کد خبر: 3977010
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
تبیین شیوه‌نامه صوت و لحن مسابقات قرآن 1400 / 1
به منظور همراهی با شرکت‌کنندگان در تمامی مسابقات قرآن نهادها و ارگان‌ها به ویژه چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و با توجه به آخرین تغییرات شیوه‌نامه داوری در بخش صوت و لحن، در این‌جا به تبیین یکی از مؤلفه‌های مهم در امتیازگیری در رشته «لحن» یعنی «جاذبه کلی تلاوت و تأثیرگذاری» می‌پردازیم.

محسن یاراحمدیبه گزارش ایکنا، فرایند اجرایی و ثبت‌نام متقاضیان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت‌ماه 1400 آغاز شد و در نهایت ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند. نکته مهم در این دوره تغییرات شیوه‌نامه بود، به طوری که مجدد بازنویسی و تناقض برخی از بندها برطرف و بخش‌های فنی و اجرایی تفکیک شد.

برای شفاف‌سازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن برای شرکت‌کنندگان این مسابقات و حتی دیگر رقابت‌های قرآنی کشور، که از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف براساس این شیوه‌نامه برپا می‌شود، به سراغ محسن یاراحمدی، مؤلف و داور مسابقات رفتیم. در ذیل متن و فیلم قسمت نخست این مجموعه آموزشی آمده است؛

«در این مجموعه‌ فیلم‌ها به تبیین بند‌های جدیدترین نسخه شیوه‌نامه مسابقات قرآن در شاخه صوت و لحن، خواهیم پرداخت.
این بحث برای شرکت‌کنندگان در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر دستگاه‌ها و همچنین داوران و تمامی مخاطبان که علاقه‌مند به اطلاع از نحوه ارزیابی و نمره‌دهی داوران هستند، اختصاص دارد و ابتدا از شیوه‌نامه امتیازدهی لحن آغاز می‌کنم.
اولین آیتم در نحوه نمره‌دهی «جاذبه کلی تلاوت و تأثیرگذاری» است. این آیتم در آیین‌نامه‌های سال‌های گذشته در بخش لحن نبوده و در این بخش افزوده شده است.
در داوری شاخه‌های هنری، که قرائت قرآن نیز یک هنر است، به دو نگاه، جزئی و کلی نیازمندیم. چه بسا فرد داوری جزئیات را خیلی خوب یادداشت می‌کرد و در نهایت برآیند این جزئیات، نمره‌ای نمی‌شد که انتظار می‌رفت.
آیتم لحن در بخش قرائت تحقیق، 30 نمره (امتیاز) دارد. گاهاً اتفاق می‌افتد که داور صوت و لحن(به ویژه داور لحن)، نمره‌ای را نمره‌دهی می‌کرد که به دلیل توجه به جزئیات از کلیات تلاوت غافل می‌شد. این آیتم آمد تا نگاه کلی داور لحن را به تلاوت معطوف کند. این بخش در مرحله شهرستانی و استانی، هشت نمره و در بخش ملی، هفت نمره دارد و نمره قابل توجهی است.
 
مواردی که موجب میزان اثرگذاری بالا در تلاوت می‌شود؛
  • سرعت مناسب قاری
  • کوک مناسب (یعنی قاری جای درست صدا را انتخاب کرده باشد، خیلی پایین و خیلی بالا نباشد و تکلف نداشته باشد.)
  • در مجموع هنگامی که شنونده عام و خاص به تلاوت گوش می‌دهند به چه اندازه از آن متأثر می‌شوند.
در جلسات بعدی (چهارشنبه، 2 تیرماه) نکات دیگری در باب سایر آیتم‌ها و بخش‌های لحن ارائه می‌شود.»
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: