تشکیل کمیته هماهنگی اقوام مختلف مسلمانان میانمار برای مقابله با حکومت نظامیان
کد خبر: 3975241
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷

تشکیل کمیته هماهنگی اقوام مختلف مسلمانان میانمار برای مقابله با حکومت نظامیان

منابع مسلمانان میانمار از تشکیل کمیته هماهنگی اقوام مختلف از اقلیت جامعه مسلمانان این کشور برای مقابله با حکومت نظامیان خبر دادند که طی چند دهه گذشته از هیچ ظلمی علیه آنها کوتاهی نشده است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الجزیره، بنا به اعلام منابع رسانه‌ای مسلمانان میانمار، دست‌کم 840 غیر نظامی در جریان اعتراضات ضد کودتا در میانمار طی چهار ماه گذشته کشته شده‌اند که قریب به 50 نفر آنها مسلمان هستند.

در این مدت ارتش و پلیس میانمار 5529 نفر دیگر از معترضان را هم بازداشت کردند که 4404 نفر آنها هنوز در بازداشتگاه‌های این کشور به سر می‌برند.

منابع مسلمانان در میانمار می‌گویند آنها از اعتراضات ضد کودتا در این کشور که روز به روز دامنه آن گسترده‌تر شده است، دور نبوده‌اند، زیرا مسلمانان در بسیاری از روستاها و شهرهای میانمار ساکن هستند و عمدتاً در محله‌های مرکز شهرها متمرکزند که مغازه‌ها و مساجدشان در آنجا واقع است و از همین رو آنها چه در اعتراضات شرکت کنند و چه در خانه‌هایشان مانده باشند، در قلب اعتراضات قرار دارند، نظیر کودک مسلمانی که در شهر مندلای در مرکز این کشور در حالی که در آغوش مادرش بود، به ضرب گلوله کشته شد.

در همین حال روشنفکران، دانشجویان و رهبران انجمن‌ها و نهادهای مسلمان در میانمار و آنهایی که در تبعید به سر می ‌برند، از تشکیل یک کمیته مشورتی چند قومیتی برای مسلمانان میانمار خبر دادند که هدف از تشکیل آن ایجاد هماهنگی میان نهادهای مختلف اسلامی و اقوام مختلف اقلیت جامعه مسلمانان در میانمار است.

در بیانیه‌ای که به مناسبت اعلام تشکیل این کمیته صادر شده است آمده که هدف از تشکیل کمیته، مقابله با حکومت دیکتاتوری نظامیان و حذف آن از طریق همکاری میان اقوام و ادیان مختلف جامعه میانمار و تلاش برای ایجاد اصلاحات سیاسی و تحقق عدالت برای همه مسلمانان در میانمار است.

بر اساس این بیانیه کمیته مذکور تلاش می‌کند حقوق مدنی و سیاسی اقلیت مسلمانان روهینگیایی را بازپس گیرد که از ستمدیده‌ترین اقشار جامعه میانمار هستند و طی چند دهه حکومت‌های نظامی پیاپی در این کشور در معرض سرکوبگری‌های بی‌وقفه قرار دارند.

اعطای صفت «چند قومیتی» به کمیته از آن جهت است که یک نهاد عالی هماهنگی و مشورتی برای مسلمانان از هر ملیت و قومی باشد، زیرا مسلمانان میانمار فقط روهینگیا نیستند؛ بلکه از نژادهای مختلف هندی، چینی و غیره هستند.

این نهاد ارتباط خود را با جهان خارج و دولت وحدت ملی ایجاد شده توسط مخالفان حکومت نظامی در میانمار آغاز کرده است تا از سیاست‌های آینده مخالفان و نیروهای مختلف مدنی و ملی آن مطلع شود و بداند آنها چه موضعی در قبال اقلیت مسلمان، صرف نظر از قومیت‌های آن دارند، چرا که مسلمانان در میانمار از نامزد شدن در انتخابات سال‌های 2015 و 2020 و هر گونه مشارکت سیاسی در آن حذف شدند.

این نهاد می‌کوشد تا تلاش‌های بین فعالان مسلمان و سایر افراد در تبعید در آسیا، اروپا، ایالات متحده و جهان عرب را هماهنگ کند و با دیگر میانماری‌ها از اقوام و مذاهب مختلف برای ایجاد تغییر سیاسی و ایجاد یک سیستم دموکراتیک فدرال همکاری کند به گونه‌ای که مواد قانونی و قانون اساسی ایجاد شده توسط ارتش اصلاح شود، زیرا قانون اساسی میانمار بسیاری از حقوق مدنی و سیاسی مسلمانان و دیگران را سلب کرده است که از جمله آن قانون تابعیت مربوط به 1982 است.

انتهای پیام
captcha