دیدبان حقوق بشر: سازمان ملل جان مسلمانان روهینگیا را به خطر انداخته است
کد خبر: 3977665
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

دیدبان حقوق بشر: سازمان ملل جان مسلمانان روهینگیا را به خطر انداخته است

دیدبان حقوق بشر، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد را متهم کرد که اطلاعات مربوط به مسلمانان آواره روهینگیایی در بنگلادش را در اختیار میانمار، کشوری که از خشونت‌های آنجا گریخته‌اند، قرار داده و با این کار پناهندگان را در معرض خطرات بیشتر قرار داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه گفت: سازمان ملل پس از جمع‌آوری داده‌ها درباره بیش از 800 هزار پناهنده روهینگیایی در بنگلادش این داده‌ها را بدون اطلاع صاحبانش در اختیار میانمار، کشوری که این پناهندگان از آنجا گریخته بودند، قرار داده و باید تحقیقی درباره این قضیه انجام شود.
طی سه سال گذشته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، اطلاعات پناهندگان روهینگیایی ساکن در اردوگاه‌های بنگلادش را جمع‌آوری کرده است تا داکا بتواند مدارک شناسایی را که برای دسترسی پناهندگان به کمک‌های بشردوستانه لازم است، در اختیار آنها قرار دهد.
اما دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه تأیید کرد که این پناهندگان از انتقال اطلاعات جمع‌آوری شده توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از طریق مقامات بنگلادشی به دولت میانمار برای هماهنگی بازگشت آنها به کشورشان مطلع نبودند، چیزی که کمیساریا سریعاً رد کرده است.
آندره ماهسیچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تدابیر بسیار روشنی برای اطمینان از امنیت داده‌هایی که هنگام ثبت نام پناهندگان در سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند، اتخاذ کرده است. اما دیدبان حقوق بشر در گزارش خود گفته كه بعید است پناهندگان روهینگیا بدانند كه اطلاعات آنها از جمله عکس‌ها، اثرانگشت‌ها و اطلاعات شخصی آنها سرانجام به میانمار می‌رسد.
این گزارش به نقل از لمی فقیه، مدیر بحران‌ها و درگیری‌ها در دیدبان حقوق بشر که با 24 پناهجو مصاحبه و با سایر متخصصان صحبت کرده است، حاکی است که اقدامات کمیساریای عالی، پناهندگان را در معرض خطرات مضاعف قرار می‌دهد.
مقامات میانمار از این داده‌ها برای پیش تأیید بازگشت 42000 پناهنده روهینگیایی به میانمار استفاده کردند، کشوری که اعضای این اقلیت مسلمان را به عنوان شهروند به رسمیت نمی‌شناسد، اما به آنها وضعیت اداری اعطا می‌کند.
اما دیدبان حقوق بشر می‌گوید دسترسی میانمار به داده‌های این پناهندگان آنها را در معرض خطر قرار داده است، زیرا نام آنها در این لیست است و دولت آنها می‌داند که آنها در بنگلادش اقامت دارند.

در مجموع بیش از یک میلیون روهینگیایی در حال حاضر در اردوگاه‌های بنگلادش به سر می‌برند. ارتش میانمار از سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰۰ هزار روهینگیایی مسلمان را با توسل به خشونت‌ آواره کرده است.

سازمان ملل متحد در ماه اوت سال ۲۰۲۰ این عمل را نسل‌کشی عامدانه نامید و خواستار تحریم شرکت‌های مرتبط با ارتش این کشور شد.

انتهای پیام
captcha