13 نفر در فارس قربانی آب شدند
کد خبر: 3981161
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰

13 نفر در فارس قربانی آب شدند

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد غرق شدگی ۳۳ هم استانی در رودخانه‌ها و تاسیسات آبی استان فارس بوده ایم که متأسفانه ۱۳ تن جان باختند.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، محمدجواد مرادیان، مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 9 تیرماه گفت: در حالی که دومین تابستان در دوران کرونا را تجربه می‌‌کنیم و لزوم رعایت قواعد بهداشتی و فاصله فیزیکی، بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی این روز‌های ما شده است که انتظار می‌رود با تمام تءکید‌ها، شاهد کنترل این بیماری، کاهش تعداد مبتلایان و مرگ و میر‌های ناشی از آن و کاهش آمار سفر‌ها باشیم اما متأسفانه گاهی در این ایام، شاهد مرگ افراد ناشی از غرق‌شدن در آب ‌ها هستیم.

وی با اعلام گزارش ۳۳ مورد غرق شدگی به سامانه ۱۱۵ اورژانس فارس و جان باختن ۱۳ هم‌استانی افزود: این در حالی است که با رعایت اندکی اصول ایمنی و خودمراقبتی و همین طور پرهیز از سهل‌انگاری، به راحتی می‌توان از بروز این حوادث و داغدار شدن خانواده‌ها جلوگیری کرد.

مدیر اورژانس استان فارس اضافه کرد: از تعداد افرادی که دچار غرق شدگی شدند، چهار نفر به صورت سرپایی در محل حادثه درمان و ۱۶ نفر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای دریافت خدمات پزشکی اعزام شدند.

وی ادامه داد: هنگام شنا کردن یا بازی در آب، عواملی مانند خستگی و ضعف، آشنا نبودن به محیط و آب‌های عمیق، مهارت نداشتن در شنا، تشنج و توقف بیش از اندازه مجاز در زیر آب سبب می‌شود فرد برای تنفس به راحتی به سطح آب نیاید و غرق شدگی اتفاق بیفتد.

مرادیان با این توضیح که هنگام غرق شدگی فرد به علت کمبود اکسیژن دچار استرس و هراس می‌شود و به طور غیرطبیعی برای نجات جان خود تقلا می‌کند، توصیه کرد: نخستین و حیاتی‌ترین کار برای نجات یک فرد در حال غرق، خارج کردن هرچه سریع‌تر فرد از آب است و اینکه تلاش شود تنها با استفاده از چوب، طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به او کمک کرده و به سرعت با اورژانس تماس گرفته شود.

مدیر اورژانس استان فارس از مردم خواست تا همواره از شنا کردن در داخل استخرها، سد‌ها و دیگر مکان‌هایی که فاقد هرگونه حفاظ ایمنی و نجات غریق هستند، خودداری کرده و پس از فراگیری فن شنا، تنها در مکان‌های استاندارد شنا کنند تا هرگز شاهد چنین حوادث ناگواری در سطح جامعه نباشیم.

انتهای پیام
captcha