه شده بانک مرکزی به مجلسبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه ظهر شنبه در نشست علمی نقد طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، اظهار کرد: بر روی مواد قانون بانک مرکزی کارهای علمی و فقهی دقیقی صورت گرفته اما دارای مشکلات بسیاری است.

وی در خصوص مشکلات این طرح ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این طرح صورت گرفته این است که ساخت‌های معیوب بانک‌های مرکزی موجود را تأیید و تصویب می‌کند و اقدام خاصی برای رفع عیوب انجام نداده است.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلات طرح عدم توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است که اگرچه در این طرح، اقتصاد مقاومتی ادعاشده اما در اصل این‌گونه نیست.

یوسفی گفت: این طرح باید پیکره بانکی را به عنوان پیکره منسجم ببیند و طرح بانک مرکزی را ارائه دهد، بنابراین این طرح نمی‌تواند به عنوان طرح بانک مرکزی با سیستم منسجم ارائه شود.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه ابراز کرد: عملیات بانکی باید مشخص شود بنابراین چنانچه در خصوص عملیات بانکی تعیین تکلیف نکنیم طرح بانک مرکزی موجه نیست.

وی گفت: چنانچه این طرح تصویب شود جامعه را از عدالت دور می‌کند زیرا موجب تمرکز ثروت بر جامعه می‌شود.

وی عنوان کرد: تصور می‌شود که بانک مرکزی باید یک نهاد فرا قوایی باشد اما با این طرح می‌توان بخشی‌ از قسمت‌های آن را ابزاردست رئیس‌جمهور دانست.

یوسفی گفت: این طرح نه تنها مشکل رباخواری را حل نکرده بلکه آن را تشدید خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه به جایگاه شورای فقهی توجه کافی نشده است و ابزار دست رئیس‌کل بانک مرکزی است، یادآور شد: به جای اینکه شورای فقها یک شورای نظارتی باشند، نقش‌شان متناسب با شأن و جایگاهشان نیست و این امر برای جامعه دینی و علمی مناسب نیست.

انتهای پیام
captcha