جامعه قرآنی البرز در مدار بی‌مهری
کد خبر: 3972070
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

جامعه قرآنی البرز در مدار بی‌مهری

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه البرز گفت: متأسفانه بیشتر برنامه‌هایی که برای ترویج قرآن در البرز ارائه می‌شود در حد حرف باقی می‌ماند و دیدگاه و چشم‌انداز روشنی برای فعالیت‌های قرآنی در استان وجود ندارد.

امان از رنجی که می‌بریم؛ دردی که می‌کشیم

حجت‌الاسلام احمد اشرفی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به مشکلات جامعه قرآنی استان، اظهار کرد: اولین مشکلی که جامعه قرآنی البرز با آن مواجه است مسئله نبودن اتحاد بین افرادی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند. این عدم اتحاد بین حافظان، قاریان و مدیران مؤسسات قرآنی باعث شده که آنها نتوانند مطالبات‌شان را به درستی پیگیری کنند و در بین مسئولان قرآنی نیز نتیجه‌ای جز موازی‌کاری و هدررفت بودجه‌های قرآنی نداشته است.

وی افزود: همچنین این عدم اتحاد بین مسئولان ارگان‌های متولی فعالیت‌های قرآنی باعث شده که هر مسئولی برنامه‌های سازمان خود را اجرا کند و هدف و چشم‌انداز روشنی برای فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی در استان وجود نداشته باشد. هر ارگانی خود را زمامدار ترویج قرآن می‌داند و این چنددستگی باعث شده حتی همان مسئولیتی که بر عهده سازمان گذاشته شده است نیز به‌درستی اجرا نشود.

این مسئول در ادامه به اهداف سازمان اوقاف در حوزه ترویج قرآنی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین هدف سازمان اوقاف تربیت 10 میلیون حافظ قرآن‌ کریم است که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده است و سهم اوقاف در تحقق این هدف، تربیت یک میلیون حافظ قرآنی است. سازمان اوقاف برای رسیدن به این هدف هر استانی را موظف کرده که سالانه تعدادی حافظ قرآن تربیت کند و البرز نیز در این مسیر سهمی برعهده دارد.

اشرفی تصریح کرد: برنامه‌های قرآنی اوقاف البرز نیز به تبعیت از این هدف در وهله اول بر تربیت حافظان قرآن متمرکز شده و خوشبختانه تاکنون در این عرصه جز استان‌های برتر بوده است هر چند در این مسیر مشکلاتی نیز وجود دارد اما اوقاف البرز تمام تلاش خود را برای تربیت حافظان قرآن به‌کار گرفته است.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف البرز در ادامه از نبود منابع مالی و بودجه کافی برای ترویج فعالیت‌های قرآنی سخن به میان آورد و افزود: متأسفانه در این استان پایین‌ترین بودجه به فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد، در حالی که برای ترویج فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی باید هزینه شود. متأسفانه ضروت توجه به قرآن و فعالیت‌های قرآنی بیشتر در حرف خلاصه می‌شود و موقع عمل که می‌رسد مسئولان اصلا قدمی برنمی‌دارند.

این مسئول اضافه کرد: بدون داشتن بودجه مناسب چطور انتظار داریم که هدف و چشم‌اندازهای قرآنی تعیین شده در استان به درستی محقق شوند؟ استانداری، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها باید فکری برای این موضوع بکنند و هر سال بودجه‌ای را برای پیشبرد فعالیت‌های قرآنی تعیین کنند و در اختیار ارگان‌های متولی قرار دهند.

اشرفی همچنین به برنامه‌هایی اشاره کرد که با اجرای آن می‌توان رونق بیشتر به فعالیت‌های قرآنی اوقاف استان داد و گفت: دعوت از اساتیدی که تجربه موفق در حوزه تدریس قرآن دارند و به روش‌های نوین ارتباط با کودکان و نوجوانان و آموزش قرآن مسلط هستند، تشکیل یک اتاق فکر که با مشارکت اساتید قرآنی، مدیران مؤسسات قرآنی، حافظان، قاریان و مربیان قرآنی برگزار شود تا در این اتاق تجربیات این افراد به اشتراک گذاشته شود و از این تجربیان در جهت افزایش بهره‌وری فعالیت‌های قرآنی استفاده شود، همچنین برنامه آموزشی مناسب برای رده‌های سنی مختلف تدوین شود تا آموزه‌های قرآنی متناسب با سن قرآن‌آموزان به آنها ارائه شود. برگزاری کارگاه‌های نقاشی، تصویرسازی آیات قرآنی و داستان‌نویسی قرآنی به‌عنوان فوق برنامه مدنظر قرار گیرد، برگزاری کلاس‌های تکمیلی برای حافظان و قاریان البرزی با حضور اساتیدی که روحیه پژوهشی دارند و می‌توانند به شبهات و سؤالات برخواسته از فهم ظاهری قرآن پاسخ دهند در دستور کار قرار گیرد و بسته‌های آموزشی در قالب احکام و اعتقادات ویژه نوجوان و کودکان تهیه شود، تشکیل کارگاه‌های کوچک قرآنی مدنظر قرار گیرد.

این مسئول گفت: همچنین برای پیشبرد اهداف قرآنی اوقاف در استان باید به مربیان قرآنی توجه بیشتری شود. مربیان قرآنی البرز در سال‌های اخیر نقش بسزایی در تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن‌ کریم داشته‌اند اما متأسفانه نسبت به آنها بسیار بی‌مهری شده است و از کمترین حقوق و مزایا برخوردارند و حتی وضعیت بیمه‌شان نیز مشخص نیست.

وی همچنین بر ضرورت توجه به بقاع متبرکه به‌عنوان قطب تربیت حافظان قرآن‌ کریم تأکید کرد و افزود: بقاع متبرکه البرز ظرفیت بسیاری برای فعالیت‌های قرآنی و پیشبرد اهداف قرآنی دارند و این ظرفیت‌های بالقوه باید با برنامه‌ریزی بالفعل شوند. اگر امکانات مناسب در اختیار بقاع متبرکه قرار دهند می‌توان کانون‌های فرهنگی و قرآنی را در این بقاع مستقر کرد و از ظرفیت این کانون‌ها در جهت ارتقای قرآن بهره‌مند شد.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف البرز در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه البرز در مسابقات قرآن اوقاف اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هر سال رتبه البرز نسبت به سال گذشته بهتر می‌شود به‌طوری که چهار سال پیش ما رتبه 13 کشوری را داشتیم و در آخرین مسابقه به جایگاه هفتم رسیدیم.

این مسئول تصریح کرد: جوانان البرز از پتانسیل خوبی برخوردار هستند و اگر بتوانیم از این پتانسیل به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم قطعا در این مسابقات نتایج بهتری کسب می‌کنیم که البته این کار بدون برنامه‌ریزی و تحقق بودجه مناسب امکان‌پذیر نیست. لذا، از مسئولان انتظار داریم که ما را یاری کنند تا در مسیر ارتقای جایگاه قرآنی استان گام‌های مؤثرتری برداریم.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش به چشم‌انداز قرآنی اوقاف البرز تا سال 1404 اشاره کرد و گفت: ما در نظر داریم تا چهار سال آینده در حوزه تعداد داوران، قاریان، حافظان قرآن و ارتقای رتبه استان در مسابقات قرآنی سازمان اوقاف اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. در حال حاضر استان 36 داور با مدرک ارائه شده از سوی سازمان اوقاف و دو هزار و 800 حافظ قرآن از جزء یک تا حفظ کل دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این آمار تا چهار سال آینده تغییرات چشم‌گیری خواهد داشت.

اشرفی در پایان با اشاره به وضعیت موقوفه‌های قرآنی استان، بیان کرد: ما در این چشم‌انداز چهار ساله افزایش تعداد موقوفات قرآنی استان را نیز مدنظر قرار داده‌ایم. متأسفانه در حال حاضر تنها یک موقوفه قرآنی در استان(شهرستان طالقان) وجود دارد که درصد هستیم با کمک رسانه‌ها، آگاه‌سازی مردم و فرهنگ‌سازی در این حوزه را در راستای افزایش موقوفه‌های قرآنی رقم بزنیم.

انتهای پیام
captcha