مسابقات قرآن؛ فرصتی برای رقابت و رفاقت
کد خبر: 3979005
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹

مسابقات قرآن؛ فرصتی برای رقابت و رفاقت

یک حافظ قرآن گفت: مسابقات قرآن فرصت خوبی است تا حافظان در کنار هم، علاوه بر حس رقابت، روابط دوستانه‌ای هم داشته باشند و از تجربیات داوران که اساتید فرهیخته‌ای هستند بهره‌مند شوند.

22به گزارش ایکنا از مازندران، در ادامه معرفی حافظان وحی به سراغ زهرا اسفندیاری، یکی از حافظان قرآن کریم رفتیم تا با او به گفت‌وگو بنشینیم.

ایکنا ـ خود را معرفی کنید.

زهرا اسفندیاری هستم حافظ کل قرآن کریم، از مجموعه آموزشی دارالقرآن امام خمینی(ره) ناحیه یک شهرستان ساری. در حال حاضر دانشجو رشته علوم قرآن و حدیث در دانشگاه مازندران مشغول به تحصیل هستم. فرزند اول خانواده هستم و یک خواهر دارم که حافظ قرآن و در این حوزه فعالیت می‌کنند.

ایکنا ـ نحوه ورودتان به عرصه قرآنی چگونه بود؟

ورودم به عرصه قرآنی، ابتدا با راهنمایی‌های پدر و مادرم و از تابستان 1390 بوده است که این دو بزرگوار مشوق‌های اصلی من بودند و مرا در مجموعه آموزشی دارالقرآن امام خمینی(ره) ناحیه یک شهرستان ساری نام‌نویسی کردند و زیر نظر استاد حفظ آموزشی جزء 30 را شروع کردم اما حفظ به صورت ویژه را از سال 1394 آغاز کردم و در پایان دوره دانش‌آموزی حافظ کل قرآن شدم.

ایکنا ـ از محضر چه اساتیدی بهره بردید؟

اولین استادم که حفظ جزء 30 را در محضرشان گذراندم سرکار خانم لیال اسدی بود و بعد از  آن از سال 1394 زیر نظر استادان سرکار خانم حسینی و سرکار خانم شوشتری بوده و اکنون زیر نظر سرکار خانم حوا اسدی هستم و صمیمانه از همه آنها تشکر می‌کنم. همچنین در کنار حفظ دوره‌های تخصصی تجوید، صوت و لحن و مفاهیم را هم زیر نظر اساتید فرهیخته و با تجربه گذراندم.

ایکنا ـ روش حفظتان در ابتدا چگونه بوده و به مرور چقدر زمان گذاشتید؟ آیا به مفاهیم قرآن نیز مسلطید؟

ابتدا حفظ بنده با هفته‌ای یک سوره از جزء 30 بوده است و پس از پایان حفظ جزء 30 و ورود به جزء یک هفته‌ای یک صفحه را حفظ می‌کردم و به تدریج به هفته‌ای 3 صفحه افزایش یافت البته در مواقعی هم بوده که من روزی یک صفحه هم حفظ داشته باشم و به مفاهیم قرآن هم تا حدودی مسلط هستم.

ایکنا ـ حفظ کدام آیه برای شما شیرین‌تر بود؟

همه آیات قرآن شیرین هستند و سرتاسر اعجاز و شگفت‌انگیز هستند اما به یاد دارم که حفظ آیات سوره آل‌عمران و سوره انبیا برایم شیرین‌تر بود.

ایکنا ـ درباره برنامه روزانه بگویید و اینکه چه میزان برای تثبیت و مرورتان زمان صرف می‌کنید؟ 

ابتدا حفظ با هفته‌ای یک سوره از جزء 30 بوده و پس از پایان حفظ جزء 30 و ورود به جزء یک هفته‌ای یک صفحه شده بود و همچنین به مراتب هفته‌ای 3 صفحه البته در مواقعی هم بوده که من روزی یک صفحه هم حفظ داشته باشم و به مفاهیم قرآن هم تا حدودی مسلط هستم.

ایکنا ـ از رتبه‌هایی که کسب کرده‌اید، بگویید.

به لطف خدا از اولین سالی که وارد وادی حفظ شدم توانستم در مسابقات زیادی شرکت کنم و نتایج خوبی را کسب کنم. اولین رتبه من مربوط به مسابقاتی بود که از سوی آموزش و پرورش هر ساله برگزار می‌شد، در سال چهارم ابتدایی بودم و بعد سال‌های بعدی در مقطع ابتدایی و راهنمایی و همچنین سه سال متوالی در مقطع دبیرستان به مسابقات دانش‌آموزی اعزام شدم و چندین مسابقات دیگر کشوری و نیز  رتبه‌های استانی به لطف خدا و به کمک اساتید کسب کردم.

ایکنا ـ به عنوان حافظ قرآن نظرتان درباره مسابقات قرآن چیست؟

مسابقات فرصت خوبی است تا حافظان در کنار هم، علاوه بر حس رقابت، روابط دوستانه‌ای هم بینشان برقرار شود به‌ویژه در  مسابقات کشوری، حافظان از سراسر کشور با یکدیگر آشنا می‌شوند و از تجربیات داوران که خود اساتید فرهیخته‌ای هستند می‌توان بهره فراوان گرفت.

ایکنا ـ آیا حفظ قرآن نیازمند حضور در کلاس و بهره‌مندی از محضر استاد است؟

بله. به نظر من یکی از لوازم ضروری برای حفظ قرآن این است که حتما در یک کلاس شرکت کنیم و زیر نظر استاد باشیم.

ایکنا ـ از فراز و نشیب‌های حفظ قرآن بگویید.

هر کار و هر هدف بزرگ فراز و نشیب دارد و حفظ قرآن هم کار بزرگی است که قطعاً فراز و نشیب دارد برای من هم این روزها بوده و اکنون گذشته و برایم جزو بهترین روزها و از قشنگ‌ترین خاطرات شده...از روزهای که با دوستان در محوطه دور هم بودیم و روزهایی که به دلیلی حفظ کردن برایم دشوار بود، روزهای ماه رمضان که برایم سخت بود و صبح‌ها که باید از خواب بیدار می‌شدم، همه گذشت و امیدوارم جامعه ما جامعه‌ای قرآنی بشود و همواره از فیوضات قرآنی بهره‌مند بشوند.

انتهای پیام
captcha