معلمان، جریان‌سازان قرآنی و فرهنگی کشورند
کد خبر: 3983084
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
کاظمی:

معلمان، جریان‌سازان قرآنی و فرهنگی کشورند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش الگوسازی، جریان‌سازی و شوق‌انگیزی معلمان در میان دانش‌آموزان، افزود: معلمان می‌توانند به عنوان جریان‌سازان فرهنگی در کشور، جریان‌های قرآنی ارزشمندی را ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور، عصر امروز، ۱۹ تیرماه به صورت حضوری و پخش زنده همزمان از شبکه شاد و شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد.

این مراسم که با اجرای محمدرضا پورمعین، پیشکسوت قرآنی کشورمان همراه بود، با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه هود از سوی سیدجاسم موسوی، قاری ممتاز کشورمان آغاز شد.

حسین شادکام، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به ارائه گزارش از این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: این استان توفیق برگزاری چندساله مسابقات قرآن، عترت و نماز را در بخش آوایی را دارد.



وی ادامه داد: مرحله نهایی مسابقات فرهنگیان در دو مرحله مقدماتی و نهایی با حضور 330 شرکت‌کننده و 18 داور و 10 کمیته مسئول برگزاری مسابقات، همراه بود. اگر چه سال‌های گذشته مسابقات به صورت حضوری برگزار می‌شد و حال و هوای دیگری داشت، اما امسال، دومین سالیست که به دلیل شرایط کرونایی کشور و حفظ سلامتی متسابقین، مسابقات به صورت غیرحضوری برپا می‌شود.

شادکام با اشاره به اینکه برگزاری غیرحضوری مسابقات در سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی موجب شد تا به عنوان تجربه برای امسال استفاده شود، افزود: تجربه سال گذشته،، کمک کرد تا حسین شادکاممسابقات را با هماهنگی، کیفیت و قوت بیشتر برگزار کنیم، به طوری که شرکت‌کنندگان تنها دغدغه کیفیت برگزاری مسابقات را داشته باشند.

وی ادامه داد: از 27 تیرماه نیز میزبان مرحله نهایی سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در بخش آوایی خواهیم بود و امیدوارم از تجربه‌های مسابقات فرهنگیان برای بهینه برپایی این دوره از مسابقات استفاده کنیم.

به گزارش ایکنا، سخنران دیگر این آیین‌، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بود. وی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از اندوخته‌ها و تجربیات برگزاری غیرحضوری مسابقات سال گذشته، طی امسال، شاهد برگزاری بهتر ششمین دوره مسابقات فرهنگیان بودیم، اظهار کرد: قطعاً یکی از مهمترین فعالیت‌ها، فعالیت‌های قرآنی است که با طراحی‌های خوب توسط همکاران نه تنها در این ایام کرونایی، تعطیل نشده است، بلکه همچنان، با عظمت استمرار یافته و به ظرفیت فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور نیز افزوده شده است.

وی ضمن تشکر از همکاری دوستان و میزبان این دوره از مسابقات (استان‌های خراسان رضوی و سمنان)، درباره اهمیت برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان، ادامه داد: معتقدم معلمی که راهبر تربیتی یک مجموعه را عهده‌دار است و در طول شبانه‌روز در کلاس‌های مختلف و متعدد حضور دارد، می‌تواند، زمینه‌های انس و آشنایی دانش‌آموزان را با قرآن مهیا کند.

کاظمی بیان کرد: کلاسی که یک معلم قرآن در آن است، قطعاً یک کلاس قرآنی است و این معلم رفتار طراز قرآنی دارد و این معلم برای دانش‌آموزان می‌تواند اسوه و الگو باشد. قطعاً معلمان به عنوان مراجع اجتماعی در سطح کشور (که مورد اعتماد عمومی جامعه هستند)، هرچه انس و الفت بیشتری با قرآن داشته باشند، می‌تواند این مرجعیت خود را بیشتر ارتقا دهد. ارتقای توانمندی‌های معلم از مهترین اهداف مد نظر است و از همه مهمتر معرفی چهره‌های الگو در حوزه قرآن، عترت و نماز سطح کشور است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش الگوسازی، جریان‌سازی و شوق‌انگیزی معلمان در میان دانش‌آموزان، اضافه کرد: معتقدیم مسابقات قرآن حلقه اتصال دانش‌آموزان، معلمان و جامعه به قرآن است. معلمان می‌توانند به عنوان جریان‌سازان فرهنگی در کشور، جریان‌های قرآنی ارزشمندی را ایجاد کنند و امیدواریم به اهدافی که دوستان در این مسابقه طراحی کردند، برسند.

علیرضا کاظمیکاظمی با تأکید بر اینکه شکوفایی استعدادهای قرآنی یکی از پیامدهای ارزشمند این مسابقات است، بیان کرد: چنانکه هرساله تقریباً بخشی از چهره‎های ملی و بین‌الملی قرآنی در سطح کشور متعلق به مسابقات قرآن دانش‌آموزی و فرهنگیان است.

در ادامه محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به بیان مطالبی پرداخت. وی با اشاره به تیم داوری این دوره از مسابقات، گفت: ششمین دوره مسابقات فرهنگیان را بهترین چهره‌های قرآنی کشور متشکل از اساتید ملی و بین‌المللی به قضاوت نشسته‌اند. 

مسیب‌زاده با اشاره به اهمیت بحث فنی این دوره از مسابقات به دلیل غیرحضوری و مجازی بودن مسابقات، گفت: عوامل اجرایی و فنی در عرصه IT و فنی انتخاب شدند و سعی شد تا کارآمدترین و سرآمدترین کارشناسان انتخاب شوند.

وی در پایان به همراهی دستگاه‌ها در برپایی بهتر مسابقات چون ستاد عالی مسابقات، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز قرآنی سازمان اوقاف، صدا و سیما، اصحاب رسانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای عالی قرآن و... اشاره کرد.

حسن ختام این آیین، قرائت بیانیه هیئت داوران ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان توسط میکائیل باقری، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بود. 

متن این بیانیه بدین شرح است؛

«حمد و سپاس خداوند را که همه افعالش به رحمت است، آنگاه که ویروس کرونا، در همه جا جولان می‌داد و ترس و اضطراب جوامع را در می‌نوردید، کسی فکر نمی‌کرد که بتوان این تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

خدا را شاکریم در ایام کرونا، نه تنها فعالیت‌های فرهنگی و به ویژه فعالیت‌های قرآنی، تعطیل نشد بلکه با عزمی راسخ در وزارت آموزش و پرورش و با ابتکارات و خلاقیت‌های متناسب با شرایط کشور، ادامه یافت.

هیئت داوران این دوره از مسابقات ضمن تشکر از اداره‌کل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به خاطر طراحی و اجرای موفق شیوه جدید برگزاری مسابقات در فضای مجازی، مواردی را پیشنهاد می‌کند.
1- خوشبختانه در این دوره از مسابقات با سطح کیفی بسیاری خوبی مواجه بودیم که قابل تقدیر است، لذا تقویت معلمان قرآن، راه‌حل پیشرفت بیشتر سطح مسابقات است.

2-شیوه برپایی مسابقات امسال با وجود کرونا بهتر از سال گذشته بود و این به دلیل با تجربه شدن مسئولان و برطرف شدن نواقص سال گذشته است. دلیل این موفقیت نیز وجود مسئولان دلسوز در این دستگاه است و مؤید این است که اگر فردی به درستی در جای مناسب خود قرار گیرد، موجب رشد کیفی فعالیت‌ها می‌شود.

3-با توجه به ارتقای سطح کیفی مسابقات، بهتر است با برگزاری کلاس‌های آموزشی موجب تقویت شرکت‌کنندگان را فراهم کرد و قطعاً با این کار می‌توانیم شاهد پیشرفت کیفیت فعالیت قرآنی دانش‌آموزان باشیم.

در پایان ضمن تشکر از مسئولان دلسوز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی که موجبات برگزاری این دوره از مسابقات را فراهم کرده‌اند، امیدواریم با توسعه کمی و کیفی فعالیت‌ها، زمینه انس بیشتر مسابقات را فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha