نقض آشكار حقوق بشر از سوی آمریكا با بمباران هیروشیما
کد خبر: 3980929
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸

نقض آشكار حقوق بشر از سوی آمریكا با بمباران هیروشیما

یک مدرس دانشگاه، با بیان اینکه آمریكایی‌ها از یک سو شعارهای حقوق بشری سر می‌دهند و از سوی دیگر خود بزرگترین نقض كننده این مقوله هستند، گفت: آنها برای رسیدن به هدف‌های سیاسی خود حاضر می‌شوند جان میلیون‌ها انسان را به خطر بیاندازند كه در تاریخ این كشور نمونه‌های بارز اینگونه نقض حقوق بشر فراوان مشاهده می‌شود و بمباران هیروشیما و ناکازاکی با بمب اتم از جمله آنهاست.

کشوری که فاجعه هیروشیما را در کارنامه دارد حق صحبت از حقوق بشر را نداردبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مرتضی عبدی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین‌الملل امروز، ۸ تیرماه در نشست تخصصی ویژه بانوان با عنوان «بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی» اظهار کرد: پرونده‌ای تحت عنوان «مطالبه خسارت معنوی و روحی و روانی علیه آمریکا» در سال ۹۹ برای اولین بار در طول تاریخ ایران طرح شده و در این راستا فعلاً ۷ هزار نفر از مردم شهرستان و حومه تبریز برای این پرونده موکل داریم که این تعداد تنها در بعد کوچکی است و قطعاً در بعد بزرگ کشور به تعداد بالایی می‌رسد.

وی با تاکید بر این‌که تاریخ معلم انسان‌ها است و باید آن را مطالعه کنیم تا در آینده همان اشتباهات اتفاق نیفتد، گفت: برخی اتفاقاتی که در اثر اقدامات آمریکا علیه ما انجام گرفته است باید به صورت انقلابی و جهادی پیگیری کنیم.

عبدی، با اشاره به اقدامات جنایت کارانه آمریکا قبل از انقلاب هم‌چون کودتای ۲۸ مرداد، شهادت دانشجویان، حمایت از اقدامات شاه در سرکوب مردم، مسئله کاپیتولاسیون و...، افزود: معنای لغوی کاپیتولاسیون، بزرگنمایی است‌. اصل بر این است که حق بیگانگان در مقابل تبعه خود کشور در بهترین حالت استفاده از امکانات درجه دوم کشور است و حتی نباید حق رأی داشته باشند اما گاه فاصله مابین این دو گروه از بین رفته و به درجه‌ای می‌رسد که فرد خارجی از امکانات ویژه و بهتر از افراد بومی برخوردار می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بر اساس حقوق‌ و قانون باید جرمی که در حیطه جمهوری اسلامی رخ می‌دهد، محاکم جمهوری اسلامی به آن رسیدگی کند، چرا که هیچ دولتی حتی کشورهای کوچک و ضعیف دنیا هم اقتدار خود را نمی‌فروشند و تحمل استراتژیک می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات جنایتکارانه آمریکا در زمان بعد از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اولین حادثه ضدبشری آمریکا در زمان پس از انقلاب اسلامی، تبدیل سفارت آمریکا در تهران به لانه جاسوسی بود زیرا نتوانستد انقلاب اسلامی را که به برکت خون شهدا پیروز شده بود را مهار کنند و می‌توان گفت که در برخی اوقات که ما به عنوان یک کشور ضعیف هیچگونه درآمدی نداشتیم، خون بر شمشیر پیروز شد.

عبدی ادامه داد: آمریکا بلافاصله پس از تسخیر لانه جاسوسی به دنبال هجوم و فشار به کشور بود و دست به مصادره اموال ایران زد و سپس ماجرای طبس را پی ریزی کرد که در این جریان فقط سیلی پروردگار متعال بود که به صدا درآمد. آمریکا پس از این اقدامات دست به کودتا و مسائل مربوط به ترور شد و در این راستا بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر ترور شدند که تعدادی در قالب افراد مهم و مشهور و برخی غیرنظامیان بودند که هیچ گناه و جرمی نداشتند.

وی با بیان این‌که آمریکا تاکنون تمامی تلاش خود را برای سرنگونی انقلاب انجام می‌دهد، گفت: آمریکا حتی دست به حصر اقتصادی و تحریم ایران از بعد انقلاب زده است در حالی که تحریم یک مکانیزم قانونی است که در صورت برهم زدن صلح و امنیت جهانی عملیاتی می‌شود که البته باید در چنین مواردی هم یک پنجره بشردوستانه باز شود.

این پژوهشگر حقوق بین‌الملل متذکر شد: بر این اساس ما کدام کار را انجام دادیم و امنیت جهانی را بر هم زدیم که مستوجب این حجم از مجازات هستیم. اول باید جرم را اثبات کرد و سپس مجازات کرد.

وی افزود: وقتی آمریکا دید که هیچ کدام از تلاش‌هایش به نتیجه نمی‌رسد، مستقیماً فرد بی عقلی به نام صدام را وارد مدار جنگ کرد تا از او به‌عنوان ماشین جنگی استفاده کند.

عبدی ادامه داد: حجم عظیمی از نخبگان و نیروهایی که امروز باید در کنار ما بودند، در جنگ تحمیلی شهید شدند این افراد جان خود را طبق اخلاص گذاشته و جانشان توسط یک دیوانه‌ای به نام صدام آسمانی شد.

این مدرس دانشگاه، با بیان این‌که آمریکا ابزار جنگی و نیروهای انسانی و سلاح‌های دور از انسانیت در اختیار عراق گذاشته بود، گفت: کشوری که فاجعه هیروشیما و ناکازاکی در کارنامه خود دارد، حق صحبت از حقوق بشر را نباید داشته باشد. در حالی که مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از این سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای می‌گوید چون موجب تفکیک خودی و غیرخودی، نظامی و غیرنظامی و مقصر و غیرمقصر نمی‌شود، در نتیجه در جمهوری اسلامی حرام است.

وی با بیان این‌که در ادامه آمریکا بر روی مجاهدین خلق و سایر منافقین نظام سرمایه گذاری کرد، افزود: در شرایط حساسی که تقریباً تمامی ابرقدرت‌های دنیا در مقابل یک انقلاب نوپای اسلامی و بدون درآمد قرار داشتند، شاه این کشور که حتی نام خانوادگی خود را دزدیده بود، بزرگترین اختلاس و دزدی تاریخ از ایران را کرد و از کشور خارج شد.

عبدی ادامه داد: آمریکا تمامی امکانات خود را بسیج کرد تا پالایشگاه‌های غیرنظامی کشور را برخلاف منشور حقوق بشر بزند، مردمان و دانش آموزان بیگناه را به شهادت رساند، همسایگان نفتی ایران را تحریک کرد و در گروهک‌های تروریستی القائده، طالبان و... برنامه ریزی انجام داد.

پژوهشگر حقوق بین الملل گفت: اخیراً که آمریکا بعد از ناامیدی از گزینه‌های روی میز خود، تحریم‌ها بیشتر کرد و در این راستا حتی آشکارا گفت که می‌خواهد با این اقدام، مردم را عاصی کند و جمهوری اسلامی تحت فشار قرار بگیرد و حاکمیت خود را از دست دهد.

وی با تاکید بر این‌که افراد زیادی زحمت کشیدند تا ستون‌های جمهوری اسلامی پا بر جا بماند، افزود: جنگ‌های ۱۰ سال آینده نه بر سر انرژی هسته‌ای بلکه همگی به خاطر آب خواهد بود و تنها بحث آب و محیط زیست به میان می‌آید.

انتهای پیام
captcha