پنجمین دوره طرح ملی «رحله» در ملایر برگزار می‌شود
کد خبر: 3976343
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۴

پنجمین دوره طرح ملی «رحله» در ملایر برگزار می‌شود

پنجمین دوره طرح ملی «رحله» در ملایر با رویکرد حفظ جزء 1 و 30 قرآن کریم ویژه نوجوانان و جوانان 14 تا 22 ساله در تابستان برگزار می‌شود.

پنجمین دوره طرح ملی «رحله» در ملایر برگزار می‌شودموسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در ملایر یکی از شعبات مرکز تخصصی شیراز است که با هدف ترویج فرهنگ حفظ قرآن فعالیت خود را حدود 5 سال است که در این شهرستان آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام ایوب عباسی، مدیر موسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اجرای طرح ملی رحله اظهار کرد: این طرح امسال برای پنجمین سال است که در شهرستان ملایر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه جلسه ستاد طرح ملی رحله، ثبت نام علاقمندان در سایت موسسه بیت‌الاحزان انجام می‌شود، افزود: نام نویسی از نوجوانان و جوانان علاقمند به شرکت در دوره همچون سال‌های گذشته از ابتدای اردیبهشت‌ماه از طریق سایت مؤسسه بوده و داوطلبانی که دارای شرایط لازم، سن 14 تا 22 سال، مجرد و تسلط حداقلی بر روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم باشند مجاز به ورود به این دوره خواهند شد.

وی ادامه داد: مدت برگزاری دوره از 15 تیرماه تا 25 مردادماه سال‌جاری به مدت 40 روز خواهد بود و قرآن آموزان جدید طی این مدت اجزاء 30 و یک قرآن کریم را حفظ می‌کنند و قرآن آموزانی که در دوره‌های قبلی طرح شرکت داشته‌اند با تشخیص اساتید دوره، اجزاء دیگر قرآن کریم را حفظ خواهند کرد.

عباسی با اشاره به اینکه قرآن آموزانی که موفق به اتمام دوره می‌شوند بسته به میزان حفظ گواهی الکترونیکی شرکت در طرح ملی رحله و میزان محفوظات خود را از سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات مؤسسه دریافت خواهند کرد، افزود: تلاش‌هایی به منظور جذب مساعدت برخی خیران و نهادها برای کمتر شدن هزینه‌های این دوره‌ها صورت گرفته که امیدواریم خیرین در این زمینه ما را همراهی کنند.

وی با اشاره به اینکه با در اختیار قرار دادن مکان و تأمین خوراک و تغذیه قرآن آموزان، هزینه‌ای نیز از قرآن آموزان دریافت می‌شود، افزود: امیدواریم این حرکت زمینه‌ساز گسترش هر چه بیشتر این طرح در سال آتی بشود.

مدیر موسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شهرستان ملایر ضمن تأکید بر پایبند بودن مؤسسه به انجام تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و رعایت دقیق قوانین و مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد و گفت: برگزاری طرح به صورت حضوری و اجازه نهادهای مسئول بوده و طرح ملی رحله تابع سیاست‌های بهداشتی کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب ملایر واقع در میدان جهاد مکان برگزاری این دوره‌ها خواهد بود، تصریح کرد: علاوه بر حفظ جزء یک و حفظ جزء سی برنامه تفسیر و تجوید نیز برای قرآن آموزان در نظر گرفته شده و علاوه بر آن برنامه‌هایی شامل اردوی تفریحی درون‌شهری با رعایت پروتکل‌ها، کلاس‌های احکام برنامه‌های احکام و ... نیز برای قرآن آموزان در این دوره وجود دارد.

حجت‌الاسلام عباسی اضافه کرد: علاوه بر این برای کسانی که نمی‌توانند در دوره شبانه‌روزی شرکت کند دوره روزانه در نظر گرفته شده است که برای نوجوانان 14 تا 22 ساله و کلاس‌ها با هزینه بسیار کم از صبح تا ظهر خواهد بود.
وی با بیان اینکه رحله در واقع به معنای کوچ کردن است که در واقع بتوان نوجوانان را به سمت قرآن و برنامه‌های آن برده و از برکات قرآن در این سفر کوتاه‌مدت استفاده کنند و نام این طرح ملی نیز برگرفته از آن است.

مدیر موسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در ادامه با بیان اینکه برنامه رحله ابتدا از شهرستان ملایر کلید خورد گفت: در حال حاضر این طرح به صورت ملی اجرا ‌شده است و سال‌های قبل تعداد مکان‌های برگزاری در کشور بیشتر بود اما امسال با توجه به شرایط کرونا و وضعیت آن محدودیت در اجرای این برنامه را داریم.

عباسی با بیان اینکه تاکنون چهار دوره دیگر از برنامه در شهرستان ملایر از سوی موسسه بیت‌الاحزان فاطمه زهرا(س) اجرا شده است، گفت: در هر دوره 20 نفر شرکت کردند و تاکنون ۸۰ نفر مدرک خود را دریافت کرده‌اند و در پایان هر دوره نیز از سوی موسسه مدرک و گواهی به قرآن آموزان اعطا می‌شود.

وی گفت: اگر قرآن آموزان ما بخواهند دوره‌ها را ادامه دهند می‌توانند در دوره‌های بعدی دیگر اجزاء قرآن حفظ شرکت کنند.

برگزاری دوره‌های مجازی حفظ قرآن

وی با اشاره به‌ برگزاری دوره‌های حفظ کوتاه‌مدت گفت: در این زمینه این دوره‌ها بیشتر در تابستان مورد استقبال بود که از سال گذشته با توجه به شرایط کرونا به صورت مجازی شده است.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به اینکه موسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان ملایر در حال حاضر فعالیت‌های قرآنی خود را از طریق فضای مجازی برای قرآن آموزان ادامه می‌دهد، افزود: برنامه حفظ روزانه ما در حال حاضر با 150 قرآن آموز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در این دوره‌های مجازی 14 کلاس با ده استاد در فضای مجازی تشکیل شده و قرآن آموزان در حال حفظ قرآن هستند، گفت: در این زمینه از همه سنین در این کلاس‌ها حضور دارند و با توجه به مجازی بودن کلاس‌ها از سراسر کشور قرآن آموز در ابن کلاس‌ها داریم.

عباسی تصریح کرد: این دوره ویژه بانوان و آقایان است و برنامه به این صورت است که شرکت‌کنندگان در این دوره با نظارت اساتید به صورت طرح روزانه آیات قرآن را حفظ می‌کنند و به صورت تلفنی پیگیری حفظ قرآن آموزان را دارند.

وی با بیان اینکه هر کلاس ده نفره زیر نظر یکی از اساتید است، گفت: هر گروه از طریق پیام‌رسان ایتا با قرآن آموزان ارتباط دارد و اساتید به صورت تلفنی نیز در هفته دو بار پیگیر حفظ قرآن آموزان هستند.

مدیر موسسه فرهنگی قرآنی بیت الاحزان ملایر تصریح کرد: در این طرح شرکت‌کنندگان موفق به حفظ جزءهایی از قرآن می‌شوند که در صورت علاقه می‌توانند این دوره‌ها را ادامه دهند.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: مدرسه شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله شهید محمد روستایی ملایر نیز که در سال 1395 به همت حجت‌الاسلام علیمرادی از حافظان قدیمی مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و با تلاش یکی از خیران ملایر در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع و با هزینه‌ای بیش 2 میلیارد تومان ساخته و افتتاح شد در حال حاضر به خاطر وضعیت کرونا و نبود شرایط تعطیل شده است.

مدیر موسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شهرستان ملایر افزود: از ابتدای شروع به کار این مدرسه تا پایان سال 1398 تعداد 60 نفر دوره حفظ قرآن یک‌ساله را در ابن مدرسه گذرانده و فارغ‌التحصیل شدند که بعد از پایان کرونا برنامه‌های مدرسه به صورت عادی برمی‌گردد و دوباره جذب علاقمندان به حفظ دوره یک ساله از سر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha