قرآنی بودن به تلاوت و حفظ صرف نیست / اندیشه‌ها قرآنی شود
کد خبر: 3982442
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۴
انتظار فعالان قرآنی از دولت جدید / ۹

قرآنی بودن به تلاوت و حفظ صرف نیست / اندیشه‌ها قرآنی شود

رئیس جامعه قرآنی امام عصر(عج) با بیان اینکه قرآنی بودن صرفاً به خواندن قرآن و حفظ الفاظ آن نیست، گفت: اندیشه‌ها باید قرآنی شود یعنی مفاهیم قرآنی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی ما تبلور پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس جامعه قرآنی امام عصر(عج) کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به تغییر دولت طی ماه آینده گفت: انتظاری که از دولتمردان و بلکه از خود ما به عنوان عناصر قرآنی می‌رود و گاهی اوقات ممکن است امثال بنده در این زمینه خلأهایی داشته باشیم، این است که واقعاً قرآنی باشیم.

وی افزود: البته قرآنی بودن صرفاً به خواندن قرآن و حافظ الفاظ آن نیست، مسئله آنجاست که اندیشه‌ها باید قرآنی شود یعنی این قرآن باید در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی ما تبلور پیدا کند و صرف اینکه بگوییم انقلاب و حکومت، رسانه و آموزش و پرورش ما قرآنی است کافی نیست بلکه باید آموزه‌های قرآن در امور مختلف تبلور داشته باشد و مردم هم باید این را ببینند و لمس کنند. درصدد این نیستیم که بگوییم یک رسانه قرآنی چگونه رسانه‌ای است یا یک نظام قرآنی چگونه نظامی است اما در سیاست‌های داخلی و خارجی و فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنچه که مخابره می‌شود باید بر اساس قرآن باشد.


بیشتر بخوانید:


رئیس جامعه قرآنی امام عصر(عج) ادامه داد: اگر قرآن می‌فرماید «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا...؛ و به كسانى كه ستم كرده‏‌اند متمايل مشويد...» (آیه 113 سوره هود) باید این را در سیاست داخلی و خارجی رعایت کنیم و صرفاً اینکه بگوییم ما یک کتاب آسمانی داریم که نمی‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین در ارتباط با فقرا، مساکین، مساجد، خانه و خانواده، قرآن حقوقی را بیان می‌کند که باید رعایت شود، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند ما از قرآن دور هستیم و با آن بیگانه‌ایم. این سخنان متعلق به 30 یا 40 سال قبل نیست بلکه معظم‌له همین یکی دو سال اخیر این سخنان را فرمودند بنابراین باید اندیشمندان، حوزویان، دانشگاهیان و مسئولان ابتدا از خود و خانواده‌های خویش شروع کنند. زمانی که تلاوت روزانه قرآن نداریم و گاهی اوقات از خواندن الفاظ قرآن محروم هستیم، به طریق اولی اندیشه ما قرآنی نخواهد بود و این معارف قرآنی در ذهن و قلب اندیشه ما رسوخ پیدا نخواهد کرد و به همین دلیل است که می‌گوییم دولتمردان و ما باید از خود شروع کنیم تا در روز محشر که پیامبر(ص) از ما پرسید که برای قرآن چه کرده‌اید، بتوانیم پاسخگو باشیم. در آن روز که پیامبر(ص) از قوم شکایت خواهد کرد و می‌فرماید «... يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛... پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند» (آیه 30 سوره فرقان) بگوییم در آن میز و کرسی و مسئولیتی که داشتیم این قدم‌ها را برای قرآن کریم برداشتیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دولتمردان و خادمان مردم بتوانند در این زمینه قدم‌های مثبتی بردارند، گفت: امور اصلاح نخواهد شد تا زمانی که قرآنی فکر، رفتار و برنامه‌ریزی نکنیم و اینکه می‌بینیم کارها پیش نمی‌رود به دلیل آن است که از قرآن دور هستیم و نتوانستیم قرآن را آن طور که باید و شاید دریافت کرده و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خویش پیاده کنیم.

انتهای پیام
captcha