۲۶ سد مرزی در مدت ۸ سال به بهره‌برداری رسیده است
کد خبر: 3974763
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
وزیر نیرو:

۲۶ سد مرزی در مدت ۸ سال به بهره‌برداری رسیده است

وزیر نیرو گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۵ سد مرزی به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد ۲۶ سد در ۸ سال گذشته افتتاح شده است.

۲۶ سد مرزی در مدت ۸ سال به بهره‌برداری رسیده استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، رضا اردکانیان، وزیر نیرو امروز، 10 خردادماه، در مراسم افتتاح سد‌های قیزقلعه سی خداآفرین و گردیان جلفا و شبکه پایاب سه هزار و ۳۵۰ هکتاری یکانات شهرستان مرند در استان آذربایجان‌شرقی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۵ سد مرزی به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد ۲۶ سد در ۸ سال گذشته افتتاح شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از موفق‌ترین کشور‌های جهان در توسعه مناسبات خود با همسایه‌ها است و در سال‌های پس از پیروز انقلاب اسلامی تعداد ۵۵ سد در نوار‌های مرزی مختلف در محدوده ۱۲ استان با همکاری کشور‌های همسایه ساخته شده و این نشانه آشکار و مهم دوستی‌ها و ارتباطات نزدیک ایران با همسایگان است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی تنها سد مرزی ارس در کشور وجود داشت که در سال ۱۳۵۰ با توافق دولت‌های وقت ایران و اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده بود؛ اینکه در ۴۲ سال اخیر ۵۵ سد در ایران ساخته شده، نشان از توانمندی‌های فنی و مهندسی کشور و نیز مراودات نزدیک با کشور‌های همسایه دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت همکاری‌های مشترک ایران با کشور‌های همسایه در حوضه‌های آبریز گفت: طرح‌های سدسازی در مرز‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است.

اردکانیان اضافه کرد: ایران به لحاظ تنوع جبهه‌های آب مرزی از موقعیت کم نظیر و منحصر به فردی در منطقه و حتی جهان برخوردار است که باید از آن به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد.

وی یادآوری کرد: بر همین اساس امروز در شرق، غرب، شمال و شمال غربی کشور سد‌های بسیار مهم و بزرگی با همکاری کشور‌های همسایه روی رودخانه‌های مرزی ساخته شده یا در حال ساخت که مهمترین پیامد آن توسعه پایدار در کشور است.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون عملیات اجرایی تعداد ۴۵ سد بزرگ سدسازی در کشور شروع شده است.

اردکانیان افزود: میزان سرمایه گذاری در این پروژه‌ها ۹ هزار میلیارد تومان است و با اجرای این طرح‌ها تحولی مهم و عظیم در توسعه کشاورزی و نیروگاهی کشور ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر اجرای طرح‌های فوق، طرح‌های مهم و اثرگذاری در حوزه تامین آب، آب و فاضلاب، تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، صنعت برق و شبکه‌های انتقال نیز در اقصی نقاط کشور اجرا می‌شود که آثار و ثمرات آن در دولت‌های آینده مشاهده خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور به ۳۴۰ هزار هکتار رسیده که بخش عمده‌ای از آن در استان‌های مرزی واقع شده است.

انتهای پیام
captcha