بزرگترین تجمع مذهبی مسلمانان، پای کوه «شیخ حسن اهوازی» در بوسنی + فیلم
کد خبر: 3980495
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
در سالروز ورود اسلام به بوسنی انجام شد؛

بزرگترین تجمع مذهبی مسلمانان، پای کوه «شیخ حسن اهوازی» در بوسنی + فیلم

زرق و برق لباس‌هایشان چشم‌هایت را خیره می‌کند. آهنگ صدای پای اسب‌ها گوش‌هایت را نوازش می‌دهد و با صدای تکبیر، ذکر و دعای ده‌ها هزار نفری فراموش می‌کنی اینجا اروپا، قاره مسیحیان است.

به گزارش ایکنا از بوسنی، جشنواره «آیواز دده» ویژه گرامیداشت سالروز ورود دین اسلام به بوسنی و هرزگوین با حضور پرشکوه جمعیت کثیری از مردم مسلمان این کشور برگزار می‌شود. هر ساله آخرین یکشنبه ماه ژوئن(برابر با دیروز، 6 تیرماه)، 10 هزار نفر از مسلمانان بوسنی و منطقه بالکان سوار بر اسب و یا با پای پیاده راهی کوه «آیواتویتسا»( Ajvatovica) می‌شوند و پس از عبور از شکاف این کوه، در حالی که پرچم‌های منقش به «الله اکبر » و «لا اله الا الله» را در دست دارند، تکبیرگویان به سوی عبادتگاه «آیواز دِده» حرکت می‌کنند و به خواندن قرآن و دعا مشغول می‌شوند و سالروز ورود اسلام به بوسنی را گرامی می‌دارند.


بیشتر بخوانید:


در این اجتماع که گفته می‌شود بزرگترین اجتماع مذهبی مسلمانان در اروپا است و یک مراسم مذهبی تاریخی با قدمتی طولانی به شمار می‌رود، مسلمانان کشورهای اروپایی، منطقه بالکان و ترکیه حضور دارند و ضمن گرامیداشت یاد آیوازدده(Ajvaz Dedo) به دعا و نیایش با خداوند می‌پردازند.

به عقیده بسیاری از مسلمانان این کشور اروپایی، ورود آیواز دده، درویشی از پیروان طریقت بکتاشیه به این کشور موجب آشنایی و گرویدن اجداد مسلمانان بوسنیایی به شرع مقدس اسلام شده است. اين جشنواره ۷روزه با برپایی نماز جماعت در منطقه «پروساک» به کار خود پایان می‌دهد.

در تاریخ آمده است: شیخ حسن کافی معروف به آیواز دِده از علمای برجسته طریقت بکتاشیه اهل اهواز ایران بوده که حدود ۵۰۰ سال پیش با سپاه عثمانی به بوسنی آمده بوده است و در این کشور ساکن می‌شود. او در پی یک خشکسالی طولانی به این کوه می‌آید و برای باران به چله می‌نشیند و از کوه آیواتویتسا بعد از ۴۰ روز چشمه‌ آب گوارایی جاری می‌شود.

امسال ۵۱۱ مین سالگرد آیواتویتسا است و هر سال که می‌گذرد این مراسم از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود و تقریباً تمامی مقامات عالی‌رتبه مسلمان بوسنیایی نیز در این مراسم در کنار مردم شرکت می‌کنند.

امسال به‌خاطر ملاحظات ناشی از ویروس کرونا مراسم آیواتویتسا با جمعیت کمتری برگزار می‌شود.

در ادامه تصاویری از این تجمع مذهبی را که متعلق به سال گذشته و پیش از شیوع کرونا در بوسنی بوده است، مشاهده می‌کنید.

گزارش از مریم رضاییان 
انتهای پیام
captcha