تشریح برنامه‌های نهادهای فرهنگی خراسان رضوی در دهه کرامت
کد خبر: 3977249
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲

تشریح برنامه‌های نهادهای فرهنگی خراسان رضوی در دهه کرامت

ویژه برنامه‌های نهادهای فرهنگی خراسان رضوی، در ایام دهه پربرکت دهه کرامت، تشریح شد.

تشریح برنامه‌های نهادهای فرهنگی خراسان رضوی در دهه کرامتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالله ابراهیمی، نماینده سازمان تبلیغات خراسان رضوی، امروز 23 خردادماه، در جلسه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد دهه کرامت خراسان رضوی که در محل صداوسیمای استان برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های این سازمان در این ایام اظهار کرد: چند هفته اخیر جلسه‌ای تحت عنوان جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی را با موضوع دهه کرامت با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل دادیم و سیاست‌های دهه کرامت را نیز در این جلسه مشخص کردیم، همچنین فعال کردن تشکل‌های مردمی و حمایت از فعالیت‌های مختلف تشکل‌ها و کانون‌ها نیز از جمله سیاست‌های این ستاد بود.

وی افزود: مسئله‌ای که باید به آن اشاره کنم تشکیل کمیته تبلیغات دهه کرامت است که در اداره کل تبلیغات اسلامی شکل گرفت و تشکیل جلسات متناظر ستاد در کلیه شهرستان‌ها و شروع به فعالیت این جلسات در شهرستان‌ها، اعزام کلیه روحانیون مستقل در مناطق تبلیغی و تشکیل ستادهای فردی که هر یک از این برنامه‌ها یک سری فعالیت ‌های گوناگونی را نیز زیرمجموعه خود دارند، طراحی و اجرای طرح‌های فرهنگی توسط کانون‌های فرهنگی تبلیغی مختص به هریک از حوزه‌ها نیز از جمله برنامه‌های این سازمان است.

ابراهیمی عنوان کرد: راه‌اندازی کاروان‌های خودرویی به‌مناسبت ولادت امام رضا(ع) با پخش بلندگوها توسط هیئت‌ها و تشکل‌های دینی و راه‌اندازی معبرهای فرهنگی با هدف فضاسازی نیز نزدیک ولادت امام رضا(ع) را می‌توان از دیگر برنامه‌های این سازمان به مناسبت دهه کرامت بشمار آورد.

ویژه برنامه‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد صفرپور، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مشهد در ادامه این جلسه اظهار کرد: عمده برنامه‌های ما در بقای متبرکه در سراسر استان، غبار روبی فضای امامزادگان، آذین‌بندی و با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات نیز تأکید و تشویق بر بحث شرکت در انتخابات را خواهیم داشت. برگزاری جشن‌های دهه کرامت، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و معبرهای فرهنگی و توزیع بسته‌های متبرکه، جشن ویژه دختران آسمانی، برگزاری جشن مختص شب و روز ولادت امام رضا(ع)، تولیدات فرهنگی در فضای مجازی، برگزاری محافل قرآنی و ایستگاه‌های معرفتی که در قالب پاسخگویی به شبهات است را در بقاع خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: ویژه برنامه دیگری که به صورت استانی برگزار می‌شد مراسم بزرگداشت امامزاده‌ها که برنامه شاخص استانی است و روز سه شنبه 25 خردادماه همزمان با نماز مغرب و عشاء با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری برگزار می‌شود و اختتامیه موقوفه مهر فاطمی که یک موقوفه مشارکتی است نیز برگزار خواهد شد.

در ادامه عباس محمدیان رئیس سازمان بسیج رسانه در خراسان رضوی، با اشاره به برنامه‌های این نهاد فرهنگی بیان کرد: در حوزه فرهنگی بناست که با همکاری دستگاه‌های آستان قدس رضوی، سازمان فرهنگی شهرداری و سپاه در جهت تجمیع جشن‌هایی به مناسبت این دهه مبارک انجام شود که از جمله این اقدامات می‌توان به بحث کاروان‌های شادی خودرویی و موتوری در سطح شهر اشاره کرد که با همکاری و حضور این سه نهاد در کنار یکدیگر انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: برنامه بزرگی در ورزشگاه تختی تحت عنوان «دختران آسمانی» پیش‌بینی شده که بناست امروز مجوز این برنامه گرفته شود و در صورت نهایی شدن مجوز این کار، این برنامه محوری خواهد شد.

محمدیان تأکید کرد: این در حالی است که با توجه به قرارگیری در آستانه انتخابات و فضای سیاسی حاکم بر شهر، برنامه‎هایی که به مناسبت این دهه مبارک در نظر گرفته و اجرایی می‌شود باید به گونه‌ای باشد که ظرفیت وجودی امام رضا(ع) و بعد معنویت این شهر که در این ایام تمام رسانه‌های داخلی و بین‌المللی به این شهر نگاهی ویژه‌ای دارند، کمرنگ نشود و ما نیز از آن غافل نشویم.

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این میان انتظاری که داریم این است که حتما این برنامه‌ها به صورت تجمیع در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد که آن‌ها نیز بتوانند حداکثر پوشش را از این برنامه‌ها داشته باشند.

فرهاد رحیمی، معاون فنی صداوسیمای خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: محوریت کار ما در این ایام، حرم مطهر و آستان قدس رضوی است و برای اینکه بتوانیم طبق روال هرساله پوشش خبری داشته باشیم نیز هماهنگی‌هایی را داشته باشیم. اما نکته‌ای که امسال در مقایسه با سال‌های گذشته وجود دارد، همزمانی دهه کرامت امسال با برگزاری انتخابات است که بنا داریم از این فرصت در جهت ایجاد نشاط و شادابی استفاده کنیم و تا حدی نیز به افزایش مشارکت در انتخابات کمک کنیم.

وی اظهار کرد: در تمامی بخش‌های خبری چه در رادیو و زیارت برنامه‌های دهه کرامت را خواهیم داشت و ارتباط زنده و همچنین هماهنگی‌هایی نیز در جهت اینکه بتوانیم در شب و روز ولادت نیز از شبکه‌های سراسری پوشش رسانه‌ای داشته باشیم.

برنامه‌های صدای استان

محمدرضا خسروی، معاون صدای خراسان رضوی در ادامه این جلسه بیان کرد: ما، در صدای استان به مناسبت دهه کرامت 16 عنوان برنامه را در نظر گرفته‌ایم. در این میان می‌توان به برنامه‌هایی چون قصه و روایت چگونگی مهاجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو، برنامه «شوق زیارت»، بحث ایجاد نشاط با آموزه‌های رضوی مختص تمامی سطح عمومی جامعه، برنامه‌ای جهت آشنایی با امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، برنامه «میلاد نور» با آیتم‌های مختلف، دو برنامه 10 دقیقه‌ای در خصوص معرفی کتبی که مرتبط با امام رضا(ع) است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این برنامه‌ها نیز، 10 برنامه 60 دقیقه‌ای که هم بحث صدای زائر و هم صدای مجاور را در برخواهد داشت، برنامه‌ای با محوریت ویژگی‌های اخلاقی خانوادگی امام رضا(ع)، تأثیر حضور امام رضا(ع) در گسترش تشیع در ایران، یک برنامه 5 دقیقه‌ای در قالب میز گرد در برنامه شبانه شبانگاه، دو مستند کوتاه 10 دقیقه‌ای، برنامه‌ای با عنوان سیره اقتصادی امام رضا(ع)، سخنرانی و مسابقه پیامکی با مشارکت بنیاد امام رضا(ع) از طریق رادیو نما و رادیو نیز از دیگر برنامه‌های صدای استان است که بناست در این ایام برگزار شود.

ویژه برنامه‌های سیمای استان

مهدی شریفی، معاون سیمای مرکز صداوسیمای خراسان رضوی در ادامه این جلسه گفت: با توجه به همزمانی انتخابات و دهه کرامت، این موضوع تا اندازه‌ای کنداکتور پخش برنامه‌های صداوسیما را تحت تأثیر قرار داده است. از این‌رو اولویت خود را بحث انتخابات قرار داده‌ایم و بر همین اساس برنامه‌های ویژه‌ای را در خصوص انتخابات پخش خواهیم کرد و پس از این موضوع نیز دهه کرامت را در اولویت بعدی خود قرار خواهیم داد و با حذف برنامه‌هایی نیز سعی کرده‌ایم کنداکتور پخش برنامه‌ها نیز امام رضایی شود و از این بحث غافل نشویم.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس از دو روز گذشته که این دهه پربرکت آغاز شده تا کنون چند ارتباط زنده و تصویری با شهر قم داشته‌ایم، به دلیل همزمانی تعویض پرچم گنبد امام رضا(ع) و سخنرانی یکی از نمایندگان خبرگان رهبری امکان برای ما وجود نداشت که برنامه تعویض پرچم را پخش کنیم اما در عین حال سعی داشتیم در سایر برنامه‌ها تصاویری از این برنامه را داشته باشیم.

معاون سیمای خراسان رضوی بیان کرد: ما هر روز ویژه برنامه زنده‌ای از حرم را به مدت یک ساعت تحت عنوان «خورشید مهربانی» به صورت زنده و هر روز از طریق خط ارتباطی که با شبکه‌ها سراسری داریم و تقریبا ارتباطات مختلفی را برای پخش شبکه سراسری نیز خواهیم داشت.

شریفی اظهار کرد: ضبط جشن‌های حرم مطهر رضوی که در صحن‌های جامع برگزار می‌شود و پخش آن‌ها در روز بعد، ویژه برنامه‌ای تحت عنوان «نشان عشق»،10 برنامه نیز با همکاری بنیاد امام رضا(ع) پیش بینی شده که بر اساس این برنامه از هنرمندانی که مرتبط با امام رضا(ع) کار ویژه‌ای انجام داده‌اند دعوت شده که بناست از 26 تا چند روز پس از دهه کرامت نیز ادامه داشته باشد و پخش خواهد شد.

وی عنوان کرد: ارتباط با سایر شبکه‌های استانی را در اولویت کار خود قرار داده‌ایم و بر اساس درخواست‌هایی که از شبکه‌های استانی به دست ما رسیده نیز ارتباطاتی را با شبکه‌های استانی پیش بینی کرده‌ایم و ضمن اینکه هرچه به تولد امام رضا(ع) نزدیک‌تر می‌شویم طبیعتا این درخواست‌ها نیز بیشتر می‌شود.

معاون سیمای خراسان رضوی بیان کرد: در روز ولادت نیز پیش بینی کرده‌ایم که ارتباطاتی را با شبکه‌های استانی و سراسری داشته باشیم. یک سری برنامه‌های روتینی داریم که این برنامه‌ها را با محوریت امام رضا(ع) پخش خواهیم کرد، همچنین سبک زندگی رضوی را هم در برنامه‌های خانواده پیش بینی کرده‌ایم و علاوه بر این نیز پخش یک سری برنامه‌های ضبطی را که در طی سال به صورت مستند تهیه شده‌اند را خواهیم داشت.

شریفی اظهار کرد: یک سری برنامه‌های موردی هم در این دهه داریم که می‌توان به ویژه برنامه دختران رأی اولی‌ و ویژه برنامه پسران رأی اولی، اشاره کرد که در حقیقت همزمانی دهه کرامت و ایام انتخابات می‌تواند بستر مناسبی در این راستا باشد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم. اما سعی داریم که پس از انتخابات نیز شیب توجه به ولادت امام رضا(ع) را تند تر خواهیم کرد و توجه بیشتری به ولادت امام رضا(ع) داشته باشیم.

برنامه‌های آستان قدس رضوی

جمال رستم‌زاده، مدیر خبر و رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی بیان کرد: دهه کرامت و همچنین دهه پایانی صفر از اهمیت ویژه‌ای برای آستان قدس رضوی برخوردار است، بدین جهت که توفیق خدمت گذاری به اصحاب رسانه و مردم را داریم اما این ایام، ایام شلوغی است و ما نیز تمام تلاش خود را داریم تا به هر شکلی که ممکن است خدماتی را که باید به مردم و زائران ارائه دهیم.

معاون سیمای خراسان رضوی اظهار کرد: در حقیقت سیاست گذاری ما در آستان قدس رضوی این است که امسال این ویژه برنامه‌های دهه کرامت را تا 23 ذی‌القعده که همزمان است با روز زیارتی امام رضا(ع)، ادامه دهیم و همچنین با توجه به ایام انتخابات نیز جشن‌های زیر سایه خورشید که یکی از حرکت‌های چندین ساله و مستمر آستان قدس بوده هنوز آغاز نشده و این بناست که این برنامه از روز شنبه هفته آینده آغاز شود و به مدت 15 روز نیز ادامه خواهد داشت.

رستم‌زاده بیان کرد: در این میان نیز رسانه‌ها می‌توانند همکاری داشته باشند و با تولید مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی در این خصوص می‌توان این برنامه‌ها تا روز زیارتی امام رضا(ع) داشته باشیم و نکته دوم این است که ما باید چهارشنبه‌های امام رضایی(ع) را هم در بخش سیما، خبر و رسانه‌ها نیز راه‌اندازی کنیم تا همه ما از این طریق بتوانیم ابراز ارادتی به ساحت مقدسی به امام رضا(ع) داشته باشیم.

وی عنوان کرد: نکته دیگری که در این راستا وجود دارد این است که گاهی نگاه رسانه‌ها به موضوع امام رضا(ع) نگاه حسی است، بدین منظور که تنها با نشان دادن تصاویری از گنبد بارگاه و یا صحن‌های حرم مطهر رضوی برنامه‌های خود را پوشش می‌دهند، اما به نظر من باید در فضای معارف رضوی کارهای بیشتری انجام دهیم و به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم و این موضوع را نهادینه تر کنیم.

برنامه‌های رادیو زیارت

احمد عارفخانی، مدیر گروه زیارت و فرهنگ رضوی رادیو زیارت، در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: در رادیو زیارت بیش از 5 هزار دقیقه برنامه ویژه دهه کرامت تدارک دیده شده، حدود 5 الی 6 ساعت برنامه زنده از صحن پیامبر اعظم(ص) را داریم و همچنین نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره داشت این است که امسال رادیو زیارت به قرارگاه رادیو زیارت تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: برنامه‌هایی که امسال طراحی شده با مشارکت، همیاری و تقویت شبکه معارف است. تقریبا تمامی برنامه‌هایی که در رادیو معارف پخش می‌شود با مشارکت رادیو زیارت است. رادیو قرآن، رادیو اقتصاد، رادیو تهران و رادیو سلامت از جمله شبکه‌هایی هستند که برنامه‌های مختلف ما را تقویت می‌کنند و از این‌رو می‌توان اینگونه گفت که همه شبکه‌های سراسری به سراغ ما آمده‌اند و برنامه‌های ویژه ما را تقویت می‌کنند.

عارفخانی خاطرنشان کرد: برگزاری دو مسابقه سراسری «رواق کتاب» و «عهدی با امام» که با حمایت مجموعه خادمیاران حرم مطهری رضوی و آماده سازی 48 نمایش 20 دقیقه‌ای با مشارکت شهرداری مشهد که از ابتدای دهه کرامت در حال پخش است نیز، از جمله برنامه‌ها در این دهه است.

مدیر گروه زیارت و فرهنگ رضوی رادیو زیارت اضافه کرد: همچنین پخش برنامه‌های چهارشنبه‌های امام رضایی(ع) از ساعت 24 تا 1 نیمه شب از طریق رادیو زیارت از ابتدای ماه مبارک رمضان همچنان ادامه داد. البته در این میان نیز با توجه به محدوودیت‌های کرونایی که وجود دارد معاونت فضای مجازی عمده فعالیت‌های خود را معطوف به پویش‌هایی مانند مسابقه نقاشی، کتابخوانی و... کرده است.

انتهای پیام
captcha