خطیب مسجدالاقصی: دفاع از قبله نخست تکلیفی دینی است
کد خبر: 3977332
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

خطیب مسجدالاقصی: دفاع از قبله نخست تکلیفی دینی است

خطیب مسجدالاقصی در آستانه راهپیمایی تحریک‌آمیز پرچم صهیونیست‌ها و در مقابل دعوت گروه‌های فلسطینی به تحصن در مسجدالاقصی و پیرامون آن برای مقابله با هر گونه حمله صهیونیست‌ها، دفاع از قبله نخست مسلمانان را تکلیفی دینی خواند و تأکید کرد نقشه‌ها برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس شکست خورده است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم، شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجد‌الاقصی روز گذشته، 23 خرداد تأکید کرد که دفاع از مسجدالاقصی دفاع از عقیده است و نگهبانی از قبله نخست مسلمانان با تحصن در آنجا یک تکلیف دینی عقیدتی است.

او در یک سمینار گفت: اینکه رژیم اشغالگر برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس با همه توان خود و در همه زمینه‌ها برنامه‌ریزی می‌کند، نقشه‌هایی شکست‌خورده است.

شیخ صبری گفت: اینکه حمله شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی تحت حفاظت شدید ارتش این رژیم انجام می‌شود حاکی از آن است که مسجدالاقصی به آنها تعلق ندارد، بلکه با تشدید حملات خود به دنبال رسیدن به دستاوردهایی هستند و تلاش آنها برای بیرون راندن اهالی قدس از این شهر نیز برای خالی کردن مسجدالاقصی است.

خطیب مسجدالاقصی گفت: اینکه مسجدالاقصی از اهالی قدس خالی شود، سیاست باطل، غیرقانونی، غیرانسانی و غیر متمدنانه‌ای است که با قوانین بین‌المللی در تعارض است.

او افزود: حفاری‌های اطراف مسجدالاقصی برای یافتن آنچه معبد موهوم هیکل خوانده می‌شود، به اعتراف خود صهیونیست‌ها اقدامی شکست خورده بوده، اما همه این اقدامات اهالی قدس را از دفاع از مسجدالاقصی بازنمی‌دارد.

شیخ صبری تلاش فلسطینی‌های داخل سرزمین‌های اشغالی 48 را در آبادانی مسجدالاقصی و دفاع از آن ستود.

خطیب مسجدالاقصی درباره محله الشیخ جراح قدس نیز گفت که گروه‌های تندرو از سال 1972 نتوانستند مالکیت خود را بر اراضی این منطقه ثابت کنند و اگر توانسته بودند تا کنون اهالی آنجا را بیرون کرده بودند و این نشان می‌دهد که همه ادعاهایشان باطل است.

او افزود: ساکنان محله الشیخ جراح هرگز حاضر به مذاکره و معامله‌ای بر سر محل سکونت خود نمی‌شوند و رژیم اشغالگر هم با قرار دادن بتون‌هایی این محله را محاصره و از باقی شهر جدا کرده است.

شیخ صبری هشدار داد: رژیم اشغالگر می‌خواهد با تسلط بر محله الشیخ جراح در شمال قدس و البستان و محله بطن الهوی سلوان در جنوب قدس، مسجد الاقصی را محاصره کند و این نقشه‌ای خطرناک است که باید نسبت به آن آگاه بود.

روزنامه عبری زبان «معاریو» نیز خبر داد پلیس رژیم اشغالگر قرار است همزمان با برپایی راهپیمایی پرچم در روز سه شنبه تعداد نیروهای خود را در بخش قدیمی قدس و به خصوص باب العامود افزایش دهد.

به گفته معاریو پلیس علاوه بر بیشتر کردن نیروهایش در منطقه باب العامود عناصری سری نیز با لباس غیرنظامی مستقر خواهد کرد تا مانع از هر گونه درگیری میان شهرک‌نشیان صهیونیست با فلسطینیان شوند.

در شرایطی که عوامل ساماندهی راهپیمایی پرچم اصرار بر عبور راهپیمایی از منطقه باب العامود را دارند، پلیس رژیم اشغالگر نگران تشدید تنش مجدد در قدس است.

رژیم صهیونیستی برگزاری این راهپیمایی را از پنجشنبه هفته گذشته به فردا سه شنبه موکول کرد و اجازه داده که این راهپیمایی از محله مسلمان نشین باب العامود هم عبور کند که اقدامی تحریک آمیز علیه فلسطینیان محسوب می‌شود.

گروه‌های فلسطینی هم با تهدید صهیونیست‌ها درباره عواقب نزدیک شدن به بخش قدیمی قدس و باب العامود از اهالی قدس خواستند با جمع شدن پیرامون مسجد الاقصی با هر گونه حمله شهرک‌نشیان صهیونیست برخورد کنند در همین حال دشمن صهیونیستی نگران از سر گرفته شدن حملات راکتی مقاومت از سمت غزه است.

حماس روز گذشته مردم و جوانان قدس اشغالی را به گردهمایی و تجمع در صحن‌ مسجدالاقصی و خیابان‌های محلات قدیمی شهر قدس فراخوانده است تا از این طریق با اقدامات شهرک‌نشینان افراطی در برگزاری راهپیمایی پرچم مقابله کنند.

محمد حماده، سخنگوی جنبش حماس در بیانیه‌ای تأکید کرده است که سه‌شنبه پیش‌رو، روز حضور و تجمع در مسجدالاقصی و روز خشم و مقابله با اشغالگران است.

انتهای پیام
captcha